2021-11-08 18:39Tiedote

Hintaoppaan Black Friday -raportti 2021

  • 47 prosenttia suomalaisista aikoo tehdä ostoksia tulevana Black Fridayna

  • Ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 232 euroa

  • Suomalaiset odottavat jopa 26 prosentin keskimääräisiä Black Friday -alennuksia, todellisuudessa hinnat laskivat viime vuonna keskimäärin 4 prosentilla. Osalla tuotteista (22%) hinnat jopa nousevat.

  • Joka kymmenennellä tuotteella hintaa nostettiin ennen Black Fridayta ja laskettiin jälleen Black Fridayksi
  • Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden edullisin päivä

Black Friday sai alkunsa Yhdysvalloissa, mutta kiinnostus suurta alepäivää kohtaan on noussut vauhdilla myös muissa maailmankolkissa – mukaan lukien Suomessa. Mitä suomalaiset sitten tuumaavat Black Fridaysta? Eroaako heidän ostokäyttäytymisensä esimerkiksi ruotsalaisista tai norjalaisista? Ja kuinka hyviä alennuksia Black Fridayna voi oikeasti löytää? Muun muassa näistä aiheista kerrotaan tässä Black Friday -raportissa.

Saadaksemme vastaukset näihin kysymyksiin teetimme tutkimukset neljässä toimintamaassamme ja vertailimme, millaisia eroja markkinoilla on. Lisätietoja tutkimuksista ja vertailusta on jäljempänä.

Lähes puolet (47%) suomalaisista suunnittelee tekevänsä Black Friday -ostoksia tänä vuonna. Ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 232 euroa.

Näin moni aikoo tehdä ostoksia, ja näin paljon rahaa niihin käytetään

Hintaoppaan Bilendiltä tilaaman tutkimuksen mukaan lähes puolet (47%) suomalaisista aikoo melko tai erittäin todennäköisesti tehdä tänä vuonna Black Friday -ostoksia. Luku on suurempi kuin esimerkiksi Ruotsissa (36 %) ja Norjassa (38%).

– Black Fridayn suosio on kasvanut uskomattoman paljon vuosi vuodelta. Ensin puhuttiin yksittäisestä Black Friday -päivästä, mutta nyt puhutaan jo koko viikon mittaisesta Black Weekistä, joka alkaa maanantaina ja jatkuu aina seuraavan viikon Cyber Mondayihin saakka. Koska toinen suuri ostospäivä Singles’ Day aloittaa marraskuun alennusmyyntikauden jo kuun alkupuolella, voidaan pian puhua kokonaisesta Black Monthista. Tänä vuonna ennustamme, että verkossa tapahtuva myynti kasvaa entisestään, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.

Naisista 48 prosenttia aikoo melko tai erittäin todennäköisesti tehdä Black Friday -ostoksia, kun miehillä vastaava luku on 45 prosenttia. Kaikkein innokkaimmin ostoksille on lähdössä nuorin vastaajaryhmä: 18-29-vuotiaista 64 prosenttia suunnittelee tekevänsä ostoksia.

Verkkokaupoissa aikoo asioida 55 prosenttia ostoksia suunnittelevista kuluttajatutkimuksen vastaajista. Kivijalkakauppoihin on tänä vuonna suuntaamassa 17 prosenttia, ja molempia aikoo hyödyntää 28 prosenttia. Miehet ovat hiukan naisia innokkaampia verkkoshoppailijoita, sillä miehistä verkossa aikoo asioida 58 prosenttia ja kivijalassa 15 prosenttia, kun taas naisista verkossa aikoo asioida 53 prosenttia ja kivijalassa 18 prosenttia.

Miehet aikovat käyttää naisia enemmän rahaa Black Fridayna. Miehet myös tekevät hiukan naisia enemmän verkko-ostoksia, kun taas naiset menevät hiukan miehiä innokkaammin kivijalkakauppoihin.

Ne suomalaiset, jotka suunnittelevat tekevänsä Black Friday -ostoksia, aikovat käyttää hankintoihin keskimäärin 232 euroa. Miehet aikovat käyttää keskimäärin 295 euroa ja naiset 172 euroa. Kulutussumma on yleisesti ottaen laskussa viime vuoden ostosuunnitelmiin nähden, sillä viime vuonna vastaava summa oli jopa 635 euroa.

Suurin osa (85%) suomalaisista vastaajista vertailee hintoja joko aina tai usein ennen ostopäätöksen tekemistä. Noin kolmannes (30%) vastaajista harkitsee jättävänsä Black Friday -ostosten teon välistä kestävyys- tai ympäristösyiden takia.

