2022-11-12 06:46Tiedote

Sinkkujen päivän keskimääräinen aleprosentti oli 1,58 – 9 prosenttia suuren alennuspäivän tarjouksista oli keinotekoisia

• Maailman suurinta ostospäivää Singles’ Dayta eli suomalaisittain sinkkujen päivää vietettiin eilen.

• Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datasta selviää, että Suomessa alepäivän toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli 1,58*, ja 24,3 prosentilla tuotteista hinta laski. Tuotteiden, joiden hinta laski vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli 22,8.

• Black Fridaysta ennustetaan alennuksiltaan tähän saakka suurinta.

Maailman suurinta ostospäivää Singles’ Dayta vietettiin 11. marraskuuta. Vuosi vuodelta myyntiennätyksiä rikkonut päivä jäi tänä vuonna ennätysluvuista, ja kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba kertoi tuloksen olleen linjassa viime vuoden kanssa.

Singles’ Dayn tunnettuus on kasvanut Suomessa vuosi vuodelta, mutta se jää edelleen selvästi tunnetumman alennusmyyntipäivän Black Fridayn taakse suosiossa ja tarjousten määrässä.

”Eilinen sinkkujen päivä jäi datamme mukaan tänä vuonna viime vuotta pienemmäksi, sillä suosio Hintaoppaassa laski viime vuodesta 16,3 prosenttia. Vaikka yksittäinen Sinkkujen päivä -perjantai ei yltänyt viime vuoden tasolle, useat kaupat tarjoavat nyt alennuksia pidemmällä aikavälillä, koko Singles’ Day -viikonlopun ajan. Alennusten määrä ja todellinen alennusprosentti olivat perjantaina varsin maltillisia: 24,3 prosentilla tuotteista hinta laski ja 16,6 prosentilla hinta taas nousi. Toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli 1,58”, kertoo Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

“Niillä tuotteilla, joiden hinta laski vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli 22,8. Tämä osoittaa sen, että sinkkujen päivänä oli myös aidosti hyviä alennuksia löydettävissä. Tärkeää on tarkistaa tuotteen hintahistorian vaihtelut”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.

9 prosenttia** Singles’ Dayn alennuksista oli niin sanottuja keinotekoisia alennuksia: tuotteiden hintoja pumpataan ensin ylöspäin, jotta niille saadaan laskemisen jälkeen mahdollisimman suurilta näyttävät alennusprosentit. Keinotekoisia alennuksia esiintyi erityisesti jalkineissa (16%), hajuvesissä (12%) ja keittiökoneissa (11%).

Keinotekoisia alennuksia pyritään jatkossa estämään 1.1.2023 voimaan astuvalla lakimuutoksella, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alehinnan ohessa alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

”Hinnanalennuksen prosenttien on jatkossa perustuttava aidosti alimpaan hintaan edeltävien 30 päivän ajalta. Hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi, jos kuluttajan saama hintaetu ei ole todellinen. Tämä on kuluttajan kannalta tärkeä muutos, sillä esimerkiksi Black Fridayn kohdalla keinotekoisten alennusten määrä on kasvanut vuosi vuodelta: 2019 niiden osuus alennuksista oli 8,5 prosenttia, 2020 8,7 prosenttia ja viime vuonna jo 12,3 prosenttia”, Matinvesi-Bassett kommentoi hintavertailupalvelun keräämän datan perusteella.

“Kaupoille muutos on luonnollisesti merkittävä ja aiheuttaa lisätyötä. Pitkässä juoksussa alimpien hintojen esittäminen auttaa varmasti tarjousten läpinäkyvyydessä ja lisää kuluttajien luottamusta alennuksia kohtaan.”

Suosituimpia kategorioita matkapuhelimet, televisiot ja kuulokkeet

Hintaoppaan datan mukaan tämän vuoden sinkkujen päivän suosituimmat tuotekategoriat olivat matkapuhelimet, televisiot ja kuulokkeet. Yksittäisistä tuotteista suosituimmiksi nousivat Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB -pelikonsoli, AMD Ryzen 5 2600X 3,6GHz Socket AM4 Box -prosessori, Samsung Galaxy A52s 5G 128GB -matkapuhelin, Xiaomi Mi Watch -älykello ja LG 86QNED81 86" 4K Ultra HD (3840x2160) QNED Smart TV -televisio.

Marraskuun alennuspäivien putki jatkuu 21. marraskuuta alkavalla Black Weekilla, joka huipentuu Black Friday -perjantaihin 25. marraskuuta ja seuraavan viikon Cyber Mondayihin. Matinvesi-Bassett ennustaa tämän vuoden Black Fridaysta alennuksiltaan suurinta, sillä keskimääräinen alennusprosentti oli vuonna 2019 -4,48, vuonna 2020 -4,01 ja viime vuonna -5,08.

”Toissa vuodesta viime vuoteen tapahtui suuri hyppäys, ja jos edellisen vuoden trendi jatkuu samankaltaisena, on tämän vuoden Black Friday keskimääräisiltä alennuksiltaan tähän saakka suurin. Viime vuosien data kertoo meille myös, että joka vuosi enemmän ja enemmän kauppoja on mukana Black Fridayssa. Viime vuonna yksittäisiä tarjouksia oli 80 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.”

“Ennustamme myös, että yksittäisen Black Friday -perjantain sijaan ostoksia tehdään koko Black Weekin ja jopa tätäkin pidemmän ajanjakson aikana. Inflaation ja yleisen hintojen nousun vuoksi todennäköisesti pienempi osa kuluttajista tekee ostoksia Black Fridayna, mutta ne jotka tekevät, käyttävät enemmän rahaa. Black Fridayn suuruudessa siis päästään luultavasti ainakin viime vuoden tasolle, mutta pidemmällä aikavälillä.”

Hintavertailupalvelu Hintaopas kokoaa yli 1000 verkkokaupan hinnat samaan paikkaan.

* Vertailu perustuu 115 400 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Hintaopas vertasi 11.11.2022 ja 1.11.2022 voimassa olleita hintoja.

**Osuus tuotteista, joiden hinta ensin nousi 1. lokakuuta–6. marraskuuta 2022 välisenä aikana ja laski 11. marraskuuta 2022.