Hintavertailupalvelu Hintaopas selvitti tuotteet, jotka kiinnostivat kuluttajia eniten vuonna 2022
Suosituimpien tuotteiden kymmenen kärki koostuu kokonaan elektroniikasta, kärjessä on jo usean vuoden ajan pysytellyt SonyPlaystation 5 -konsoli
Suosituimmat brändit olivat Samsung, Sony ja Apple
Joulun jälkeisissä alennusmyynneissä hinnat ovat alimmillaan heti joulupäivänä
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datasta selviää, että palvelun koko vuoden suosituin tuote oli jälleen SonyPlaystation 5 -konsoli, joka on viihtynyt suosituimpien tuotteiden listan ylimpänä julkaisustaan saakka. Myös muut tuotteet top 10 -listalla ovat elektroniikkaa: kärjestä löytyy neljä eri iPhone-mallia, Apple AirPods -kuulokkeet, Nintendo Switch - ja Microsoft Xbox Series X -konsolit sekä iRobot Roomba i7 -robottipölynimuri. Kuluneen vuoden suosituimmat brändit olivat Samsung, Sony ja Apple.
“PlayStation 5 -konsolin saaminen itselleen on ollut tuotantovaikeuksista johtuen hyvin haastavaa sen julkaisusta saakka, ja pienet erät on aina myyty loppuun saman tien. Moni on varmasti tarkastellut konsolin saatavuutta eri kaupoissa, mikä nostaa myös sen suosiota”, sanoo Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Matkapuhelimien suosituin malli vuonna 2022 on ollut Apple iPhone 13, urheilukellojen suosituin malli Polar Ignite 2 ja peleistä eniten kiinnostusta on herättänyt Hogwarts Legacy PS5 -peli.
Pienten keittiökoneiden kategoriassa kuluttajia ovat kiinnostaneet eniten Philips HD9270 Essential Airfryer XL -kiertoilmakypsennin, Bosch Styline TKA8013 -kahvinkeitin sekä DeLonghi Magnifica S ECAM -espressokone. Tennareista suosikeiksi ovat nousseet Vansin Old Skool - unisex-malli, miesten Nike Air Force 1 '07 -malli ja naisten Tretorn Alto Hybrid -malli. Miesten partavesistä suosituin on ollut Dior Sauvage ja naisten hajuvesistä Ariana Grande Cloud edp 30ml.
“Airfryerit ovat olleet jo muutaman vuoden suosittuja ja buumi jatkuu edelleen. Suosion kasvuun erityisesti tänä vuonna on vaikuttanut myös energiakriisi, sillä kuluttajat etsivät yhä enemmän energian kulutukseltaan pienempiä tapoja ruoanlaittoon”, Matinvesi-Bassett sanoo.
Joulualen hinnat alimmillaan heti 25. joulukuuta
Hintaopas vertasi viime vuoden joulun jälkeisten alennusmyyntien hintoja marraskuun ensimmäisen päivän hintoihin. Data osoittaa, että joulualen kokonaishinnoiltaan edullisin päivä oli joulupäivä 25. joulukuuta, jolloin hinnat olivat -3,22 prosenttia marraskuun alkua alempana. Viime vuoden joulualen vilkkain päivä Hintaoppaassa sen sijaan oli 27. joulukuuta, mikä osoittaa, että harva suuntaa aleostoksille heti joulun pyhinä, vaikka hinnat olisivatkin silloin halvimmillaan. Joulun jälkeisissä alennusmyynneissä hinta laski 37 prosentilla tuotteista, mutta se myös nousi 33 prosentilla tuotteista.
“Joulun jälkeiset alennusmyyntipäivät eivät yllä alennuksiltaan aivan Black Fridayn tasolle, jolloin hinnat laskivat esimerkiksi tänä vuonna keskimäärin 4,72 prosentilla. Jouluale on kuitenkin heti Black Fridayn ja Cyber Mondayn jälkeen vuoden paras alennusmyyntikausi myös kuluttajille. Joulualet alkavat vuosi vuodelta aikaisemmin, ja hinnat alkavat laskea jo ennen joulua 22. joulukuuta”, Matinvesi-Bassett sanoo.
Hintaoppaan data osoittaa, että 18 prosenttia tuotteista oli joulualessa vähintään 10 prosentin alennuksessa, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 24%.
“Takit-kategoriassa jopa 37 prosenttia tuotteista oli enemmän kuin 10 prosentin alennuksessa ja näissä tuotteissa hinnat laskivat keskimäärin 28 prosenttia. Puhelimien suojakuorissa 23 prosenttia tuotteista oli enemmän kuin 10 prosentin alennuksessa ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli jopa 40 prosenttia”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Matinvesi-Bassett korostaa, että joulun jälkeisistä alennusmyynneistä löytyy hyviäkin alennuksia, kunhan käyttää hetken hintavertailuun, eikä katso vain tuotteen alennusprosenttia.
“Monet kaupat myyvät viimeistään joulualessa pois vuoden aikana myymättä jääneitä tuote-eriä tai elektroniikkatuotteiden vanhempia malleja, joten näissä voi usein tehdä hyviä löytöjä.”
Tuotekategoria |
Prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10% |
Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti |
23% |
40% |
|
26% |
31% |
|
18% |
29% |
|
37% |
28% |
|
19% |
26% |
|
22% |
25% |
|
33% |
24% |
|
18% |
23% |
Hintaoppaan vuoden 2022 suosituimmat brändit
Samsung
Sony
Apple
Asus
Philips
Xiaomi
LG
Logitech
JBL
Nike
Hintaoppaan vuoden 2022 suosituimmat tuotteet
Hintaoppaan vuoden 2022 suosituimmat tuotteet tuotekategorioittain
Matkapuhelimet
Urheilukellot
Pelit
Pienet keittiökoneet
Tennarit
Miesten partavedet
Naisten hajuvedet
Tietoa tilastoista: Hintaoppaan kuluttajaindeksi on työkalu, joka kertoo satojen tuhansien suomalaisten ostotavoista ja kiinnostuksesta (klikkaukset Hintaoppaasta kauppoihin) eri tuotteita ja tuotekategorioita kohtaan. Tämä tilasto sisältää kuluttajien ostokiinnostuksen suosituimpiin tuotteisiin aikavälillä 1.1.–14.12.2022. Hintaopas listaa yli 1000 kauppaa ja 719 658 indeksoitua tuotetta.
Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.