2024-01-23 09:38Tiedote

Kuluttajakompassi Q1 2024 – Kunnostettu elektroniikka ja kiertotalous

Kuvassa lukee Kuluttajakompassi ja käytetty ja kunnostettu elektroniikka. Kuvassa on sininen iPhone takaapäin kuvattuna ja rikkinäinen puhelin. Kuvassa on englanninkielisiä kiertotalouteen liittyviä sanoja.

Vain 11 % suomalaisista on ostanut käytetyn mobiililaitteen – käytettyä elektroniikkaa pidetään liian kalliina ja sen turvallisuutta epäillään

Vuoden ensimmäisen kvartaalin Kuluttajakompassissa perehdymme erityisesti kiertotalouteen ja kunnostettuun elektroniikkaan. Analyysimme perustuvat omaan kattavaan dataamme ja Bilendin toteuttamaan kuluttajatutkimukseen*.

Lataa Kuluttajakompassi – Kunnostettu elektroniikka ja kiertotalous tästä.

Tuoreessa kyselytutkimuksessa selvitimme suomalaisten asenteita käytettyä ja kunnostettua elektroniikkaa sekä käytetyn tavaran ostamista kohtaan. EU:n tasolla nopeimmin kasvava jätevirta on sähkö- ja elektroniikkaromu, josta kierrätetään vain 40 %. Vastaus kasvavaan jäteongelmaan on kiertotalous, mutta kuluttajien asenteet laahaavat hieman jäljessä. Yli puolet suomalaisista on kiinnostunut ostamaan käytettyä ja kunnostettua elektroniikkaa, mutta vain 13 % ilmoittaa ostaneensa tuotteita käytettyä elektroniikkaa myyvistä kivijalkakaupoista. Suurimmat oston esteet ovat liian korkea hinta ja turvallisuushuolet. Vajaa neljännes ei osta mitään käytettynä.

Kyselytutkimuksestamme selvisi monta muutakin mielenkiintoista faktaa suomalaisten kuluttamisesta – niistä löydät lisätietoa tämä sivun alalaidasta löytyvän raportin sivuilta. Toivomme, että pidät kuluttajakompassia mielenkiintoisena ja löydät siitä uusia näkökulmia suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen. 


Hintaopas.fi -palvelun neljä kertaa vuodessa julkaistava Kuluttajakompassi yhdistää ajankohtaiset kuluttamisen ja verkkokaupan teemat, Hintaoppaan kävijädatan ja eri tuotteiden ja tuoteryhmien suosion kehityksen sekä kuluttajilta kysyttyjen tutkimuskysymysten tulokset yhdeksi kokonaisuudeksi.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa joulukuun 2023 puolessavälissä. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.


Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja PodMe.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett

Aiheeseen liittyvä media