2022-07-28 04:45Tiedote

Hintadata paljastaa, milloin ilmalämpöpumput ja muut kodin viilentimet ovat halvimmillaan

ilmalämpöpumppu

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että ilmalämpöpumpun ostajan kannattaa olla liikkeellä loppusyksystä tai alkutalvesta, jolloin kodin viilentimien hinnat ovat alimmillaan.

Vaikka kuluva kesä ei ole ollut lämpötiloiltaan viime vuoden hellekesän kaltainen, ovat ilmalämpöpumppujen asentajien kalenterit ruuhkautuneet jälleen pahasti.

“Datamme osoittaa, että erilaisten kodin viilentimien kysyntä ei ole ollut viime vuoden tasolla, ja laitteita on yhä saatavilla. Lisääntyneet hellejaksot ovat kuitenkin saaneet yhä useammat suomalaiset hankkimaan kotiinsa viilentimiä, ja erityisesti ilmalämpöpumppujen asennukset kerrostaloihin ovat moninkertaistuneet. Monet asiakkaat ovatkin joutuneet pettymään, kun asennuksia ei ole ollut enää saatavilla tälle kesälle”, Hintaopas.fi-hintavertailupalvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Kaikkia Hintaoppaan listaamia suosituimpia ilmalämpöpumppumalleja on tällä hetkellä saatavilla varsin lyhyillä toimitusajoilla, mutta laitetta ei saa kuitenkaan turvallisuus- ja ympäristösyistä asentaa itse. Siirrettävien ilmastointilaitteiden ja tuulettimien kohdalla tätä ongelmaa ei luonnollisesti ole.

Hinnat nousseet vuoden alusta 12 prosenttia

Hintaoppaan hintadata osoittaa, että ilmalämpöpumput ovat tällä hetkellä 12 prosenttia kalliimpia kuin vuoden alussa.*

“Hinnat lähtivät tasaiseen nousuun helmikuun lopussa, ja tällä hetkellä ero ilmalämpöpumppujen keskihinnoissa on noin 12 prosenttia tammikuun alkuun verrattuna. Tuulettimien kohdalla hinnannousu on ollut maltillisempaa, mutta niidenkin hinnat ovat noin seitsemän prosentin nousussa”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Kun verrataan viilentimien hintoja eri vuodenaikoina, yksi ajanjakso erottuu selkeästi halvimpana.

“Kuluttaja saa parhaat diilit ilmalämpöpumpuille loka-marraskuussa. Keskihinnat ovat silloin jopa 20 prosenttia alempana kuin kesäaikaan. Sama trendi on nähtävissä myös muiden ilmastointilaitteiden, kuten siirrettävien tuulettimien hinnoissa. Jos on siis harkinnut ilmastointilaitteen ostoa, kannattaa hankinta mahdollisuuksien mukaan siirtää loppusyksyn ja alkutalven kuukausiin ja etsiä paras tarjous kauppojen hintakehitystä seuraamalla. Säästö on monen laitteen kohdalla satoja euroja”, Matinvesi-Bassett vinkkaa.

Tässä ovat suomalaisten suosikkiviilentimet

Hintaopas.fi-palvelun suosituin ilmastointituote on tällä hetkellä Electrolux ChillFlex Pro -siirrettävä ilmastointilaite. Sen hinta vaihtelee kaupasta riippuen noin 489 eurosta 615 euroon. Toiseksi suosituin tuote on Dyson Cool Tower -lattiatuuletin, jonka saa tällä hetkellä alimmillaan 349 euron hintaan.

Kolmantena suosituimpien tuotteiden listalla on kesän haetuin ilmalämpöpumppu, Bosch Climate 3000i. 3.5 kW:n teholla viilentävän ja lämmittävän pumpun hinta on ilman asennusta noin 755 euroa. Neljänneksi haetuin on edullinen Xiaomi Mi Smart Fan 2 -lattiatuuletin, ja viidentenä listalta löytyy Electrolux EPN09C38HWI -ilmalämpöpumppu.

“Esimerkiksi Xiaomin lattiatuulettimen saa halvimmillaan 77,99 eurolla, mutta joissain kaupoissa siitä joutuu maksamaan reippaasti yli 100 euroa. Vaikka saatavuus vaihtelee kaupoittain ja viilentimen tarve on usein kiireinen, kannattaa hintoja silti edelleen vertailla”, Matinvesi-Bassett suosittelee.

Hintaopas.fi-palvelun suosituimmat tuuletuslaitteet 21.7.2022:

Tuulettimet top 3

Dyson Cool Tower
Xiaomi Mi Smart Fan 2
Xiaomi Smartmi SmartFan 3

Siirrettävät ilmastointilaitteet top 3

Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW
Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW
Whirlpool PACW29COL

Ilmalämpöpumput top 3

Bosch Climate 3000i
Electrolux EPN09C38HWI / EPN09C38HWO
Samsung Nordic Home 25

* Hintaindeksissä on verrattu ilmalämpöpumppujen keskihintoja 1.1.–21.7.2022 väliseltä ajalta.