Suomalaiset odottavat suuria alennuksia

Suomalaisten mielestä tämän vuoden Black Fridayna on kohtuullista odottaa 26 prosentin alennuksia. Ruotsalaisten odotukset ovat verrattain korkeammat: heidän mielestään on kohtuullista odottaa tänä vuonna keskimäärin 42 prosentin suuruisia alennuksia.

Suomalaiset odottavat tänä vuonna keskimäärin 26 prosentin alennuksia. Viime vuonna keskimääräinen alennusprosentti jäi Hintaoppaan tuotteilla 4 prosenttiin.

Suomalaisten korkeat alennusodotukset tuntuvat vielä korkeammilta, kun otetaan huomioon, millaisia Black Friday -alennukset ovat yleensä olleet. Hintaopas nimittäin tutki 400 000:n suomalaisissa kaupoissa viime Black Fridayn aikaan myydyn tuotteen hintamuutoksia, ja alennus oli keskimäärin 4 prosenttia.* Ruotsissa vastaava luku oli viime vuonna 5 prosenttia. Suomessa 34 prosentilla tuotteista hinta laski Black Fridayna 2020, mutta 22 prosentilla tuotteista hinta jopa nousi alennuspäivänä.**

– Suomalaisten alennusodotukset ovat verrattain maltillisia ja esimerkiksi Ruotsissa odotetaan reilusti suurempia prosentteja. Keskimääräinen alennusprosentti kaikkia tuotteita tarkastellessa jää matalaksi. Tämä johtuu siitä, että vaikka kolmanneksella tuotteista hinta laski, viidenneksellä se myös nousi Black Fridayna. Tiettyjä tuotteita voi saada oikein hyvään hintaan, mutta ei kannata olettaa, että kaikki on tarjouspäivänä halvempaa, Liisa Matinvesi-Bassett huomauttaa.

Jotkut kaupat jopa ensin nostavat hintoja suurten ostospäivien alla ja sitten laskevat niitä saadakseen alennusprosentit näyttämään suurilta. Hintaopas tarkasteli viime vuoden hintadataa, ja Suomessa joka kymmenennellä (9%) tuotteella hinnat ensin nousivat 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana ja sitten niitä alennettiin Black Fridayksi 27. marraskuuta.

– Kuluttajan on tärkeä vertailla hintoja erityisesti suurina alennuspäivinä ja varmistaa ennen tuotteen ostoa, että alennus on aidosti hyvä. Tuotteen hinnan vaihtelut voi tarkistaa esimerkiksi Hintaoppaan hintahistoriasta, Matinvesi-Bassett kertoo.

Alennusmyyntejä ja alennettuja hintoja koskevat säännöt

Suomen kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kauppojen täytyy noudattaa tuotteiden alennusmyynnissä seuraavia käytäntöjä:

  • Alennusmyynti saa kestää vain rajallisen ajan.

  • Alennusmyynnin lähtökohtana pitää olla yrityksen itsensä ennen hinnanalennusta normaalisti perimä hinta.

  • Alennuksen aitous on jälkikäteen perusteltavissa

  • Hintaa ei saa nostaa ennen alennusmyynnin alkua eikä kuluttajia houkutella nostetusta hinnasta annettavalla alennuksella.

  • Tarjoustuotteiden on oltava kuluttajien saatavissa koko tarjouksen kestoajan. Kuluttajien on saatava markkinoinnista selkeät tiedot siitä, minä aikana, miten toimien ja millä muilla edellytyksillä hän voi saada tarjoustuotteen tai muun edun.

Black Friday on silti vuoden edullisin päivä

Vaikka hinnat eivät kokonaisuudessaan laske Black Fridayna erityisen paljon, on se silti hyvä alennuspäivä. Keskimääräinen alennus niistä tuotteista, joiden hinta laskee vähintään 10 prosenttia, on 23 prosenttia. Hintaoppaan tilastojen mukaan Black Friday on myös kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostopäivä. Hinnat ovat silloin huomattavasti alempia kuin esimerkiksi joulualennusmyynneissä.

Black Fridayna hinnat laskivat keskimäärin 4 prosenttia ja näin ollen Black Friday oli vuoden edullisin ostospäivä.

– Se, että hinnat ovat alhaisemmat Black Fridayna kuin muina alennuspäivinä, johtuu tarjonnasta ja kysynnästä. Kaupat laskevat hintoja nähdessään mahdollisuuden myydä suuria tuotemääriä, ja Black Fridayna suomalaisten ostokiinnostus on korkeimmillaan, Liisa Matinvesi-Bassett  sanoo.

Perinteisesti hyviä alennuksia on nähty erityisesti elektroniikassa, peleissä ja pelikonsoleissa. Viime vuonna kaiuttimien ja kuulokkeiden hinnat laskivat keskimäärin 7 prosenttia ja pelien ja konsoleiden hinnat 5 prosenttia. Tänä vuonna tilannetta vaikeuttavat sekä kontti- että komponenttipula.

– Etenkin elektroniikassa tuotteiden saatavuus on nyt haastavaa, mikä voi vaikuttaa myös tuotteiden hintoihin ja tarjousten suuruuteen. Lisäksi tarjolla voi olla enemmän esimerkiksi tietyn tuotteen vanhempia malleja tai vain rajallinen erä tarjouksessa, Matinvesi-Bassett huomauttaa.

Hintaoppaan varastodata*** kertoo, että tällä hetkellä 72 prosenttia Hintaoppaan listaamista tuotteista on kauppojen varastossa. Selvästi huonompi varastosaatavuus on muun muassa pelikonsoleissa (50 prosenttia tuotteista varastossa), näytönohjaimissa (13%), matkapuhelimissa (67%) ja älykelloissa (67%).

Ostokiinnostus Black Fridayn aikaan

Suomalaisten ostokiinnostus on suurimmillaan Black Fridayn aikaan. Tämä data perustuu siihen, kuinka usein he siirtyvät Hintaoppaasta kauppaan. Kiinnostus ostosten tekoon on huomattavasti korkeampi kuin esimerkiksi Cyber Mondayna, joulun aikaan tai joulun välipäivinä. Tämä voi johtua siitä, että monet suomalaiset hankkivat myös joululahjansa Black Fridayna. Suomalaisista yli puolet (52%) aikoo ostaa joululahjoja jo Black Fridayn aikaan.

Nykyään Black Friday osuu aiempaa lähemmäksi joulua: viime vuonna päivää vietettiin 27.11. ja tänä vuonna 26.11. Vuonna 2016 Black Friday oli 25.11., edellisenä vuonna 24.11. ja sitä edellisenä 23.11.

Suomalaisten ostokiinnostus on suurimmillaan Black Fridayn aikaan. Muita suosittuja ostospäiviä ovat Singles’ Day, Cyber Monday ja Tapaninpäivä.

Mitä suomalaiset haluavat ostaa

Seuraavasta tilastoihimme perustuvasta listasta näkee, mistä tuotteista ja kategorioista suomalaiset olivat kiinnostuneimpia vuoden 2020 Black Fridayna. Tänä vuonna suomalaiset suunnittelevat ostavansa erityisesti elektroniikkaa (49%), muotia ja vaatteita (41%) ja urheilu-, ulkoilu- ja retkeilytuotteita (27%).

Black Fridayn 2020 suosituimmat tuotekategoriat ja tuotteet

Hintaopas kokoaa yli 1000 kaupan Black Friday -tarjoukset suosituimmista kategorioista yhdelle sivulle, auttaakseen kuluttajia tekemään parempia ostopäätöksiä. Tarjoukset on listattu suosituimpien mukaan, mutta ne on mahdollista filtteröidä myös tarjouksen suuruuden perusteella.

Jos sinulla on kysyttävää tilastoista tai haluat lisätietoa, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen liisa.matinvesi@hintaopas.fi.

Tietoa tutkimuksesta

Jotta pystyimme vertailemaan suomalaisten ja muiden maiden kansalaisten suhtautumista Black Fridayhin, teetimme tutkimuksen neljässä toimintamaassamme.

 

  • Ruotsi: Kantar Sifo, 3 446 vastaajaa, jotka olivat iältään 18–79-vuotiaita. Tutkimus suoritettiin 12.10–1.11.2021.
  • Norja: Opinion, 1005 vastaajaa, jotka olivat iältään 18–75-vuotiaita. Tutkimus suoritettiin 1.10–30.10.2021.
  • Suomi: Bilendi, 1 000 vastaajaa, jotka olivat iältään 18–75-vuotiaita. Tutkimus suoritettiin M3 Panelissa 11.10.–14.10.2021.
  • Uusi-Seelanti: 3Gem Research & Insights, 500 yli 18-vuotiasta vastaajaa. Tutkimus suoritettiin 6.–11.10.2021.

* Vertailu perustuu 400 000 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Vertasimme 27.11.2020 ja 1.11.2020 voimassa olleita hintoja. Painotimme suosittuja tuotteita vertailussa korkeammalle kuin vähemmän suosittuja (suosio määräytyi sen perusteella, kuinka usein Hintaoppaasta siirryttiin kauppaan kunkin tuotteen kohdalla).

** Vertailu perustuu 400 000 tuotteen hinnanmuutokseen. Vertasimme 27.11.2020 ja 1.11.2020 voimassa olleita hintoja.

 

***Varastodatassa on mukana 100 suosituinta tuotetta jokaisesta kategoriasta. Yhteensä tuotteita on noin 30 000. Tarkastelimme 5. marraskuuta voimassa olevia prosentteja.


Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett