2021-01-14 14:47Tiedote

Maastohiihtovarusteiden kysyntä räjähti - metsäsukset tämän talven hitti

Sisäliikunnan koronarajoitukset ja Etelä-Suomeen ulottuva luminen tammikuu ovat houkutelleet suomalaiset sankoin joukoin hiihtoladuille. Hintavertailupalvelu Hintaoppaassa maastohiihtovälineiden suosio on kasvanut lähes 300 prosentilla viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Suosituimpien suksien listalle nousivat nyt myös metsään ja tuntureille sopivat metsäsukset.

Viime talvena Etelä-Suomessa ei päästy nauttimaan lumesta lainkaan, mutta uusi vuosi on alkanut varsin lumisena, ja talviurheilun suosio on huipussaan. Puolueettoman hintavertailupalvelu Hintaoppaan datassa tämä näkyy maastohiihtovälineiden suosion jyrkkänä kasvuna: tällä hetkellä suksia, monoja ja sauvoja haetaan 290 prosenttia viime vuotta vilkkaammin.

”Kuntosalien, ryhmälajien ja uimahallien rajoitusten vuoksi suomalaiset liikkuvat nyt ulkona laduilla, luistelukentillä ja rinteissä. Selvästi myös sellaiset liikkujat, joita esimerkiksi murtomaahiihto ei ole aikaisemmin kiinnostanut, ovat nyt löytäneet lajin”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Eniten etsitään nyt perinteisen tyylin skin-suksia, joissa pitovoiteen korvaa karvanauhaluiska. Skin-suksien suosituin malli Hintaoppaassa on Peltosen SkinPro 2.0 19/20. Suksien kymmenen kärjessä on myös neljä eri luistelusuksimallia, joista suosituin on Madshus Race Speed Skate 19/20.

”Perinteisen tyylin suksien ja luistelusuksien rinnalle ovat tänä talvena nousseet metsäsukset ja eräsukset, joilla voi hiihtää ilman latua esimerkiksi jäällä, metsässä tai tunturimaastossa. Monojen sijaan näissä malleissa käytetään saappaita tai talvikenkiä”, Matinvesi-Bassett jatkaa.

Metsäsuksien suosituin malli on Peltonen Metsä Skin 17/18 ja retki- ja vaellussuksista eniten etsitään Åsnes Kongsvold Hunter BC 17/18 -mallia.

Hintaoppaan suosituimmat maastohiihtosukset top 10

1. Peltonen SkinPro 2.0 19/20

2. Madshus Race Speed Skate 19/20

3. Rossignol Delta Comp R-Skin IFP 19/20

4. Fischer Carbonlite Skate Plus 19/20

5. Fischer Twin Skin Pro 17/18

6. Peltonen SkinPro Classic 16/17

7. Atomic Redster C1 Skintec 20/21

8. Fischer Speedmax 3D Skate Plus 19/20

9. Fischer RCS Skate Plus 19/20

10. Peltonen Metsä Skin 17/18

Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.