2022-06-23 07:20Tiedote

Matkailukesän ilmiö: Matkalaukkujen ja retkikeittimien suosio kasvanut yli 200 prosenttia viime vuodesta – Laukkujen hinnat nousussa

Hintaopas: kassien ja laukkujen hintakehitys

• Muun muassa Suoma ry:n kyselytutkimus ja matkanjärjestäjien raportoimat kysyntäluvut povaavat suomalaisille aktiivista matkailukesää kotimaassa ja ulkomailla.

• Samaa voidaan päätellä myös matkailuun liittyvien kuluttajatuotteiden suosiosta: suomalaiset etsivät nyt matkalaukkuja ja kasseja 213 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Kuluttajien on syytä kuitenkin tarkkailla hintoja, sillä laukkujen hinnat ovat nousseet 14 prosenttia vuoden alusta.

• Verkkopalvelu Oikotien mukaan myös mökkien haut ovat pysyneet korkealla tasolla.

• Retkeilybuumi näyttäisi jatkuvan, sillä retkikeittimien suosio on yli 215 prosentin kasvussa ja vaelluskenkien noin 36 prosentin kasvussa Hintaopas-hintavertailupalvelussa.

Hintaopas-hintavertailupalvelun data osoittaa, että matkalaukkuja ja kasseja on haettu toukokuun alusta lähtien 213 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana*.

”Suomalaiset haikailevat selvästi ulkomaille parin vuoden tauon jälkeen, ja tämä näkyy nyt matkalaukkujen jättisuosiossa. Esimerkiksi pakettimatkoja myyvät yhtiöt ovat raportoineet matkojen kysynnän nousseen jo lähes koronapandemiaa edeltäneelle tasolle, ja kohteet on monin paikoin loppuunmyyty,” Hintaopas-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.

Matinvesi-Bassett muistuttaa kuluttajia hintojen vertailun tärkeydestä.

“Tuotteen tai tuoteryhmän kysynnän nousu näkyy usein pienellä viiveellä myös hinnoissa, ja niin on nytkin. Hintaindeksimme osoittaa, että matkalaukkujen ja kassien hinnat ovat nousseet 14 prosenttia tammikuun 1. päivään verrattuna**. Jos kuluttaja pärjää vielä kesän ajan vanhalla matkalaukulla, uuden hankinta vasta syksymmällä voi olla lompakolle fiksumpi valinta.”

Sateisesta ja viileästä alkukesästä huolimatta myös aurinkolasien haut ovat nyt noin 94 prosenttia viime vuotta korkeammalla, eli kysyntä on lähes tuplaantunut. Aurinkorasvoja etsitään puolestaan noin 17 prosenttia viime vuotta kiivaammin, vaikka viime kesäkuun kaltainen helleputki on vielä näkemättä.

Hintaopas: tuotekategorioiden suosion kehitys

Mökkien haut edelleen korkealla tasolla, retkeilyinnostus jatkuu

Koronavuodet synnyttivät Suomessa mökkeilybuumin. Mökkejä ostettiin ennennäkemättömän paljon, ja vuokramökkien kysyntä ylitti monin paikoin tarjonnan.

Oikotie Asuntojen liiketoimintajohtaja Anna Leinonen kertoo suomalaisten mökkikiinnostuksen säilyneen. Haut ovat palvelussa edelleen erittäin korkealla tasolla.

“Mökkibuumi on yllättänyt sekä vilkkaudellaan että kestollaan. Myös Suomen Pankin mukaan suomalaiset ottivat tammi–helmikuussa mökkilainoja enemmän kuin koskaan aiemmin vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Tammikuussa suomalaiset ottivat mökkilainaa yhteensä 57 miljoonaa euroa ja helmikuussa yhteensä 68 miljoonaa. Viime vuonna, jolloin mökkibuumi oli jo käynnissä, vastaavat luvut olivat 52 miljoonaa ja 60 miljoonaa,” Leinonen kertoo.

Koronavuosien kesät ja syksyt nostivat myös suomalaisten retkeilyinnostuksen uudelle tasolle, ja Hintaoppaan tunnuslukujen mukaan ilmiö näyttäisi jatkuvan. Retkikeittimien suosio on kasvanut peräti 215,4 prosenttia viime vuodesta ja retkeily- ja vaelluskenkien suosio 35,8 prosenttia.

“Ulkoilun ystävien kannalta positiivinen asia on se, että datamme mukaan retkeily- ja vaelluskenkien hinnat ovat tällä hetkellä noin 9 prosenttia vuoden alkua alempana. Hyviä säästöjä on siis mahdollista löytää, varsinkin jos malttaa etsiä parhaan tarjouksen vertailemalla hintoja. Monien kenkämallien hinnoissa on nimittäin kymmenien eurojen eroja eri kauppojen välillä,” Matinvesi-Bassett muistuttaa kuluttajia.

* Muutosprosentit on laskettu vertaamalla tuotteiden suosiota Hintaopas.fi-palvelussa aikaväleillä 1.5.–15.6.2021 ja 1.5.–15.6.2022.

** Tuotekategorioiden hintamuutokset on tarkistettu Hintaopas.fi-palvelun Price index -työkalulla aikavälillä 1.1.2022–10.6.2022.