Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti ja alennuksessa olleiden tuotteiden määrä laskivat hieman viime vuodesta.
87% tuotteista on ollut mahdollista saada tänä vuonna samaan hintaan tai halvemmalla kuin Black Fridayna.
Kuluttajien kannalta positiivista oli, että keinotekoisten alennusten määrä väheni huomattavasti ja oli 7,9 %. Hinta myös nousi harvemmalla tuotteella kuin viime vuonna, mutta osuus oli silti 21 prosenttia.
Torstai-ilta ja perjantaiaamu olivat Black Weekin suosituimpia ostoajankohtia. Iso osa tarjouksista alkoi jo viime viikon torstaina 17.11.
Black Fridayn 2022 suosituin tuote oli Sony PlayStation (PS5) 825GB.
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan perusteella Black Friday -alennusten määrän ja suuruuden viime vuosina nähty kasvu kääntyi laskuun tänä vuonna. Samalla kuitenkin myös keinotekoisten alennusten määrä pieneni merkittävästi.
Aletuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna -4,72, mikä jää hieman viime vuoden luvusta -5,08 %. Hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 40 prosentilla tuotteista, kun viime vuonna luku oli 42 prosenttia. Noin viideosalla tuotteista (21 %) hinta nousi Black Fridayna marraskuun alkuun verrattuna.
“Lukujen valossa Black Fridayn alennukset jäivät yksittäisen päivän osalta hieman viime vuodesta, mutta tarjoukset alkoivat aikaisemmin ja jakautuivat pidemmälle ajalle. 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna kalliimpi kuin marraskuun alussa, mutta 23 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 %. Tämä noudattelee viime vuosina nähtyjä lukuja”, Hintaopas.fi-hintavertailupalvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.
Huomattavaa on, että jopa 87 prosenttia tuotteista on ollut mahdollista saada tänä vuonna samaan hintaan tai halvemmalla kuin Black Fridayna. 13% tuotteista oli perjantaina halvimmillaan koko vuoden tasoon nähden.
“Merkittävää oli myös keinotekoisten alennusten määrän lasku. Niitä oli edelleen noin 8 prosenttia kaikista alennuksista, eli näillä tuotteilla hintoja oli nostettu lokakuun 1. päivän jälkeen ja laskettu sen jälkeen Black Fridayksi suurempien alennusprosenttien saavuttamiseksi. Määrä laski kuitenkin yli neljä prosenttiyksikköä viime vuodesta. Näyttäisi siltä, että 1. tammikuuta voimaan astuva, alennusten markkinointia koskeva lakimuutos vaikuttaa jo kauppojen hinnoitteluun. Tämä on tietysti kuluttajien kannalta erinomainen asia”, Matinvesi-Bassett kommentoi.
Keinotekoisia alennuksia pyritään jatkossa estämään lakimuutoksella, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alehinnan ohessa alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Perjantaiaamu ja torstai-ilta vilkkaimpia aikoja
Black Friday -ostosten tekeminen hajaantui tänä vuonna jälleen yhä pidemmälle aikavälille kuin aikaisempina vuosina. Tästä huolimatta tuotteiden hakupiikit osuivat tänäkin vuonna varsinaiselle alennuspäivälle eli Black Fridaylle ja sitä edeltävällä illalle.
“Black Friday -tarjoukset alkoivat monilla kaupoilla yhä aikaisemmin, monin paikoin jo torstaina 17.11. viikkoa ennen varsinaista alepäivää. Kuluttajat tekivät kuitenkin ostoksia vilkkaimmin tällä viikolla: suosituin ajankohta oli Black Friday -aamu kello 8.00–10.00 välisenä aikana, ja toiseksi kuumimpana kauppa kävi tämän viikon torstai-iltana klo 20.00–22.00”, Matinvesi-Bassett jatkaa.
Älykotilaitteiden suosio 300 prosentin kasvussa
Hintaoppaan mukaan perjantain suosituimmaksi tuotteeksi nousi Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB, jonka kysyntä pysyy edelleen todella korkealla. Toiseksi suosituin tuote oli NHL 22 PS4 -konsolipeli ja kolmanneksi suosituin Apple iPhone 13.
Vuoden isoimpia alennuksia olivat tällä kertaa NHL 22 (PS4) -konsolipeli (-84 %), Xiaomi Mi Luggage Classic -matkalaukku (-65 %) ja MSI Optix MAG275R 27" -näyttö (-40 %).
Suosituimmat tuotekategoriat olivat matkapuhelimet, kuulokkeet ja näytöt. Trendaavimmat kategoriat, eli tuotteet joiden suosio kasvoi eniten viime vuoden Black Weekiin verrattuna, olivat älykotilaitteet lähes 300 prosentin kasvulla, kannettavat pelikonsolit sekä hajuvedet ja partavedet.
Hintaoppaan Black Friday 2022 -statistiikka
Keskimääräinen alennusprosentti
2022: -4,72 %
2021: -5,08 %
2020: -4,01 %
2019: -4,48 %
Osuus tuotteista, joilla hinta laski
2022: 40 %
2021: 41,8 %
2020: 34,4 %
2019: 34,7 %
23 % tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 %, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli -23 %.
13 % tuotteista oli vuoden halvimmillaan Black Fridayna, ja 87 % tuotteista on saanut samaan hintaan tai halvemmalla muuna ajankohtana 1.1.2022 - 25.11. välisenä aikana.
Osuus tuotteista, joilla hinta nousi
2022: 21 %
2021: 23,3 %
2020: 22 %
2019: 24 %
Keinotekoisten alennusten määrä (Hintoja nostettu 1. lokakuuta jälkeen ja laskettu Black Fridayksi)
2022: 7,9 %
2021: 12,3 %
2020: 8,71 %
2019: 8,5 %
Suosituimmat ajat tehdä ostoksia
Black Friday -aamu klo 8.00–10.00
Torstai-ilta ennen Black Fridayta klo 20.00–22.00
Black Friday 2022: suosituimmat tuotekategoriat
Black Friday 2022: suosituimmat tuotteet
Black Week 2022: trendaavimmat kategoriat (verrattuna viime vuoteen)
Älykoti - laitteet (kasvua +299 %)
Kannettavat pelikonsolit (+109 %
Hajuvedet & Partavedet (+82 %)
Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.