Singles’ Dayn suosio ei ole perinteisesti noussut Suomessa lähellekään Black Fridayta tai monia muita maita, mutta eilen 11. marraskuuta vietetty alennuspäivä kasvatti suosiotaan niin ostokiinnostuksen kuin alennusten määrässä. Hintavertailupalvelu Hintaoppaassa ostokiinnostus kasvoi 18 prosenttia viime vuoteen verrattuna, ja monet kaupat panostivat alennuskampanjoihin.
“Ennusteet ovat povanneet erittäin vilkasta loppuvuoden alennusmyyntisesonkia ihmisten viivästettyä hankintojaan. Singles’ Dayn suosion kasvu antaa viitteitä siitä, mitä Black Fridaylta voi odottaa. Hintaoppaassa suosio kasvoi selvästi lähes viidenneksellä viime vuoteen verrattuna, ja osa kaupoista todella panosti Singles’ Dayn alennuksiin. Esimerkiksi lippulaivapuhelimien vanhempia malleja ja rajoitettuja televisioeriä sai aidosti hyvään alennushintaan”, Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.
Yhteensä 24 prosenttia hinnoista laski Singles’ Dayna marraskuun 1. päivään verrattuna. 9 prosenttia hinnoista laski vähintään 10 % marraskuun alkuun verrattuna, ja noiden hintojen keskimääräinen alennus oli -21 %.
“Pienempi osa tuotteista oli tarjouksessa kuin perinteisesti Black Fridayna, mutta monet alennukset olivat aidosti hyviä. Useita eilisen suosituimpia tarjoustuotteita oli mahdollista ostaa alimmalla hinnalla 3 kuukauden hintatasoon verrattuna. Osa tarjouksista on myös jo sellaisia, joita markkinoidaan Black Friday -tarjouksina, ja hinnat pysyvät todennäköisesti alhaalla marraskuun loppuun asti. Silti myös keinotekoisia alennuksia nähtiin aiempaa suurempi määrä ja kolmannes tuotteista oli kalliimpia kuin marraskuun 1. päivä, mikä korostaa hintojen vertailun tärkeyttä”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Keinotekoisten alennusten* määrä nousi 13,6 prosenttiin. Näiden tarjoustuotteiden hintaa oli ensin nostettu ja sen jälkeen laskettu Singles’ Dayksi.
“Ennusteemme on tämänhetkisen hintadatan perusteella se, että keinotekoisten alennusten määrä nousee tänä vuonna myös Black Fridayna”, Matinvesi-Bassett sanoo.
Hintaopas selvitti lokakuussa kuluttajatutkimuksella**, kuinka hyvin suomalaiset tuntevat Singles’ Dayn eli suomalaisittain Sinkkujen päivän. 17 prosenttia vastaajista kertoi tehneensä ostoksia Singles’ Dayna. 56 prosenttia on kuullut päivästä, mutta ei ole tehnyt silloin ostoksia.
Matkapuhelimet
Televisiot
Kuulokkeet
Näytöt
Parfyymit
Pelikonsolit
Imurit
Tabletit
Älykellot
Talvirenkaat
OnePlus 13 5G Dual SIM 12GB RAM 256GB
Samsung Galaxy S24 FE 5G SM-S721B 8GB RAM 128GB
Sony PlayStation 5 Slim Digital Edition 1TB (PS5)
Sony PlayStation 5 Slim (PS5) Digital Edition 825GB (2025)
Sony PlayStation 5 Slim 1TB (PS5)
Samsung Galaxy Tab S10 Ultra Wi-Fi 14.6 SM-X920 12GB RAM 256GB
* Keinotekoisten alennusten määrään on laskettu ne hinnat, joita on nostettu 30 päivän aikana ennen 11.11. edeltävän 30 päivän tarkastelujakson alkamista ja sitten laskettu 11.11.
** Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa lokakuussa 2025. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Hintaopas on Pohjoismaiden kattavin tuote- ja hintavertailupalvelu. Liikeidea on ollut sama vuodesta 2002 lähtien – auttaa kuluttajia tekemään parempia ostopäätöksiä. Hintaopas tekee tämän keräämällä ja välittämällä rehellistä ja läpinäkyvää tietoa lähes 900 Suomessa toimivasta kaupasta sekä niiden tuotteista ja hinnoista.
Miljoonat kuluttajat käyttävät Hintaoppaan palvelua kuukausittain. Suomen lisäksi palvelu on saatavilla Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Ranskassa, Uudessa-Seelannissa ja Isossa-Britanniassa.