Hintaopas seuraa tarkasti hintojen kehitystä perjantaina vietettävän Black Fridayn alla. Hintavertailupalvelun data osoittaa, että tällä hetkellä 8,1 prosenttia Black Friday -viikon tarjouksista on niin sanottuja keinotekoisia alennuksia. Hintaoppaan seuraaman 4,2 miljoonan hinnan joukosta noin 340 000 hintaa on siis nostettu ennen alennusmyyntilain edellyttämän 30 päivän tarkastelujakson alkamista ja laskettu Black Weekin maanantaihin mennessä. Viime vuonna vastaava luku oli Black Weekin tiistaina marraskuun 21. päivä 6,5 prosenttia.
“Hintojen pumppaamista on prosentuaalisesti tapahtunut tänä vuonna viime vuotta enemmän. Yksi syy tämänkaltaiseen hinnoitteluun voi olla se, että Black Fridayn alennussesonkia varten halutaan mahdollisimman suuret alennusprosentit. Tämä ei ole laitonta, mutta kuluttajalle se voi olla harhaanjohtavaa. Jos tuotteen hinta oli noussut yli 10 prosenttia lokakuussa ja sitten kampanjakauden aikana laskenut, on syytä epäillä, että kyse on keinotekoisesta alennuksesta”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.
Viime vuonna feikkialennusten lopullinen määrä asettui Black Fridayna 7,8 prosenttiin.
“Tämän hetken ennuste on, että alennuksia nähdään tämän vuoden Black Fridayna määrällisesti enemmän ja ne vaikuttavat suuremmilta kuin viime vuonna, mutta myös keinotekoisia alennuksia on enemmän. Aleostoksilla kannattaakin olla nyt erityisen tarkkana”, Matinvesi-Bassett jatkaa.
Eniten keinotekoisia alennuksia on tällä hetkellä nähtävissä muun muassa kosmetiikkatuotteissa ja hajusteissa, aurinkolaseissa, tietyissä keittiötarvikkeissa, astianpesukoneissa ja yleis- & monitoimikoneissa.
“Esimerkiksi haju- ja partavesissä sekä padoissa ja kattiloissa jopa 20 prosenttia alennuksista on tällä hetkellä keinotekoisia. Suosituista sesonkituotteista muun muassa talvirenkaiden kohdalla luku on 18 prosenttia”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Näin korkea alennusprosentti saavutetaan:
1. Kauppa nostaa yksittäisen tuotteen hintaa ennen alennusmyyntilain edellyttämän 30 päivän tarkastelujakson alkamista.
2. Hinta pidetään korkealla vähintään 30 päivän ajan.
3. Hintaa lasketaan Black Fridayna tai muun alekampanjan aloituspäivänä. Alennusprosentiksi tai -summaksi ilmoitetaan erotus edellisen 30 päivän ajan korkealla pidettyyn hintaan.
4. Todellisuudessa tuotteen hinta on saattanut olla esimerkiksi 45 päivää ennen Black Fridayta täsmälleen sama kuin ilmoitettu alehinta, mutta alennusprosentti saadaan suureksi vertaamalla sitä väliaikaisesti nostettuun hintaan.
Moccamaster Manual MOC53 -kahvinkeittimen hintahistoria näyttää tuotteen hinnan nousseen selvästi hieman yli 30 päivää ennen alennuksen voimaantuloa.
Hinta laskenut 38 prosentilla tuotteista: “Myös erinomaisia alennuksia saatavilla”
Tämän vuoden Black Weekin maanantaihin (25.11.) mennessä hinnat ovat laskeneet 38 prosentilla tuotteista verrattuna marraskuun 1. päivän hintatasoon. Noin viidenneksellä tuotteista hinta on laskenut enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on niinkin hyvä kuin -22 prosenttia.
”Black Fridaysta on jälleen tulossa vuoden edullisin ostospäivä, ja erinomaisia alennuksia on saatavilla, kunhan muistaa tarkastella tuotteen pidemmän ajan hintahistoriaa aidosti parhaiden alennusten löytämiseksi. Suurimpia alennusprosentteja on tällä hetkellä nähtävissä muun muassa kuulokkeissa, peleissä ja televisioissa. Neljänneksellä tuotteista hinta on kuitenkin noussut marraskuun alkuun verrattuna, joten alennusmyynteihin ei todellakaan kannata suunnistaa sokkona”, Matinvesi-Basett vinkkaa.
SteelSeries Apex Pro Mini Wireless (Pohjoismainen) -näppäimistön hintahistoria näyttää tuotteen hinnan tippuneen selvästi yleiseen hintatasoon verrattuna. Kolmen kuukauden alin hinta on 219,00 € ja hinta 27.11. 134,95 €.
Asiantuntijan vinkit Black Friday -ostoksille
1. Vertaile hintoja eri kauppojen välillä. Älä sokaistu ensimmäisestä suuresta alennusprosentista, vaan vertaile tarjousta aina tuotteen alimpaan euromääräiseen markkinahintaan kyseisellä hetkellä. Jos alin hinta on sama useassa kaupassa, tarkista onko saatavilla muita etuja, kuten pidempää takuuaikaa.
2. Tarkista hintahistoria. Osa tuotteista saattaa olla jopa kalliimpia kuin yleensä. Hintahistorian avulla selvität, onko tarjous todella tarttumisen arvoinen vai onko tuotetta saanut myös muutoin samaan tai jopa edullisempaan hintaan. Yleensä kolme kuukautta on riittävän pitkä aika tuotteen todellisen hintatason ymmärtämiseksi.
3. Huomioi myös toimituskulut. Mikäli olet liikkeellä verkossa, muista tarkistaa toimituskulut sekä muut mahdolliset kulut ennen lopullista ostopäätöksen tekemistä. Osa kaupoista voi tarjota Black Fridayn aikana ilmaisen toimituksen.
Kategoriat, joissa on nähty eniten keinotekoisia alennuksia Black Weekin alussa:
Hajuvedet & Partavedet 20.3%
Aurinkolasit 21.1%
Padat & Kattilat 19.9%
Talvirenkaat 17.7%
Meikkivoiteet 16.3%
Shampoot 15.8%
Astianpesukoneet 12.9%
Yleis- & monitoimikoneet 12.9%
Jääkaappipakastimet 12.6%
Pölynimurit 10.6%
Hiiret & näppäimistöt 10.6%
Popcorn-koneet 9.9%
Näytöt 9.9%
Sisäiset kovalevyt 9.9%
Espressokoneet 9.3%
Airfryerit 8.9%
Kannettavat tietokoneet 8.7%
Kuulokkeet 8.3%
Pizzauunit 8.1%
Sähköhammasharjat 8.0%
Kategoriat, joissa on suurimmat alennukset Black Weekin alussa:
Kuulokkeet: kategorian keskihinta laskenut -7.6% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -24%)
Pelit: -6.8% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -31%)
Televisiot: -5.7% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -27%)
Matkapuhelimet: -5.0% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -20%)
Keittiötarvikkeet: -5.0% (niillä tuotteilla, jotka vähintään 10% alennuksessa, keskimääräinen aleprosentti -22%)
Black Weekin suosituimmat kategoriat (25.11. mennessä)
Matkapuhelimet
Kuulokkeet
Pelikonsolit
Televisiot
Näytöt
Lisää Black Fridayta koskevaa hintadataa ja ennusteita luettavissa Hintaoppaan Kuluttajakompassista.
Hintaopas.fi on Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää lähes 900 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja PodMe.