2022-11-08 07:30Tiedote

Näytönohjaimien hinnat 45 prosentin laskussa, saatavuusongelmat ainakin toistaiseksi ohi

näytönohjaimien hintojen kokonaismuutos

Näytönohjaimet myytiin viime vuonna loppuun kaupoista, kun tuotanto-ongelmat, pandemia-aika ja kryptovaluuttabuumi johtivat laajoihin saatavuusongelmiin. Tämä näkyi myös korkeina hintoina, mutta nyt näytönohjaimia saa lähes puoleen hintaan viime vuoden korkeimpiin tasoihin verrattuna, osoittaa hintavertailupalvelun data.

Näytönohjaimien hinnat lähtivät vuoden 2021 alussa voimakkaaseen nousuun ja olivat korkeimmillaan viime vuoden touko-kesäkuussa. Hinnat pysyttelivät korkealla pitkään, kunnes tämän vuoden alussa tapahtui käänne: tasaisen laskun seurauksena keskihinnat ovat tällä hetkellä noin 45 prosenttia alempana kuin kesäkuussa 2021. Tämän vuoden alusta hinnat ovat laskeneet noin 30 prosenttia.

"Markkinoille on muodostunut näytönohjaimista jo ylitarjontaa, kun kryptovaluuttojen louhinta on vähentynyt merkittävästi. Tämä on kuluttajien kannalta tietysti hyvä asia, sillä hinnat ovat monin paikoin romahtaneet", Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Saatavuus ja suosio kasvussa

Myös näytönohjaimien saatavuustilanne on tällä hetkellä täysin erilainen kuin pahimpina korona-aikoina. Hintaoppaan data osoittaa, että viime vuonna tähän aikaan vain noin 18 prosenttia näytönohjainmalleista oli saatavilla Suomeen toimittavista verkkokaupoista. Tällä hetkellä saatavuus on noin 60 prosentin tasolla.

"Pahimpina aikoina näytönohjaimet oli käytännössä myyty loppuun koko Suomesta, mikä on hyvin poikkeuksellista. Tällä hetkellä malleja on kuitenkin kauppadatamme perusteella hyvin tarjolla, niin uutena kuin käytettynä. Hyvään saatavuuteen ja laskeviin keskihintoihin vaikuttaa osaltaan varmasti myös se, että valmistajista NVIDIA ja Intel ovat tuoneet uuden sukupolven näytönohjainmalleja markkinoille tänä vuonna", Matinvesi-Bassett kommentoi.

Parempi saatavuus ja laskeneet hinnat näkyvät myös näytönohjainten suosiossa: niiden haut kääntyivät Hintaoppaassa voimakkaaseen nousuun loppukesästä, ja koko kolmannen vuosineljänneksen (heinä-syyskuu) aikana niiden suosio kasvoi 23,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.