2023-10-18 08:44Tiedote

Data osoittaa: Talvirenkaiden hinnoista on lähtenyt jo noin 10 prosenttia viime vuoteen verrattuna

Auto talvirenkailla lumen päällä

Jos talvirenkaiden päivittämisen ajankohta mietityttää, kohta on sille hyvä hetki. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että hinnat laskevat marraskuun alussa merkittävästi. Kymmenen prosentin hintaero tarkoittaa neljän renkaan setin kohdalla 40 eurosta jopa yli sataan euroon.

Hintaoppaan datan mukaan talvirenkaiden hinnat lähtevät perinteisesti aina nousuun lokakuun alussa ja korkein hintapiikki saavutetaan loka-marraskuun vaihteessa. Viime vuonna hinnat saavuttivat huippunsa 19.10., mutta kääntyivät jo 4.11. merkittävään laskuun.

“Jos viime vuoden trendi jatkuu, marraskuun alussa on odotettavissa merkittävä hintojen lasku talvirenkaiden suhteen. Viime vuonna hinnat laskivat vajaat 10 prosenttia. Tilanteen sen salliessa kuluttaja voi säästää huomattavia summia odottamalla rengashankintojen kanssa marraskuun puolelle”, Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.

Viime vuonna hinnat jatkoivat laskuaan aina marraskuun loppuun saakka.

“Marraskuun lopulla tulevat tietysti myös Black Friday -alennukset, jotka laskevat hintoja entisestään. Tällöin on myös hyvä mahdollisuus tehdä säästöjä, kunhan vanhat renkaat ovat vielä riittävän hyvässä kunnossa”, Matinvesi-Bassett jatkaa.

Yleinen hintataso laskenut noin 10 prosenttia

Talvirenkaiden hinnoissa on ollut havaittavissa laskutrendiä keväästä lähtien verrattuna viime vuoden poikkeuksellisen korkeisiin hintoihin. Nyt hinnat ovat jo lähteneet pieneen nousuun, mutta yleinen hintataso on syys-lokakuussa pysytellyt noin 7–10 prosenttia alempana kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Esimerkiksi 4. lokakuuta talvirenkaat olivat noin 7 prosenttia viime vuotta edullisempia.

“Vaikuttaa siltä, että kysynnän ja tarjonnan tilanne on vihdoin palautunut normaaliin sodan aiheuttaman saatavuusongelman jälkeen. Vuosina 2021 ja 2022 oli saatavuusongelmia, jotka nostivat hintoja, mutta tilanne on sittemmin tasaantunut. Ajankohtainen tilanne hintojen suhteen kannattaa aina tarkistaa ennen kauppoja, esimerkiksi Hintaopas.fi -palvelusta”, Matinvesi-Bassett neuvoo.

Hintaoppaan tietojen mukaan suomalaisten vakiosuosikkeja ovat edelleen Continentalin VikingContact-kitkarenkaat ja Nokian Hakkapeliitta-nastarenkaat. Molemmat saavuttivat halvimman hintansa vuoden sisään tammi-helmikuun vaihteessa.

“Tällöin puhutaan jo 20-30 euron eroista kappalehinnassa verrattuna kalleimpaan hintaan, mikä voi neljän renkaan kohdalla muodostua suureksi säästöksi. Toki myös mallien välillä on merkittäviä hintaeroja. Esimerkiksi Nokian Renkaiden mallit olivat halvimmillaankin 40 euroa kalliimmat kuin Continentalin”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Suosituimmat talvirenkaat ja niiden halvimmat hinnat 6.10.2023

1. Continental VikingContact 7 185/65 R 15 92T, halvin hinta 103,17 €

2. Nokian Hakkapeliitta 10 205/55 R 16 94T Nastarengas, halvin hinta 149,05 €

3. Michelin X-Ice North 4 205/55 R 16 94T XL Nastarengas, halvin hinta 120,69 €