2023-07-12 06:40Tiedote

Kuluttajakompassi Q3 2023

Kuluttajakompassi Q3 kansikuva

• Hintaoppaan ostovoimaindeksi on heinä-syyskuussa sama kuin edellisellä vuosineljänneksellä, 6,1. Luku osoittaa kuluttajien kohtuullista ja vakaata arviota omasta ostovoimastaan, ja jää jälkeen muista Pohjoismaista.

• Suomalaiset käyttävät heinä-syyskuussa ostoksiin keskimäärin 704 euroa. Miehet aikovat käyttää kolmen kuukauden aikana 896 euroa ja naiset 518 euroa. Erityisesti miesten arvio omasta kulutuksestaan on laskenut vuoden toisesta neljänneksestä ja naisten arvio on puolestaan noussut.

• Tehdessään ostoksia verkossa suomalaiset ovat valmiita maksamaan toimituksesta lähimpään pakettiautomaattiin (49 % vastaajista), toimituksesta lähimpään postiin (41 %) sekä toimituksesta postilaatikkoon tai ovelle (37 %). Fossiilivapaasta toimituksesta on valmis maksamaan vain 7 prosenttia vastaajista.

• Miehet olisivat valmiita maksamaan saman päivän aikana toimitetusta pikalähetyksestä hieman enemmän kuin naiset, keskimäärin 9,40 euroa verrattuna naisten 7,90 euroon. Keskimäärin suomalaiset olisivat valmiita maksamaan pikatoimituksesta 8,70 euroa.

• Suomalaisten top 3 kuljetus- ja kuriiriyhtiötä ovat Posti, Matkahuolto ja PostNord.

Hintaopas.fi-palvelun neljä kertaa vuodessa julkaistava kuluttajakompassi yhdistää ajankohtaiset kuluttamisen ja verkkokaupan teemat, Hintaoppaan kävijädatan ja eri tuotteiden ja tuoteryhmien suosion kehityksen sekä kuluttajilta kysyttyjen tutkimuskysymysten* tulokset yhdeksi kokonaisuudeksi.

Vuoden kolmannen neljänneksen kuluttajakompassin teemana ovat yleisen taloustilanteen vaikutus suomalaisten rahankäyttöön sekä suomalaisten toiveet koskien verkkokauppatoimituksia.

Suomalaisilla edelleen varovaiset odotukset rahankäytöstä

Hintaopas ostovoimaindeksi

Hintaoppaan ostovoimaindeksi kertoo kuluttajien oman arvion heidän mahdollisuuksistaan käyttää rahaa erilaisiin tuotteisiin ja tavaroihin seuraavan kolmen kuukauden aikana asteikolla 1 (erittäin huonot) – 10 (erittäin hyvät). Kolmannella kvartaalilla ostovoimaindeksi asettui lukemaan 6,1. Vuoden 2023 toisella kvartaalilla ostovoimaindeksi oli sama. Ruotsin vastaava luku on 6,5 ja Norjan 6,8.

Liisa-Matinvesi-Bassett

“Se, että ostovoimaideksi on pysynyt samana verrattuna edelliseen kvartaaliin osoittaa kuluttajien arvioivan oman ostovoimansa kohtuullisen vakaaksi, vaikka taloudellinen epävarmuus, inflaatio ja kohonneet elinkustannukset ovat tuoneet kotitalouksille painetta leikata kuluista. Tulos voi viitata myös siihen, etteivät kuluttajat välttämättä ole erityisen optimistisia oman taloustilanteensa kehittymisestä. Naapurimaissa kuluttajien näkymät ovat hieman positiivisemmat”, arvioi Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett

Heinä-syyskuussa ostoksiin käytetään vähemmän kuin edellisellä kvartaalilla – Naisten arvio omasta kulutuksestaan on noussut

Ostoksiin käytetään keskimäärin

Suomalaiset arvioivat käyttävänsä heinä-syyskuussa tuotteisiin ja tavaroihin keskimäärin 704 euroa, mikä on kesälomakaudesta huolimatta hieman vähemmän kuin keväällä, jolloin kuluttajat arvioivat käyttävänsä 724 euroa. Ero miesten ja naisten kuluttamien summien välillä on pienentynyt keväästä, jolloin miehet arvioivat käyttävänsä peräti 483 euroa enemmän kuin naiset. Nyt miehet arvioivat kuluttavansa 896 euroa ja naiset 518 euroa, kun huhti-kesäkuussa arvioidut kulutukset olivat 971 euroa ja 488 euroa.

”Kuluttajien henkilökohtaisessa taloudessa alkaa viimeistään nyt näkyä jylläävän inflaation ja korkojen nousun vaikutus. Asuntovelallisten korkokustannukset nousivat kesäkuussa historiallista vauhtia, sillä vielä hieman yli vuosi sitten 12 kuukauden euribor oli alle yhden prosentin ja nyt se on rikkonut jo neljän prosentin rajan”, Matinvesi-Bassett huomauttaa.

Myös Ruotsissa ja Norjassa arvio keskimääräisestä kulutuksesta on laskenut. Vuoden kolmannella neljänneksellä ruotsalaiset arvioivat keskimääräisen kulutuksensa olevan 836,34 euroa, mikä on noin 210 euroa vähemmän kuin edellisellä neljänneksellä. Myös norjalaiset odottavat käyttävänsä kolmannella neljänneksellä vähemmän rahaa kuin toisella neljänneksellä, mutta erotus on pienempi, vain noin 40 euroa. Norjalaiset ennustavat kuluttavansa keskimäärin 1302,55 euroa heinä-syyskuussa. Toisella neljänneksellä vastaava luku oli 1341,69 euroa.

Kivijalkakaupat vs. verkkokaupat

Syksyllä päivitetään vaatekaappia ja panostetaan kauneuteen sekä terveyteen

Suomalaiset suunnittelevat ostavansa

Heinä-syyskuussa suomalaiset suunnittelevat ostavansa seuraavista tuotekategorioista:

Muoti, vaatteet ja asusteet 54 % vastaajista

Kauneus ja terveys 36 %

Urheilu ja vapaa-aika 30 %

Kodinelektroniikka 18 %

Kirjat ja media 17 %

Huonekalut ja sisustus 17 %

Remontoiminen ja rakentaminen 17 %

Ajoneuvot ja tarvikkeet 13 %

Lastentarvikkeet ja lelut 12 %

Kodinkoneet 10 %

Vuoden kolmannen neljänneksen ostokset painottuvat siis muotiin, kauneuteen ja terveyteen sekä urheiluun ja vapaa-aikaan.

Trendaavat tuotekategoriat: syyskuussa 221 % nousu lasten takeissa, elektroniikan suosio kasvaa

Heinä-syyskuussa panostetaan kodin mukavuuksiin ja välttämättömyyksiin. Syksyn lähestyminen näkyy esimerkiksi keittiö- ja kodinkoneiden suosiossa. Erityisen suosittuja ovat vedenkeittimet sekä silitysraudat ja vaatehöyrystimet.

Syksy on myös töihin ja kouluun paluun aikaa. Yhdessä opiskelijamuuttojen kanssa se nostaa elektroniikan, kuten kannettavien tietokoneiden ja näyttöjen suosiota.

kategoriat1

Syyskuun suosituimpiin tuotteisiin kuuluvat lasten takit ja haalarit. Viilenevät ilmat näkyvät lämpimämpien vaatteiden ja tuotteiden suosiossa. Pimenevät illat näkyvät taskulamppujen suosiossa sekä sesongin ulkoilutuotteissa, joista suosituimpiin kuuluvat teltat ja frisbeet.

kategoriat2

Suomalaiset ovat valmiita maksamaan 8,70 euroa saman päivän aikana toimitetuista pikalähetyksistä – Vihreästä toimituksesta ei haluta maksaa

Hintaopas tutki kuluttajakyselyllä suomalaisten toiveita ja maksuvalmiutta koskien erilaisia verkkokauppojen toimitustapoja. Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat valmiita maksamaan seuraavista asioista verkkokaupan toimituksissa:

Toimitus lähimpään pakettiautomaattiin 49 % vastaajista

Toimitus lähimpään postiin 41 %

Toimitus postilaatikkoon tai ovelle 37 %

Pikalähetys 16 %

Mahdollisuus valita kellonaika, jolloin toimitus tapahtuu 14 %

Mahdollisuus valita kuljetusyhtiö, josta pidän 10 %

Fossiilivapaa tai vihreä toimitus 7 %

Asuinpaikkakunnasta riippumatta kuluttajat suosivat eniten toimitusta lähimpään pakettiautomaattiin, mistä noin puolet vastaajista on valmis maksamaan verkkokauppaostoksia tehdessään. 41 prosenttia vastaajista on valmis maksamaan toimituksesta lähimpään postiin. Kolmanneksi eniten suositaan toimitusta postilaatikkoon tai ovelle.

Maakunnalliset erot näyttäytyvät esimerkiksi siinä, että maalaiskunnissa ei olla valmiita maksamaan mahdollisuudesta valita kellonaika, jolloin toimitus tapahtuu – vain 5 prosenttia vastaajista olisi valmis maksamaan tästä mahdollisuudesta. Toimituksen kellonajan valinta on puolestaan tärkeämpi kriteeri kaupunkilaisille, joista keskimäärin lähes 16 prosenttia olisi valmis maksamaan kellonajan valinnasta.

“Maalaiskunnissa ja suuremmissa kaupungeissa näyttäytyy erilaisia tarpeita ja odotuksia toimitusvaihtoehtojen suhteen. Kaupunkilaiset ovat maalaiskuntien asukkaita valmiimpia maksamaan siitä, että he voivat valita lähetyksen tarkan saapumisajan. Kiireinen kaupunkielämä helpottuu, kun arkea voi suunnitella sujuvasti”, Matinvesi-Bassett pohtii.

Tutkimustulosten mukaan naiset ovat hieman miehiä valmiimpia maksamaan fossiilivapaista toimituksista – naisista 9 % on valmis maksamaan ympäristöystävällisestä toimituksesta, kun miehillä vastaava luku on 4 %. Alle 30-vuotiaat vaikuttavat olevan muita ikäryhmiä kiinnostuneempia fossiilivapaista toimitustavoista – heistä 15 % olisi valmis maksamaan vihreästä toimituksesta. Puolestaan vain 3 prosenttia niin 50–59-vuotiaista kuin 60–75-vuotiaista ovat valmiita maksamaan vihreästä toimituksesta.

Saman päivän toimituksesta maksettaisiin 8,70 euroa – Amazon Primen kuukausimaksu 14 euroa

Vastaajista 43 prosenttia tekisi erittäin tai melko todennäköisesti enemmän ostoksia verkkokaupassa, josta saisi toimituksen kotiin saman päivän aikana. Melko ja erittäin epätodennäköisesti ostoksia tekisi 45 prosenttia.

“Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että pikatoimitus kotiovelle saman päivän aikana on houkutteleva vaihtoehto kuluttajille. Tällainen mahdollisuus voisi vaikuttaa positiivisesti halukkuuteen tehdä ostoksia verkossa”, Matinvesi-Basset sanoo.

Miehet ovat valmiita maksamaan pikalähetyksistä hieman enemmän kuin naiset – keskimäärin 9,40 euroa verrattuna 7,90 euroon. Ero voi johtua erilaisista rahankäytön tavoista sukupuolten välillä tai kuluttajien arvostuksesta lisäpalveluita kohtaan. Keskimäärin suomalaiset olisivat valmiita maksamaan saman päivän aikana toimitetusta pikatoimituksesta 8,70 euroa.

“Suomalaiset olisivat selkeästi valmiita maksamaan lisämaksua nopeasta ja kätevästä toimituksesta, kunhan hintataso on kohtuullinen. Keskimäärin suomalaiset olisivat valmiita maksamaan 8,70 euroa saman päivän aikana saapuvasta toimituksesta. Samalla esimerkiksi ilmaisen saman tai seuraavan päivän toimituksen mahdollistavan Amazon Prime -palvelun kuukausimaksu vaihtelee 10–14 euron välillä maissa, joissa palvelu on jo vakiintunut, kuten Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Ruotsissa Amazon Prime on varsin uusi, ja siellä kuukausimaksu on vielä noin viisi euroa. Teettämämme tutkimuksen tulokset viittaavatkin siihen, että vastaavaa hintaluokkaa oleva, Amazon Primen kaltainen kuukausittain maksettava palvelu voisi olla hyvin vastaanotettu ja kysytty Suomessa”, Matinvesi-Basset jatkaa.

Posti, Matkahuolto ja PostNord ovat suomalaisten suosikit

Parhaat kuljetus- ja kuriiriyhtiöt suomalaisten mielestä

Parhaat kuljetus- ja kuriiriyhtiöt suomalaisten mielestä:

Posti 34 %

Matkahuolto 32 %

PostNord 15 %

DHL 9 %

DB Schenker 7 %

Budbee 7 %

UPS 3 %

FedEx 2 %

Tutkimukseen vastanneista 34 prosenttia on sitä mieltä, että Posti on paras Suomessa toimiva kuljetus- ja kuriiriyhtiö. Lähelle ylsi Matkahuolto, joka keräsi 32 prosenttia vastaajien äänistä. 15 prosenttia vastaajista on puolestaan sitä mieltä, että PostNord on paras Suomessa toimivista kuljetusyhtiöistä.

Myös DHL, DB Schenker ja Budbee keräsivät kohtuullisen määrän suosiota vajaan 10 prosentin osuuksillaan. Selkeästi vähiten vastauksia parasta kuljetus- ja kuriiriyhtiötä kysyttäessä keräsivät UPS ja FedEx. Niiden palvelujen rajoitetumpi saatavuus tai vähäisempi tunnettuus Suomessa saattavat olla syitä alhaisemmalle suosiolle.

“Tulokset antavat viitteitä siitä, että suomalaiset luottavat eniten kotimaisiin kuljetus- ja kuriiriyhtiöihin, kuten Postiin ja Matkahuoltoon. Myös PostNord on jo selkeästi merkittävä toimija Suomen markkinoilla. Postin ympärillä puhututtaneet ajoittaiset ongelmat eivät näytä vaikuttaneen tulokseen. Postin ja Matkahuollon pitkän ajan myötä vakiintunut asema ja laaja kattavuus Suomessa voivat selittää niiden suurta suosiota”, Matinvesi-Basset kertoo.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 29.6.–4.7.2023. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

**Olemme tunnistaneet kategoriat, joilla oli poikkeuksellisen suuri liikenteen kasvu vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä. Vertailimme tuloksia loppuvuoden keskiarvon kanssa. Vertailusta on suljettu pois loppuvuoden myynti-intensiiviset kuukaudet, marras- ja joulukuu, jotta varmistamme realistisen arvion. Prosenttiosuus osoittaa, kuinka paljon suositumpi kategoria oli tietyn kuukauden aikana verrattuna keskimääräiseen kuukauteen.