2025-11-11 07:50Tiedote

Selvitys: Kolmannes hinnoista noussut Black Fridayn lähestyessä – “Laillinen myyntikikka”

Vaatteita rekissäKuva: Perry Merrity II / Unsplash

  • Verkkokauppatuotteista peräti 32 prosentilla on noussut hinta viimeisen 30 päivän aikana, selviää hintavertailupalvelu Hintaoppaan hintadatasta*. Lukumäärällisesti jopa 630 000 hintaa on noussut yli 10 prosenttia.
  • Ilmiö voi liittyä 28. marraskuuta vietettävän Black Fridayn lähestymiseen ja alennusmyyntilakiin. Mitä korkeammalla hinnat ovat Black Fridayta edeltävän 30 päivän tarkastelujakson alkaessa, sitä suuremmat Black Friday -alennusprosentit on mahdollista saavuttaa.
  • Asiantuntijan mukaan nykyinen laki ei ehkäise riittävän tehokkaasti keinotekoisia alennuksia.
  • Hintaoppaan tuoreen kuluttajatutkimuksen** mukaan peräti 86 prosenttia suomalaisista uskoo, että osa kaupoista nostaa tarkoituksella hintoja ennen 30 päivän tarkastelujaksoa.

Vuoden 2023 alussa voimaan astunut alennusmyyntilaki edellyttää, että kaupat ilmoittavat tarjousten yhteydessä kampanjaa edeltäneen 30 päivän alimman hinnan aletuotteelle. Lain tavoitteena on, että kuluttaja pystyisi paremmin tunnistamaan aidosti hyvät alennukset. Laki saattaa kuitenkin käytännössä johtaa hintojen nousuun, sillä kaupoilla on mahdollisuus reagoida hinnoittelussaan 30 päivän tarkastelujakson vaikutuksiin.

“Olemme huomanneet kahden viime vuoden aikana sekä Suomessa että Ruotsissa kehitystä, jossa hinnat ovat lokakuussa normaalia korkeammalla monessa suositussa tuotekategoriassa. Hintoja on nostettu ennen Black Fridayta edeltävän 30 päivän tarkastelujakson alkamista, ja ne pysyttelevät korkealla tasolla, kunnes niitä lasketaan alennusmyyntikampanjoiden alkaessa”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Hintadatan perusteella sama ilmiö toistuu entistä voimakkaammin tänä vuonna: lokakuun 1. ja lokakuun 31. päivän välisenä aikana hinta on noussut peräti 32 prosentilla kaikista Hintaoppaan listaamista verkkokauppatuotteista. Noin 15 prosentilla kaikista tuotteista hinta on noussut enemmän kuin 10 prosenttia. Hintaopas listaa noin 4,2 miljoonaa hintaa, joten lukumäärällisesti tuo tarkoittaa, että jopa yli 630 000 hintaa on nostettu enemmän kuin 10 prosenttia lokakuussa.

“Hintojen nostaminen ennen alennusmyyntejä on laillinen myyntikikka ja osa kauppojen hinnoittelustrategiaa. Mutta jos se tehdään mahdollisimman suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi Black Fridayna, on se kuluttajien harhaanjohtamista. Seuraamme erityisen tarkasti niitä tuotteita ja tuotekategorioita, joiden hintoja on nostettu yli 10 prosenttia. Tämän vuoden lokakuussa noiden tuotteiden määrä kasvoi viime vuodesta, mikä viittaisi alennusmyyntilain synnyttämään uudenlaiseen hinnoittelutrendiin”, Matinvesi-Bassett linjaa.

Matinvesi-Bassett uskoo, että osa kaupoista jakaa todennäköisesti jälleen tänä vuonna alennuksia tuotteittain tai tuotekategorioittain esimerkiksi Singles’ Dayn, Black Fridayn ja joulun alennusmyynteihin, sillä vertailuhinta ei voi muuttua 30 päivän ajanjakson sisällä. Osa taas pitää hinnat pysyvästi alhaalla, mikä johtaa alennuskauden pidentymiseen.

“Kuluttajien on hyvä tiedostaa vuoden suosituimman ostossesongin lähestyessä, että osa hinnoista on juuri nyt varsin korkealla, ja että osa alennuksista saattaa näyttää esimerkiksi Black Fridayna paremmilta kuin ne todellisuudessa ovat koko vuoden hintatasoon nähden. Samoin osa tuotteista voi puolestaan olla halvimmillaan jo Singles’ Dayna 11. marraskuuta”, Matinvesi-Bassett vinkkaa.

Kuluttajat epäileväisiä hinnoittelukäytäntöjen suhteen

Hintaopas kysyi tuoreessa kyselytutkimuksessaan kuluttajilta, uskovatko he, että osa kaupoista nostaa hintoja tarkoituksella ennen 30 päivän tarkastelujakson alkamista. Peräti 86 prosenttia vastasi kyllä. Viime vuonna luku oli 55 prosenttia, eli kasvu on dramaattinen.

“Alennusmyyntilaki ei ole pystynyt toivotulla tavalla ehkäisemään keinotekoisia alennuksia ja harhaanjohtavaa aleilmoittelua. Tämä näkyy suomalaisten selvästi voimistuneessa epäluottamuksessa alennusten aitoutta kohtaan. Lakia pitäisi uudistaa, jotta se olisi kaupoille selkeämpi, ja kuluttajien kannalta olisi hyvä, jos 30 päivän tarkastelujaksoa pidennettäisiin esimerkiksi 90 päivään. Myös lain noudattamista olisi syytä pystyä valvomaan nykyistä paremmin”, Matinvesi-Bassett sanoo.

Hintaopas teki aiemmin tänä vuonna selvityksen, jossa tutkittiin kauppojen tapoja ilmoittaa edeltävän 30 päivän alin hinta.

“Selvityksessä havaittiin, että kauppojen ilmoittelukäytännöissä on runsaasti vaihtelua ja osin selkeitä puutteitakin”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Alennusmyyntilain haasteista kertoo omaa kieltään myös viime vuoden Black Friday -data: keinotekoisten alennusten eli tarjoustuotteiden, joiden hintaa oli ensin nostettu ja sen jälkeen laskettu, määrä oli viime vuonna 8,1 prosenttia. Luvussa oli nousua vuoteen 2023 verrattuna.

Lain tärkeyden ja onnistumisen puolesta puhuu puolestaan se, että jo 79 prosenttia Hintaoppaan tutkimukseen vastanneista tarkistavat 30 päivän alimman hinnan ainakin joskus ostoksia tehdessään. 35 prosenttia vastaajista tarkistaa alimman hinnan säännöllisesti, kun taas 44 prosenttia tekee sen satunnaisesti.

* Hintakehitystä on tarkasteltu aikavälillä 1.–31.10.

** Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa lokakuussa 2025. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.



Meistä Hintaopas

Hintaopas on Pohjoismaiden kattavin tuote- ja hintavertailupalvelu. Liikeidea on ollut sama vuodesta 2002 lähtien – auttaa kuluttajia tekemään parempia ostopäätöksiä. Hintaopas tekee tämän keräämällä ja välittämällä rehellistä ja läpinäkyvää tietoa lähes 900 Suomessa toimivasta kaupasta sekä niiden tuotteista ja hinnoista.

Miljoonat kuluttajat käyttävät Hintaoppaan palvelua kuukausittain. Suomen lisäksi palvelu on saatavilla Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Ranskassa, Uudessa-Seelannissa ja Isossa-Britanniassa.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett