2024-12-11 07:37Tiedote

Selvitys: joka kahdeksas suomalainen ei aio ostaa ollenkaan joululahjoja – lähes kolmannes ostaa lahjat velaksi

Kuvassa näkyy joululahjoja valmiiksi paketoituina.Kuva: Mel Poole / Unsplash

  • Lähes 12 prosenttia suomalaisista ei aio ostaa lainkaan joululahjoja, selviää hintavertailupalvelu Hintaoppaan kuluttajatutkimuksesta*. Luvussa on kolme prosenttia nousua viime vuodesta. 

  • Hieman yli 10 prosenttia käyttää joululahjoihin vähemmän kuin 50 euroa. Yleisin lahjoihin käytettävä rahasumma on edelleen 50–100 euroa, mikä on sama kuin viime vuonna.

  • 32 prosenttia käyttää Black Friday - tai joululahjaostosten maksamiseen osamaksuja, kulutusluottoja, pikavippejä, luottokorttia tai osta nyt, maksa myöhemmin -toimintoa. Vaihtoehtoiset maksutavat ovat erityisen suosittuja perheissä.

  • Hintaopas ennustaa joululahjaostosten vilkkaimmiksi päiviksi tulevaa viikonloppua 14.–15. joulukuuta ja hittilahjoiksi älysormuksia.

  • Viime hetken lahjaostoksilla voi olla mahdollista tehdä säästöjä, sillä viime vuonna hinnat lähtivät laskuun jo 21.12. Joulun jälkeisten alennusmyyntien edullisin päivä oli kuitenkin vasta 30.12. vuonna 2023.


Hintavertailupalvelu Hintaoppaan selvityksen mukaan yhä harvempi suomalainen ostaa jouluksi lahjoja. Lähes 12 prosenttia suomalaisista ei aio ostaa tänä vuonna lainkaan joululahjoja, kun vielä viime vuonna vastaava luku oli yhdeksän prosenttia. 

Joululahjoja ostavilla yleisin budjetti on 50–100 euroa (19 %), mutta myös pienemmät budjetit ovat suosittuja. Suuret budjetit sen sijaan ovat edelleen harvinaisia: vain neljä prosenttia suomalaisista on valmis käyttämään lahjoihin yli 750 euroa. 

Kuluttajatutkimuksessa suomalaisilta kysyttiin myös siitä, käyttävätkö he Black Friday - tai joululahjaostostensa maksamiseen maksutapoja, joilla ostoksen voi maksaa myöhemmin tai osissa. Suosituinta oli osta nyt, maksa myöhemmin -toiminnon hyödyntäminen (13 %), mutta myös luottokortit (10 %) ja osamaksut (9 %) olivat suosittuja. Muita vaihtoehtoja olivat kulutusluotot (2 %) sekä pikavipit (1 %). Velaksi ostaminen (tavasta riippumatta) oli ylivoimaisesti suosituinta puolison ja lasten kanssa asuvien keskuudessa (47 %). 68 prosenttia vastaajista kertoi, etteivät he käytä mitään edellä mainituista maksutavoista. 

“Vaikka yleinen taloudellinen tilanne näyttää jo merkkejä piristymisestä, kuluttajat ovat edelleen varovaisia laittamasta rahaa ylimääräiseen. Talouden piristyminen ei myöskään ole näkynyt vielä kaikkien kotitalouksien tilanteessa, mikä saattaa selittää osaltaan velaksi ostamista. Joululahjojen kokonaan ostamatta jättäminen taas saattaa linkittyä osalla kuluttajista laajempaan trendiin, jossa halutaan ylipäätään kuluttaa vähemmän”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett avaa.

Viime hetken shoppailijat saattavat päästä halvemmalla – halvinta joulun jälkeen

Suurin osa suomalaisista (33 %) ostaa joululahjansa hyvissä ajoin jo 1–2 kuukautta ennen joulua, mutta noin 15 prosenttia ostaa lahjat vasta 1–2 viikkoa ennen joulua. Hintaopas ennustaa, että joulukaupan vilkkaimmat päivät osuvat ensi viikonlopulle eli 14.–15. joulukuuta. Ennuste perustuu ostokiinnostuksen kasvuun viime vuosina.

Hieman alle viisi prosenttia suomalaisista ostaa kuitenkin lahjansa vasta 1–3 päivää ennen joulua. Viime vuonna myös yleinen hintaindeksi lähti laskuun juuri joulun alla 21. joulukuuta.

"Aivan kuten Black Fridayn alennusmyyntien kanssa, myös joulun jälkeisten alennusmyyntien kesto on pidentynyt vuosi vuodelta. Nykyään mainoksia joulualesta saattaa alkaa näkymään jo hyvissä ajoin ennen joulua. Ihan viime hetken lahjashoppailijat voivat löytää hyviäkin alennuksia, erityisesti 21. joulukuuta alkaen. Halvin päivä sijoittui kuitenkin viime vuonna 30.12., eli reilusti joulun jälkeen", Matinvesi-Bassett kertoo. 

Joulun hittilahjoja ovat erilaiset älysormukset

Hintaoppaan datan mukaan suomalaiset hakevat pukinkonttiin tänä vuonna niin uusinta elektroniikkaa kuin hieman perinteisempiä vaihtoehtoja. Hakusanojen ja tuotekategorioiden suosion kasvun perusteella suomalaisia kiinnostavat tällä hetkellä etenkin älysormukset ja muu elektroniikka, mutta myös lauta- ja palapelit sekä villahuovat ja merinovillapaidat. Muumimukit säilyttävät suosionsa joululahjoina vuodesta toiseen. 

“Joululahjoissa nähdään tänä vuonna mielenkiintoista kahtiajakoa. Perinteisesti erittäin suositun elektroniikan ohella myös kestävät ja käytännönläheiset lahjat ovat selvästi tekemässä paluun. Lisäksi elektroniikan eri kategorioiden välillä on nähtävissä liikehdintää, sillä tänä vuonna terveysteknologia kiinnostaa kodin pienelektroniikkaa enemmän”, Matinvesi-Bassett huomauttaa. 

Tämän joulun trendaavat tuotekategoriat

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa syyskuussa 2024. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.


Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää lähes 900 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja PodMe.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett