2022-03-25 07:55Tiedote

Ennätyskallis bensiini ajaa vaihtoehtoisiin liikkumistapoihin: Sähköpyörät 85 prosenttia, sähköpotkulaudat 67 prosenttia ja sähköautojen latausasemat 417 prosenttia viime vuotta suositumpia

Tuotteiden suosion kehitys

Bensiinin ja dieselin litrahinta on maaliskuussa ponnahtanut Suomessa ensimmäistä kertaa yli 2,5 euroon, mikä kauhistuttaa nyt autoilijoita. Hintavertailupalvelu Hintaoppaassa korkeat autoilukustannukset näkyvät pyörien, sähköautotarvikkeiden ja sähköpotkulautojen kasvaneena suosiona.

Hintavertailupalvelu Hintaopas on tarkastellut sähkökäyttöisten kulkuvälineiden suosion kehitystä kuluneen vuoden aikana. Sähköautojen latausasemia on 15.2.–15.3. välisenä aikana haettu huimat 417% viime vuoden vastaavaa aikaa enemmän.

“Sähköautojen suosio kasvaa tietenkin koko ajan muun muassa ilmastosyistä, mutta selkeä suosiopiikki lautausasemien hauissa näkyy nyt Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Iso-Britanniassa. Bensan hinnan nousu vaikuttaa tähän varmasti. Latausasemat ovat suosittuja, sillä omaan pihaan tai taloyhtiöön asennettava latausasema helpottaa sähköauton käytettävyyttä huomattavasti”, sanoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Sähköpyörät ja -potkulaudat sopivat pieniin siirtymiin

Sähköpyöriä on samalla aikavälillä haettu 85 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa enemmän. Tavallisissa pyörissä kasvua on vuoden takaiseen 5 prosenttia.

“Sähköpyöräily ja työmatkapyöräily on ollut nouseva trendi jo useamman vuoden ajan. Vaikka sähköpyörän hankinta on isompi ostos, se maksaa pian itsensä takaisin. Pyöräillessä ei tarvitse seisoa ruuhkassa, säästää reilusti bensakuluissa ja päivän kuntoilut hoituvat samalla. Sähköavusteinen pyöräily on myös selvästi normaalia kevyempää, mikä vähentää hikoilua, ja ylämäetkin kulkevat helposti”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Sähköpyörien hinnat vaihtelevat noin 1000 eurosta yli 5000 euroon. Hintaoppaan suosituin sähköpyörämalli on tällä hetkellä FitNord Ranger 200 520Wh 2021, tavallisista polkupyöristä eniten haetaan Cube Aim Race 2021 -mallia.

Sähköpotkulaudoissa on ollut aikavälillä 15.2.–15.3. kasvua 67 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Sähköpotkulautojen suosituin malli on tällä hetkellä Mi Electric Scooter 1S

“Myös sähköpotkulauta on kaupungeissa vaihtoehto lyhyille matkoille ja siirtymiin. Sähköpotkulaudoissa kannattaa vertailla eri kauppojen hinnat tarkasti ennen hankintaa, sillä esimerkiksi suosituimman Mi Electric Scooterin saa halvimmillaan 342,99 eurolla ja kalleimmillaan 499 eurolla. Hinnassa voi siis säästää jopa 156 euron verran. Kuluttajahintojen noustessa hintavertailu on nyt tuotteesta riippumatta entistäkin tärkeämpää”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.