2023-10-26 10:07Tiedote

Kuluttajakompassi Q4 2023 – Black Friday-raportti

Kuvassa lukee kuluttajakompassi ja Black Friday-alennusmyynnit tulevat taas. Kuvassa on tummansininen tausta ja sen päällä paperinukkemaisia piirroshahmoja ostoksilla.

Lähes puolet suomalaisista aikoo tehdä ostoksia Black Fridayna – Miesten ja naisten välinen kulutuskuilu kasvanut

Hintaopas.fi-palvelun neljä kertaa vuodessa julkaistava kuluttajakompassi yhdistää ajankohtaiset kuluttamisen ja verkkokaupan teemat, Hintaoppaan kävijädatan ja eri tuotteiden ja tuoteryhmien suosion kehityksen sekä kuluttajilta kysyttyjen tutkimuskysymysten* tulokset yhdeksi kokonaisuudeksi.
Lataa Kuluttajakompassi Q4 - Black Friday edition tästä

Vuoden neljännen kvartaalin kuluttajakompassissa perehdymme erityisesti Black
Friday -alennusmyynteihin ja joulun odotukseen. Black Friday on vuosien saatossa kasvanut Black Weekiksi ja joskus alennuksia saatetaan nähdä marraskuussa jopa useamman viikon ajan. Black Fridayn ympärille on syntynyt muita yleisiä alennuspäiviä, kuten Singles’ Day ja Cyber Monday. Black Friday -datan lisäksi esittelemme suomalaisten kuluttamiskäytökseen liittyviä löydöksiä.

Analyysimme perustuvat omaan
kattavaan dataamme ja Bilendin toteuttamaan kuluttajatutkimukseen. Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaisten arvio omasta ostovoimastaan on laskenut, mutta samalla vastaajat arvioivat kuluttavansa loppuvuoden aikana enemmän kuin heinä-syyskuussa. Keskimääräistä kulutussummaa nostaa miesten arviot omasta rahankäytöstään – naiset puolestaan aikovat kuluttaa vuoden viimeisellä kvartaalilla huomattavasti maltillisemmin.

Kyselytutkimuksestamme selvisi monta muutakin mielenkiintoista faktaa suomalaisten kuluttamisesta – niistä löydät lisätietoa tämä sivun alalaidasta löytyvän raportin sivuilta. Toivomme, että pidät kuluttajakompassia mielenkiintoisena ja löydät siitä uusia näkökulmia suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa lokakuun alussa. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Hintaopas.fi on Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja PodMe.

Aiheeseen liittyvä media