2021-11-30 10:39Tiedote

Black Friday oli alennuksiltaan paras koskaan, mutta samalla keinotekoisten alennusten määrä kasvoi – Kauppojen keskimääräinen alennus oli 5 prosenttia, suosituimmaksi tuotteeksi nousi Sony PlayStation 5

Liisa Matinvesi-BassettLiisa Matinvesi-Bassett

• Black Friday ja alennukset kasvoivat tänä vuonna. Samaan aikaan myös keinotekoisten alennusten määrä nousi.
  • Perjantai oli jälleen Black Weekin suosituin ostospäivä. Seuraavaksi suosituimpia olivat Black Weekin maanantai ja torstai. Tarjoukset alkoivat yhä aikaisemmin tänä vuonna.
  • Black Fridayn 2021 suosituin tuote oli Sony PlayStation (PS5) 825GB.

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan perusteella Black Friday -alennukset kasvoivat entisestään tänä vuonna. Samalla myös keinotekoisten alennusten määrä kasvoi edellisvuosista. Alennusten keskimääräinen alennusprosentti tänä vuonna oli -5,08, mikä kertoo paremmista alennuksista kuin minään aikaisempana vuotena. Lisäksi alennuksessa oli suurin määrä tuotteita tähän mennessä, sillä jopa 42 prosentilla tuotteista hinta laski. Neljäsosalla (23 %) tuotteita hinta sen sijaan nousi.

“Lukujen valossa meillä oli paras Black Friday koskaan. Samaan aikaan olemme kuitenkin saavuttaneet myös uuden ennätyksen keinotekoisten alennusten määrässä. Alennukset voivat näyttää siis erityisen hyviltä juuri siksi, että hintoja on pumpattu juuri alennusmyyntien alla. Jotta saisimme hidastettua keinotekoisten alennusten kasvua ja taattua aidosti hyvät alennukset, niin meille on äärimmäisen tärkeää saada kuluttajat ymmärtämään, etteivät alennukset aina ole välttämättä niin hyviä, miltä ne vaikuttavat. Myös kaupat, jotka tekevät tätä, pitäisi saada ymmärtämään, miten vahingollista tämä on. Keinotekoiset alennukset voivat heikentää ihmisten luottamusta alennusmyynteihin”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Black Friday -ostosten tekeminen hajaantui tänä vuonna pidemmälle aikavälille kuin aikaisempina vuosina alennusmyyntien käynnistyessä jo Black Fridayta edeltävällä viikolla. Alennusjuhlan pidemmästä aikavälistä huolimatta tuotteiden hakupiikit osuivat tänäkin vuonna varsinaiselle alennuspäivälle eli Black Fridaylle. Seuraavaksi suosituimpia ostospäiviä olivat Black Weekin maanantai ja torstai. Suosituimmat ajankohdat ostosten tekemiselle olivat 8.00 ja 9.00 välillä Black Friday -aamuna sekä 21.00 ja 22.00 välillä Black Fridaytä edeltävänä torstai-iltana.

Hintaoppaan mukaan perjantain suosituimmaksi tuotteeksi nousi Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB. Toiseksi suosituin tuote oli Apple AirPods Pro -kuulokkeet ja kolmanneksi suosituin Polar Ignite 2 -urheilukello. Parhaassa alennuksessa olivat tänä vuonna NHL 21 (PS4) -konsolipeli (-61 %), Nespresso Vertuo Next -espressokone (-46 %) ja Samsung C24RG50 24" -näyttö (-40 %).

Suosituimmat tuotekategoriat olivat kuulokkeet, matkapuhelimet ja näytöt. Trendaavimmat kategoriat, eli tuotteet joiden suosio kasvoi eniten viime vuoden Black Fridayhyn verrattuna, olivat espressokoneet, lautapelit sekä vaellus- ja maastokengät.

Black Friday 2021: Statistiikka

Keskimääräinen alennusprosentti

2021: -5,08 %
2020: -4,01 %
2019: -4,48 %

Osuus tuotteista, joilla hinta laski

2021: 41,8 %
2020: 34,4 %
2019: 34,7 %

Osuus tuotteista, joilla hinta nousi

2021: 23,3 %
2020: 22 %
2019: 24 %

Keinotekoisten alennusten määrä

2021: 12,3 %
2020: 8,71 %
2019: 8,5 %

Suosituimmat ajat tehdä ostoksia

Black Friday -aamu klo 8.00 - 9.00
Torstai-ilta ennen Black Fridayta klo 21.00-22.00

Black Friday 2021: suosituimmat tuotekategoriat

1. Kuulokkeet
  2. Matkapuhelimet
  3. Näytöt

Black Friday 2021: suosituimmat tuotteet

1. Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
  2. Apple AirPods Pro -kuulokkeet
  3. Polar Ignite 2 -urheilukello
  4. Apple AirPods (2nd Generation)
  5. AKG N700NC M2 -kuulokkeet

Black Friday 2021: trendaavimmat kategoriat (verrattuna viime vuoteen)

1. Espressokoneet +182 %
  2. Lautapelit +104 %
  3. Vaellus- ja maastokengät +92 %
  4. Robotti-pölynimurit +86 %
  5. Takit +82 %

Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 549 692 indeksoitua tuotetta ja 1145 kauppaa. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

Vertailu perustuu 530 880 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Vertasimme 26.11.2021 ja 1.11.2021 voimassa olleita hintoja.