2022-11-23 07:00Tiedote

11 prosenttia Black Friday -tarjouksista feikkialennuksia – hinta noussut 18 prosentilla tuotteista

Suomalaisten luottamus alennusmyynteihin

• Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että tällä hetkellä 11 prosenttia Black Friday -viikon tarjouksista on niin sanottuja feikkitarjouksia.

• 18 prosentilla tuotteista hinta on tällä hetkellä korkeampi kuin marraskuun alussa 

• Kokonaisuudessaan Black Weekin alennusprosentit ovat juuri nyt viime vuosia korkeampia, ja 37 prosentilla tuotteista hinta on laskenut. Asiantuntija ennustaakin tälle vuodelle kaikkien aikojen korkeimpia Black Friday -tarjouksia.

• Hintaoppaan kattava ja täydentyvä Black Friday 2022 -hintaraportti löytyy täältä

Hintavertailupalvelu hintaopas.fi seuraa hintojen kehitystä perjantaina vietettävän, maailman tunnetuimman alennuspäivän Black Fridayn alla. Yhtiö vertasi tuotteiden hintoja tämän vuoden 1. lokakuuta ja Black Weekin tiistaina 22. marraskuuta, jolloin Black Friday -alennukset olivat alkaneet suurimmalla osalla kaupoista. Data osoittaa, että jo tähän mennessä hintoja on ensin nostettu ja sitten laskettu 11 prosentilla tuotteista suurempien alennusprosenttien saavuttamiseksi.* 

Viime vuoden Black Weekin tiistaina vastaava luku oli 13,5 prosenttia, eli vuoden takaiseen verrattuna feikkialennusten määrässä on nähtävissä hieman laskua. 

– Dynaaminen hinnoittelu ja hintavaihtelut ovat kiihtyneet viime vuosina, mikä on tehnyt alennusmyyntien seuraamisesta kuluttajalle yhä hankalampaa. Kuluttajien on tärkeä tietää, että tällaista hintojen pumppaamista tapahtuu erityisesti suurten alennuspäivien alla. 11 prosenttia feikkialennuksia on hieman viime vuotta pienempi määrä, mutta silti huomattava luku, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett huomauttaa. 

Kategorioittain hinnat ovat ensin nousseet ja sitten laskeneet eniten työkalujen (22 prosenttia tuotteista), jalkineiden (15%), näyttöjen (15%) ja kellojen (13%) kohdalla. 

– Keinotekoisesti korotettujen alennusprosenttien ohella kuluttajien on syytä muistaa, että kaikki tuotteet eivät suinkaan ole halvimmillaan Black Fridayna. Vaikka kyseessä on kokonaisuudessaan vuoden halvin ostospäivä, tällä hetkellä peräti 18 prosenttia tuotteista myydään keskimääräisesti kalliimmalla hinnalla kuin viimeisen kuukauden aikana, Matinvesi-Bassett kertoo. 

37 prosentilla tuotteista hinta laskenut, alennusprosentit viime vuotta korkeampia

Hintaoppaan data kertoo, että tällä hetkellä palvelun listaamasta yli 800 000 tuotteesta yhteensä 37 prosentilla tuotteista hinta on laskenut marraskuun aikana.** 20 prosentilla tuotteista hinta on laskenut yli 10 prosenttia. Niillä tuotteilla, joiden hinta on laskenut vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti on niinkin hyvä kuin 23. 

– Kaikki edellä mainitut alennusluvut ovat korkeampia kuin Black Weekin aikana 2021 ja 2020. Tarjouksia on tarjolla enemmän, ja ne ovat parempia. Ennustamme viime vuosien datan perusteella, että tämän vuoden Black Friday on alennuksiltaan suurin, ja Black Weekin data tukee sitä. Kuluttajille on todella hyviä alennuksia löydettävissä, kunhan muistaa vertailla hintoja eri kauppojen välillä ja tarkistaa tuotteiden hintahistorian vaihtelut, Matinvesi-Bassett muistuttaa.

Hinnat keskimäärin 4,1 prosentin laskussa marraskuun alkuun verrattuna

Kun verrataan kaikkien tuotteiden hintoja, on keskimääräinen hintojen lasku marraskuun 1. päivään verrattuna tällä hetkellä -4,1 prosenttia. Viime vuoden vastaava luku oli Black Weekin aikana -3,9 prosenttia. 

– Kaikkien tuotteiden hinnat ovat siis myös keskimääräisesti laskeneet marraskuussa tähän mennessä enemmän kuin viime vuonna. Tänä vuonna inflaatio on kuitenkin nostanut tuotteiden hintoja merkittävästi, minkä vuoksi esimerkiksi viime vuonna toteutuneella Black Fridayn noin 5 prosentin hintojen laskulla päästäisiin tänä vuonna vasta hintojen entiselle perustasolle, Matinvesi-Bassett kommentoi.

Hintaopas vertasi aiemmin tänä vuonna Black Fridayn suosituimpien tuotekategorioiden keskihintoja viime vuoden elo-lokakuussa ja tämän vuoden vastaavana aikana. Data osoittaa, että kuluttajahinnat ovat nousseet noissa kategorioissa viime vuodesta keskiarvollisesti 6,51 prosenttia.*** 

Yli 70 prosenttia kuluttajista kokee Black Friday -tarjoukset epäluotettavina

Hintaoppaan lokakuussa teettämässä kuluttajatutkimuksessa kysyttiin suomalaisilta, kuinka luotettavina he pitävät kauppojen ilmoittamia Black Friday -hintoja ja alennusprosentteja normaaliin hintatasoon verrattuna. 19 prosenttia vastasi, ettei luota tarjouksiin lainkaan, ja 52 prosenttia ei juurikaan luota tarjouksiin. Vain yksi prosentti vastaajista luottaa tarjouksiin täysin.**** 

– Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että 42 prosenttia kokee tulleensa huijatuksi suurina alennusmyyntipäivinä tai on huomannut jälkikäteen, ettei tarjous ollutkaan aito tai erityisen edullinen. Viime vuosina lisääntyneet keinotekoiset alennukset ovat varmasti omiaan lisäämään kuluttajien kriittisyyttä suuria alennuspäiviä kohtaan, Matinvesi-Bassett uskoo. 

* Keinotekoisten alennusten määrä verrattu 1.10.2022 ja 22.11.2022

** Kokonaishintojen keskiarvo verrattu 1.11.2022 ja 22.11.2022

*** Hintaopas vertaili Black Fridayn 2021 28 suosituimman tuotekategorian keskihintoja 15.8.– 15.10.2021 ja 15.8.–15.10.2022 välisinä aikoina. 

**** Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 7.10.–13.10.2022. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan. Liitteenä olevat graafit perustuvat tutkimustuloksiin. 

Hintaoppaan kattava ja täydentyvä Black Friday 2022 -raportti löytyy täältä.



Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett