2022-08-10 06:58Tiedote

Lasten kellopuhelin noussut ensipuhelimen haastajaksi – Xplora-, Forever- ja Excelvan-brändien suosio pompannut 218 prosentin kasvuun viime vuodesta

lasten kellopuhelin

Pienet koululaiset aloittavat koulutiensä, ja perheet pohtivat kuumeisesti, onko nyt hyvä aika hankkia lapselle ensimmäinen puhelin. Ensipuhelimen vaihtoehdoksi on nyt myös Suomessa noussut lasten kellopuhelin. Siinä missä puhelin voi hukkua helposti tai unohtua repun pohjalle pidemmäksi aikaa, kellopuhelin kulkee mukana ranteessa koko ajan.

Kaikkien älykellojen suosio on noussut viimeisen kuukauden aikana Hintaopas-hintavertailupalvelussa 15 prosentilla verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Myös lasten kellopuhelimia valmistavien Xploran, Foreverin ja Excelvanin suosio on kasvanut Hintaoppaassa samalla aikavälillä yhteensä 218 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan*. Suosion kasvu viestii siitä, että lasten älykello on yhä useammalle vaihtoehto ensimmäisen puhelimen sijaan.

“Suomessa monet lapset saavat ensimmäisen älypuhelimen jo hyvin nuorena, usein 6–7-vuotiaana. Lapset kulkevat pienestä pitäen usein omatoimisesti kouluun ja saattavat olla myös kotona koulun jälkeen ilman vanhempia tai kulkea suoraan harrastuksiin. Tällöin puhelin tuo tietenkin molemminpuolista helppoutta ja turvaa. Usein painetta puhelimen hankintaan tulee myös koulun alkaessa, kun koulukavereillakin on omat puhelimet. Datamme mukaan kellopuhelimet haastavat kuitenkin perinteisiä puhelimia vuosi vuodelta enemmän, kun ensipuhelin tulee ajankohtaiseksi”, kertoo Hintaopas-hintavertailupalvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.


Xplora noussut suosituimmaksi brändiksi

Lasten kellopuhelin voi olla hyvä välivaihe ennen puhelimen hankintaa. Lapsille suunnatut mallit on suunniteltu kolhunkestäviksi, niillä voi soittaa ja lähettää viestejä sekä asettaa lapselle muistutuksia esimerkiksi harrastuksista ja läksyjen teosta. Kellopuhelimista on myös mahdollista valita sellainen malli, jolla ei pääse internetiin ollenkaan.

Lasten älykellot ovat yhdistettävissä aikuisten laitteisiin ja näin vanhempi voi seurata, missä lapsi liikkuu. Osassa malleista voi asettaa myös turvarajat, jolloin vanhempi saa ilmoituksen, jos lapsi liikkuu liian kaukana. Useissa kelloissa on myös painike, jonka kautta lapsi tavoittaa aikuisen yhtä nappia painamalla, sekä mahdollisuus rajoittaa sitä, kehen lapsi voi olla yhteydessä. Kellopuhelin ei myöskään passivoi lasta sohvannurkkaan, vaan kannustaa liikkumaan, sillä useista malleista löytyy askelmittari tai erilaisia liikkumiseen kannustavia pelejä.

“Kellopuhelimien suosion kasvu johtuu osittain siitä, että eri kanavien käyttö on niissä lapsille paljon hallitumpaa. Montaa vanhempaa huolettavat sosiaalisen median käyttö ja sen mahdolliset haittapuolet, jotka tulevat usein mukaan kuvioihin puhelimen myötä. Nyt kun kellopuhelimet ovat yleistyneet myös Suomessa, moni lapsi saattaa myös itse haluta kellon perinteisen puhelimen sijaan”, Matinvesi-Bassett sanoo.

Hintaopas-palvelun suosituin kellopuhelinmalli on Xplora 5 Play, jonka halvin hinta on 172,50 euroa. Toiseksi suosituimmaksi on noussut reilusti halvempi Xplora XGO2, jonka halvin hinta on 69 euroa. Myös hyvin edullisia malleja mahtuu viiden suosituimman kärkeen: Forever Call Me 2 -kellopuhelimen saa edullisimmillaan 23,99 euron hintaan ja Excelvan Q50 -mallin 28,49 euron hintaan.

Kesän suosituimmat lasten älykellot ja niiden halvimmat hinnat

  1. Xplora 5 Play, halvin hinta 172,50 euroa

  2. Xplora XGO2, halvin hinta 69,00 euroa

  3. Forever See Me, halvin hinta 55,70 euroa

  4. Forever Call Me 2, halvin hinta 23,99 euroa

  5. Excelvan Q50, halvin hinta 28,49 euroa


*Muutosprosentit on laskettu vertaamalla tuotekategorioiden ja brändien suosiota Hintaopas.fi-palvelussa aikaväleillä 27.6.–26.7.2021 ja 27.6.–26.7.2022. Älykellot-kategoriassa oli 79 kauppaa ja 6637 indeksoitua hintaa.


Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett