2024-03-08 12:12 Blogikirjoitus

Ylioppilaskirjoituksiin energiajuoman voimalla? Suosikkijuoman suosiossa yli 1100 prosentin hyppäys jo toista vuotta peräkkäin

Picture of a Red Bull can.

Penkkarit on lukionsa päättävien jokakeväinen juhlapäivä. Tänä keväänä ylioppilaskirjoituksiin osallistuvat lukiolaiset viettivät penkkareitaan ja aloittivat lukulomansa paikkakunnasta riippuen joko 8. tai 9. helmikuuta. 

Täsmälleen samaan ajankohtaan osui jo toista vuotta peräkkäin mielenkiintoinen ilmiö: 24 tölkin Red Bull -lavojen suosio kasvoi sivustollamme peräti 1131 prosenttia. Kyseessä on poikkeuksellinen nousu, jonka myötä erityisten nuorten suosiossa oleva juoma pomppasi Hintaoppaan suosituimpien tuotteiden top 10:iin ja on pysytellyt siellä jo useamman viikon. Yli 800 000 Hintaoppaan listaaman tuotteen joukosta! 

Datamme kertoo, että suosion nousu tapahtui tänä vuonna helmikuun 20 ensimmäisen päivän aikana verrattuna tammikuun lukuihin. Viime vuonna vastaava kasvupiikki nähtiin ajalla 9.–15. helmikuuta. Penkkareiden ajankohta vuonna 2023? Juurikin 9. helmikuuta. 

Vaikuttaa siis erittäin vahvasti siltä, että nuoret hakevat lisäpuhtia luku-urakkaansa energiajuomista. Suosio räjähtää juuri lukuloman alkaessa, ja näyttäisi pysyvän poikkeuksellisen korkealla ainakin 12. maaliskuuta käynnistyviin ylioppilaskirjoituksiin asti. 

THL:n viime vuonna teettämän kouluterveyskyselyn perusteella energiajuomien käyttö on lisääntynyt Suomessa hurjaa vauhtia. Esimerkiksi toista astetta opiskelevien tyttöjen keskuudessa kofeiinipitoisten energiajuomien käyttö on lähes kymmenkertaistunut viimeisen kuuden vuoden aikana. Keväinen suosion valtava nousu puhuu saman ilmiön puolesta. 

Helmikuussa järjestetään toki myös erittäin suosittu Assembly-pelitapahtuma, johon energiajuomien kulutus myös perinteisesti liitetään. Sen ajankohtaan nähden suosiopiikki on kuitenkin nähty jo kahtena vuonna muutamaa viikkoa aikaisemmin, täsmälleen penkkareiden aikaan.

 


Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja PodMe.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett