Inflaatio, sotatilanteen luoma epävarmuus, teknologian kehitys ja saatavuusongelmat ovat nostaneet hiljalleen kuluttajatuotteiden hintoja. Hintojen nousu näkyy myös hintavertailupalvelu Hintaoppaan selvityksessä: neljässä vuodessa eniten ovat kallistuneet näytönohjaimet, legot, pelikonsolit ja ilmalämpöpumput. Samsungin matkapuhelimissa hinnat ovat nousseet jopa 33,33 prosenttia. Kuluttajatutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta on huolissaan oman taloutensa puolesta.
Inflaatio eli kuluttajahintojen nousu on Tilastokeskuksen mukaan korkeimmillaan vuosiin. Kuluttajahinnat nousivat vuonna 2021 keskimäärin 2,2 prosenttia, mikä oli suurin nousu sitten vuoden 2012. Suomessa inflaatio nousi maaliskuussa 5,8 prosenttiin. Hintaoppaan tuoreesta kuluttajatutkimuksesta* selviää, että 65 prosenttia vastaajista on melko tai erittäin huolissaan viimeaikaisen inflaation ja kuluttajahintojen nousun vaikutuksesta henkilökohtaiseen talouteensa. Eniten murehtivat 35–44-vuotiaat, joilla vastaava luku on jopa 76 prosenttia.
Hintavertailupalvelu Hintaopas tarkasteli eri tuotekategorioiden tuotteiden hintakeskiarvon kehitystä pidemmällä aikavälillä tammi-maaliskuusta 2018 tammi-maaliskuuhun 2022. Keskimäärin tuotekategorioiden keskihinnat ovat nousseet 22,35 prosentilla. Vertailluista kategorioista eniten ovat nousseet näytönohjainten (92,43%), legojen (66,67%), pelikonsolien (50,63%) ja ilmalämpöpumppujen (62,97%) hinnat.
“Näytönohjainten ja muidenkin komponenttien kohdalla saatavuus on ollut jo pitkään hyvin rajattua globaalin sirupulan vuoksi. Syinä huonoon saatavuuteen ovat olleet erityisesti tuotanto-ongelmat ja korona-ajan aiheuttamat haasteet, mutta myös pandemia-ajan viihdelaitteiden suuri kysyntä. Tämä ja logistiikkakulujen nousu ovat vaikuttaneet elektroniikan ja jopa kodinkoneiden hintoihin, ja kaikki tämä tulee kuluttajan maksettavaksi”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Vaikka suurimmalla osalla tuotekategorioista keskihinnat ovat nousseet neljässä vuodessa, oli joukossa myös poikkeuksia. Aiempaa halvemmalla saa nyt esimerkiksi kuulokkeita, blendereitä ja älykelloja. Älykellojen keskihinta tammi-maaliskuussa 2018 oli 295 euroa kun se tämän vuoden alussa on ollut 251 euroa, jolloin laskua on 14,92 prosenttia.
Tuoteominaisuuksien kehitys nostaa matkapuhelinten hintoja
Matkapuhelinten hinnat ovat nousseet neljässä vuodessa 32,01 prosenttia: tammi-maaliskuussa 2018 kategorian tuotteiden keskiarvohinta oli 403 euroa ja tammi-maaliskuussa 2022 532 euroa. Applen malleissa hintataso on noussut 19,29 prosentilla ja Samsungin malleissa peräti 33,33 prosentilla.
“Inflaation lisäksi hintatason nousuun vaikuttaa varmasti myös teknologian ja tuoteominaisuuksien kehitys. Lisäksi hintoja nostavat erilaisten kalliimpien premium-tuotteiden ja nopeammat yhteydet kuluttajille tarjoavan 5G-teknologian tulo markkinoille. Matkapuhelimia ei myöskään käytetä enää vain soittamiseen ja viestittelyyn, vaan puhelin toimii esimerkiksi laadukkaana kamerana tai jopa tietokoneen korvikkeena. Parantuneet tekniset ominaisuudet ovat siis nostaneet laitteiden hintoja”, Matinvesi-Bassett sanoo.
Kuluja karsitaan nyt matkailussa, bensiinissä ja viihteessä
Kuluttajatutkimuksessa selvitettiin myös, missä tuotteissa tai palveluissa suomalaiset nyt säästävät. Eniten karsitaan matkustamisesta, josta on säästänyt 46 prosenttia vastaajista. Bensiinissä pyrkii säästämään 43 prosenttia vastaajista ja viihteessä ja kulttuurissa 42 prosenttia vastaajista.
Kun katsotaan kuluttajatuotteita, 41 prosenttia pyrkii säästämään vaatteissa ja pukeutumisessa, 36 prosenttia elektroniikassa ja 28 prosenttia kodin tuotteissa. 17 prosenttia vastaajista ei ole pyrkinyt säästämään lainkaan tuotteissa tai palveluissa.
Matinvesi-Bassett korostaa, että on kuitenkin myös keinoja, joilla omaa rahankulutusta voi hillitä hankintoja tehdessä.
“Tällaisina aikoina hintavertailun tärkeys hankintoja tehdessä korostuu entisestään, ja jos hankinnalla ei ole kiire, tuotteelle voi asettaa hintavahdin ja ostaa sen vasta kun hinta laskee. Eri sesonkituotteiden hintoja kannattaa katsella sesongin ulkopuolella, sillä silloin niitä voi saada halvemmalla kysynnän ollessa pienempää. Kannattaa myös miettiä, tarvitseeko esimerkiksi matkapuhelimissa ja kuulokkeissa kaikkia uusimpien mallien ominaisuuksia. Vanhempien mallien hinnat laskevat usein kun uudet mallit tulevat markkinoille, joten kannattaa seurata vanhempien mallien hintakehitystä ja ajoittaa ostos oikeaan ajankohtaan.”
Kolme vinkkiä: näin säästät hankinnoissa
Tarkista tuotteen hinta useista eri kaupoista ja vertaile hinnat.
Jos hankinnalla ei ole kiire, aseta tuotteelle hintavahti ja seuraa sen hintakehitystä. Sesonkituotteiden hintoja kannattaa tarkastella sesongin ulkopuolella, jolloin niitä voi saada edullisempaan hintaan.
Katsele myös tuotteen vanhempia malleja, joita voi saada uusinta mallia halvempaan hintaan.
Tuotekategoria |
Keskihinta, tammikuu-maaliskuu 2018 (€) |
Keskihinta, tammikuu-maaliskuu 2022 (€) |
Erotus € (%) |
468 |
644 |
176 (37,61) |
|
403 |
532 |
129 (32,01) |
|
674 |
804 |
130 (19,29) |
|
474 |
632 |
158 (33,33) |
|
239 |
360 |
121 (50,63) |
|
515 |
991 |
476 (92,43) |
|
228 |
310 |
82 (35,96) |
|
168 |
201 |
33 (19,64) |
|
491 |
689 |
198 (40,33) |
|
413 |
532 |
119 (28,81) |
|
286 |
241 |
-45 (-15,73) |
|
1348 |
1460 |
112 (8,31) |
|
1019 |
1202 |
183 (17,96) |
|
469 |
485 |
16 (3,41) |
|
87 |
145 |
58 (66,67) |
|
98 |
122 |
24 (24,49) |
|
193 |
258 |
65 (33,68) |
|
35 |
34 |
-1 (-2,86) |
|
177 |
151 |
-26 (-14,69) |
|
462 |
567 |
105 (22,73) |
|
868 |
873 |
5 (0,58) |
|
90 |
104 |
14 (15,56) |
|
131 |
165 |
34 (25,95) |
|
149 |
219 |
70 (46,98) |
|
558 |
601 |
43 (7,71) |
|
1302 |
1368 |
66 (5,07) |
|
448 |
497 |
49 (10,94) |
|
2433 |
3965 |
1532 (62,97) |
|
57 |
65 |
8 (14,04) |
|
437 |
608 |
171 (39,13) |
|
130 |
149 |
19 (14,62) |
|
88 |
106 |
18 (20,45) |
|
48 |
68 |
20 (41,67) |
|
82 |
104 |
22 (26,83) |
|
282 |
237 |
-45 (-15,96) |
|
433 |
506 |
73 (16,86) |
|
310 |
344 |
34 (10,97) |
|
308 |
386 |
78 (25,32) |
|
295 |
251 |
-44 (-14,92) |
|
1461 |
1721 |
260 (17,80) |
|
1180 |
983 |
-197 (-16,69) |
|
363 |
513 |
150 (41,32) |
|
268 |
304 |
36 (13,43) |
|
96 |
133 |
37 (38,54) |
Tuotekategorioiden hintakehitys tammi-maaliskuusta 2018 tammi-maaliskuuhun 2022. Painotettu keskihinta on tuotekategorian tuotteiden keskihinta painotettuna kunkin tuotteen suosiolla, joka perustuu klikkimääriin. Lähde: Hintaopas.
Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 549 692 indeksoitua tuotetta ja 1145 kauppaa. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.
*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 20.4.–24.4.2022. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.