2022-05-05 06:51Tiedote

Selvitys: Suomalaiset maksavat kuluttajatuotteista 22 prosenttia enemmän kuin neljä vuotta sitten – 65 prosenttia huolissaan oman taloutensa puolesta

Hintaopas: hintojen kehitys

Inflaatio, sotatilanteen luoma epävarmuus, teknologian kehitys ja saatavuusongelmat ovat nostaneet hiljalleen kuluttajatuotteiden hintoja. Hintojen nousu näkyy myös hintavertailupalvelu Hintaoppaan selvityksessä: neljässä vuodessa eniten ovat kallistuneet näytönohjaimet, legot, pelikonsolit ja ilmalämpöpumput. Samsungin matkapuhelimissa hinnat ovat nousseet jopa 33,33 prosenttia. Kuluttajatutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta on huolissaan oman taloutensa puolesta.

Inflaatio eli kuluttajahintojen nousu on Tilastokeskuksen mukaan korkeimmillaan vuosiin. Kuluttajahinnat nousivat vuonna 2021 keskimäärin 2,2 prosenttia, mikä oli suurin nousu sitten vuoden 2012. Suomessa inflaatio nousi maaliskuussa 5,8 prosenttiin. Hintaoppaan tuoreesta kuluttajatutkimuksesta* selviää, että 65 prosenttia vastaajista on melko tai erittäin huolissaan viimeaikaisen inflaation ja kuluttajahintojen nousun vaikutuksesta henkilökohtaiseen talouteensa. Eniten murehtivat 35–44-vuotiaat, joilla vastaava luku on jopa 76 prosenttia.

Hintavertailupalvelu Hintaopas tarkasteli eri tuotekategorioiden tuotteiden hintakeskiarvon kehitystä pidemmällä aikavälillä tammi-maaliskuusta 2018 tammi-maaliskuuhun 2022. Keskimäärin tuotekategorioiden keskihinnat ovat nousseet 22,35 prosentilla. Vertailluista kategorioista eniten ovat nousseet näytönohjainten (92,43%), legojen (66,67%), pelikonsolien (50,63%) ja ilmalämpöpumppujen (62,97%) hinnat.

“Näytönohjainten ja muidenkin komponenttien kohdalla saatavuus on ollut jo pitkään hyvin rajattua globaalin sirupulan vuoksi. Syinä huonoon saatavuuteen ovat olleet erityisesti tuotanto-ongelmat ja korona-ajan aiheuttamat haasteet, mutta myös pandemia-ajan viihdelaitteiden suuri kysyntä. Tämä ja logistiikkakulujen nousu ovat vaikuttaneet elektroniikan ja jopa kodinkoneiden hintoihin, ja kaikki tämä tulee kuluttajan maksettavaksi”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Vaikka suurimmalla osalla tuotekategorioista keskihinnat ovat nousseet neljässä vuodessa, oli joukossa myös poikkeuksia. Aiempaa halvemmalla saa nyt esimerkiksi kuulokkeita, blendereitä ja älykelloja. Älykellojen keskihinta tammi-maaliskuussa 2018 oli 295 euroa kun se tämän vuoden alussa on ollut 251 euroa, jolloin laskua on 14,92 prosenttia.

Tuoteominaisuuksien kehitys nostaa matkapuhelinten hintoja

Matkapuhelinten hinnat ovat nousseet neljässä vuodessa 32,01 prosenttia: tammi-maaliskuussa 2018 kategorian tuotteiden keskiarvohinta oli 403 euroa ja tammi-maaliskuussa 2022 532 euroa. Applen malleissa hintataso on noussut 19,29 prosentilla ja Samsungin malleissa peräti 33,33 prosentilla.

“Inflaation lisäksi hintatason nousuun vaikuttaa varmasti myös teknologian ja tuoteominaisuuksien kehitys. Lisäksi hintoja nostavat erilaisten kalliimpien premium-tuotteiden ja nopeammat yhteydet kuluttajille tarjoavan 5G-teknologian tulo markkinoille. Matkapuhelimia ei myöskään käytetä enää vain soittamiseen ja viestittelyyn, vaan puhelin toimii esimerkiksi laadukkaana kamerana tai jopa tietokoneen korvikkeena. Parantuneet tekniset ominaisuudet ovat siis nostaneet laitteiden hintoja”, Matinvesi-Bassett sanoo.

Kuluja karsitaan nyt matkailussa, bensiinissä ja viihteessä

Kuluttajatutkimuksessa selvitettiin myös, missä tuotteissa tai palveluissa suomalaiset nyt säästävät. Eniten karsitaan matkustamisesta, josta on säästänyt 46 prosenttia vastaajista. Bensiinissä pyrkii säästämään 43 prosenttia vastaajista ja viihteessä ja kulttuurissa 42 prosenttia vastaajista.

Kun katsotaan kuluttajatuotteita, 41 prosenttia pyrkii säästämään vaatteissa ja pukeutumisessa, 36 prosenttia elektroniikassa ja 28 prosenttia kodin tuotteissa. 17 prosenttia vastaajista ei ole pyrkinyt säästämään lainkaan tuotteissa tai palveluissa.

Matinvesi-Bassett korostaa, että on kuitenkin myös keinoja, joilla omaa rahankulutusta voi hillitä hankintoja tehdessä.

“Tällaisina aikoina hintavertailun tärkeys hankintoja tehdessä korostuu entisestään, ja jos hankinnalla ei ole kiire, tuotteelle voi asettaa hintavahdin ja ostaa sen vasta kun hinta laskee. Eri sesonkituotteiden hintoja kannattaa katsella sesongin ulkopuolella, sillä silloin niitä voi saada halvemmalla kysynnän ollessa pienempää. Kannattaa myös miettiä, tarvitseeko esimerkiksi matkapuhelimissa ja kuulokkeissa kaikkia uusimpien mallien ominaisuuksia. Vanhempien mallien hinnat laskevat usein kun uudet mallit tulevat markkinoille, joten kannattaa seurata vanhempien mallien hintakehitystä ja ajoittaa ostos oikeaan ajankohtaan.”

Kolme vinkkiä: näin säästät hankinnoissa

  1. Tarkista tuotteen hinta useista eri kaupoista ja vertaile hinnat.

  2. Jos hankinnalla ei ole kiire, aseta tuotteelle hintavahti ja seuraa sen hintakehitystä. Sesonkituotteiden hintoja kannattaa tarkastella sesongin ulkopuolella, jolloin niitä voi saada edullisempaan hintaan.

  3. Katsele myös tuotteen vanhempia malleja, joita voi saada uusinta mallia halvempaan hintaan.

Tuotekategoria

Keskihinta, tammikuu-maaliskuu 2018 (€)

Keskihinta, tammikuu-maaliskuu 2022 (€)

Erotus € (%)

Pesukoneet

468

644

176 (37,61)

Matkapuhelimet

403

532

129 (32,01)

Matkapuhelimet, Apple

674

804

130 (19,29)

Matkapuhelimet, Samsung

474

632

158 (33,33)

Pelikonsolit

239

360

121 (50,63)

Näytönohjaimet

515

991

476 (92,43)

Pölynimurit

228

310

82 (35,96)

Mikroaaltouunit

168

201

33 (19,64)

Jääkaapit

491

689

198 (40,33)

Grillit

413

532

119 (28,81)

Kuulokkeet

286

241

-45 (-15,73)

Televisiot

1348

1460

112 (8,31)

Kannettavat tietokoneet

1019

1202

183 (17,96)

Robottipölynimurit

469

485

16 (3,41)

LEGOt

87

145

58 (66,67)

Näppäimistöt

98

122

24 (24,49)

Kannettavat kaiuttimet

193

258

65 (33,68)

Piilolinssit

35

34

-1 (-2,86)

Blenderit

177

151

-26 (-14,69)

Astianpesukoneet

462

567

105 (22,73)

Jääkaappipakastimet

868

873

5 (0,58)

Sähköhammasharjat

90

104

14 (15,56)

Parranajokoneet

131

165

34 (25,95)

Emolevyt

149

219

70 (46,98)

Näytöt

558

601

43 (7,71)

Pöytäkoneet

1302

1368

66 (5,07)

Kotiteatterijärjestelmät

448

497

49 (10,94)

Ilmalämpöpumput

2433

3965

1532 (62,97)

Paistinpannut ja grillipannut

57

65

8 (14,04)

Espressokoneet

437

608

171 (39,13)

Kahvinkeittimet

130

149

19 (14,62)

Leivänpaahtimet

88

106

18 (20,45)

Sähkövatkaimet

48

68

20 (41,67)

Padat ja kattilat

82

104

22 (26,83)

Ompelukoneet

282

237

-45 (-15,96)

Tabletit

433

506

73 (16,86)

Yleis- ja monitoimikoneet

310

344

34 (10,97)

Urheilukellot

308

386

78 (25,32)

Älykellot

295

251

-44 (-14,92)

DSLR-järjestelmäkamerat

1461

1721

260 (17,80)

Drone-lennokit

1180

983

-197 (-16,69)

VR-lasit

363

513

150 (41,32)

Monitoimitulostimet

268

304

36 (13,43)

Ilmankostuttimet

96

133

37 (38,54)


Tuotekategorioiden hintakehitys tammi-maaliskuusta 2018 tammi-maaliskuuhun 2022. Painotettu keskihinta on tuotekategorian tuotteiden keskihinta painotettuna kunkin tuotteen suosiolla, joka perustuu klikkimääriin. Lähde: Hintaopas.

Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 549 692 indeksoitua tuotetta ja 1145 kauppaa. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 20.4.–24.4.2022. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.


Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.

Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett