2021-11-24 09:52Tiedote

Black Friday -data: Joka kymmenes tarjous on keinotekoinen – 64% suomalaisista ei luota tarjouksiin ja alennuksiin

Liisa Matinvesi-BassettLiisa Matinvesi-Bassett

  • Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostospäivä, vaikka keskimääräinen alennusprosentti olikin viime vuonna vain 4%. 
  • Alennuksista huolimatta hinnat nousivat 22 prosentilla tuotteista, eli ne olivat halvempia ostaa marraskuun alussa kuin Black Fridayna.
  • Alennusprosentteja luodaan myös keinotekoisesti: viime vuonna lähes joka kymmenennen tuotteen hintaa nostettiin ennen suurta alennuspäivää ja laskettiin viime hetkellä. 
  • Kolmannes suomalaisista (30%) harkitsee jättävänsä ostosten teon väliin Black Fridayna kestävyys- ja ympäristösyiden takia.
  • Tämän vuoden Black Fridayn suosituimmiksi tuotteiksi ennustetaan matkapuhelimia.

Suurta ostospäivää Black Fridayta vietetään perjantaina 26. marraskuuta. Moni toivoo löytävänsä silloin etsimiään tuotteita hyvään hintaan tai ostavansa joululahjoja jo ennakkoon. Hintaoppaan ja Bilendin toteuttaman kuluttajatutkimuksen* mukaan suomalaiset odottavat keskimäärin 26 prosentin alennuksia, mutta todellisuudessa 400 000:n suomalaisissa kaupoissa viime Black Fridayna myydyn tuotteen hinnat laskivat keskimäärin 4 prosentilla**. 

Kuva: Suomalaiset odottavat keskimäärin 26 prosentin alennuksia, mutta viime vuonna keskimääräinen alennusprosentti oli 4. Lähde: Hintaopas

 

Yleisesti hintojen vaihtelu kiihtyy todella merkittävästi Black Weekin aikana esimerkiksi lokakuuhun verrattuna. Suurelta kuulostavia alennusprosentteja luodaan myös keinotekoisesti: Hintaoppaan data osoittaa, että viime vuonna lähes joka kymmenennen (9%) tuotteen hintaa nostettiin ensin 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana ja laskettiin sitten Black Fridayksi. 

“Näissä tapauksissa alennushintaa verrataan korotettuun hintaan, mikä saa alennuksen kuulostamaan isommalta kuin se todellisuudessa on. Alennusprosenttien sijaan kuluttajien kannattaakin verrata tuotteen hintaa muiden kauppojen hintoihin sekä tarkistaa tuotteen hintahistoria ja hinnanvaihtelut välttääkseen valealennuksia”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Kuluttajat ovat myös tietoisia tästä, sillä tutkimukseen vastanneista 64 prosenttia ei luota lainkaan tai juurikaan Black Friday -alennuksiin ja hintoihin. 35 prosenttia on puolestaan kokenut tulleensa huijatuksi suurina alennusmyyntipäivinä tai huomanneensa jälkikäteen, että tarjous ei ollutkaan aito tai hinta erityisen edullinen.

Myös ympäristötietoisuus kasvaa kuluttajien keskuudessa vuosi vuodelta. Kolmannes suomalaisista (30%) harkitsee jättävänsä ostosten teon väliin Black Fridayna kestävyys- ja ympäristösyiden takia, kun viime vuonna samaa harkitsi neljännes vastaajista. Naiset ovat ostoksilla miehiä ympäristötietoisempia: heistä 37 prosenttia harkitsee jättävänsä ostokset väliin, kun miehillä vastaava luku on 23 prosenttia.

Black Friday on kaikesta huolimatta muihin suosittuihin alepäiviin verrattuna vuoden halvin ostospäivä: esimerkiksi tapaninpäivänä keskimääräinen alennusprosentti oli 2,4 ja sinkkupäivänä 0,6, kun Black Fridayna se oli siis 4 prosenttia. Viime vuonna kolmanneksella tuotteista (34%) hinta laski Black Fridayna, mutta viidenneksellä tuotteista (22%) hinnat nousivat verrattuna marraskuun alkuun. 17 prosentilla tuotteista hinta laski yli 10 prosentilla ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennus oli -23 prosenttia.

“Vaikka Black Fridayna löytyy hyviäkin tarjouksia, kaikki ei ole silloin edullisempaa. Pieni keskimääräinen alennusprosentti selittyy sillä, että vaikka kolmanneksella tuotteista hinta laski, niin joka viidettä tuotetta sai Black Fridayta edullisempaan hintaan marraskuun alussa. Hintavertailu on suurina alennuspäivinä erityisen tärkeää”, Matinvesi-Bassett selvittää.

Kuva: Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostospäivä. Lähde: Hintaopas.

 

Saatavuusongelmat näkyvät hinnoissa – Suomalaiset aikovat ostaa elektroniikkaa, muotia ja urheiluvarusteita 

Etenkin elektroniikassa tuotteiden saatavuus voi olla tänä vuonna haastavaa komponentti- ja konttipulan vuoksi. Hintaoppaan varastodata*** kertoo, että tällä hetkellä kauppojen varastossa on 70 prosenttia Hintaoppaan listaamista tuotteista. Keskimääräistä heikompi varastosaatavuus on esimerkiksi matkapuhelimissa (66%), pelikonsoleissa (54%) ja näytönohjaimissa (14%).

“Komponenttipulalla voi olla tänä vuonna merkittävä vaikutus Black Fridayn tarjousten laatuun ja aletuotteiden määrään, kun osaa perinteisesti suosituimmista tuotteista ei ole riittävästi tarjolla. Saatavuusongelmat vaikuttavat myös tuotekategorioiden keskihintoihin: matkapuhelimien keskihinta on noussut aikavälillä 1.–15. marraskuuta 29 euroa, pelikonsolien 68 euroa ja näytönohjainten peräti 501 euroa viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Tutkimuksesta selviää, että tänä vuonna suomalaiset aikovat ostaa erityisesti elektroniikkaa (49% vastaajista), muotia ja vaatteita (41%) sekä urheilu-, ulkoilu- ja retkeilytuotteita (27%).

“Elektroniikka kiinnostaa perinteisesti aina eniten, mutta suunnitelmissa näkyvät myös korona-ajan vaikutukset. Vielä viime vuonna kolmanneksi suosituin tuotekategoria oli kauneus- ja terveystuotteet, mutta tänä vuonna halutaan sen sijaan löytää urheilu- ja ulkoilutuotteita. Yli puolet (52%) aikoo myös hankkia joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Tämän vuoden Black Fridayn suosituimmiksi tuotekategorioiksi Hintaopas ennustaa matkapuhelimia, pelikonsoleita ja kuulokkeita. Yksittäisistä tuotteista suurta suosiota povataan muun muassa Apple iPhone 12 Mini 64GB -puhelimelle ja Apple AirPods Pro -kuulokkeille sekä heikon saatavuuden Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB -pelikonsolille, joka on jatkuvasti Hintaoppaan haetuin tuote.

“Suosituimpia tuotteita kuitenkin harvoin saa Black Fridayna kaikkein edullisimpaan hintaan. Viime vuoden kymmenestä suosituimmasta tuotteesta 20 prosenttia oli edullisimmillaan Black Fridayna, mutta puolta tuotteista sai parempaan hintaan jonain muuna ajankohtana ja kolmannesta muinakin päivinä samaan hintaan kuin Black Fridayna”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.

Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotteet Black Friday 2021

1. Apple iPhone 12 Mini 64GB
2. Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
3. Apple AirPods Pro -kuulokkeet
4. Polar Ignite -urheilukello
5. Samsung QLED QE55Q80AATXXC -televisio

Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotekategoriat Black Friday 2021

1. Matkapuhelimet
2. Pelikonsolit
3. Kuulokkeet

Hintaoppaan laaja Black Friday -raportti löytyy täältä. Se sisältää tutkimustietoa muun muassa suomalaisten ostossuunnitelmista ja -budjeteista tämän vuoden Black Fridayna.

Hintaopas kokoaa yli 1000 verkkokaupan Black Friday -tarjoukset yhdelle sivulle.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 11.10.–14.10.2021. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

** Vertailu perustuu 400 000 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Hintaopas vertasi  27.11.2020 ja 1.11.2020 voimassa olleita hintoja. Vertailussa painotettiin suosittuja tuotteita korkeammalle kuin vähemmän suosittuja (suosio määräytyi sen perusteella, kuinka usein Hintaoppaasta siirryttiin kauppaan kunkin tuotteen kohdalla).

***Varastodatassa on mukana 100 suosituinta tuotetta jokaisesta kategoriasta. Yhteensä tuotteita on noin 22 600. Tarkastelimme 15. marraskuuta 2021 voimassa olevia prosentteja.


Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett