2021-10-05 14:06Tiedote

Suomalaisten ostossuunnitelmat viestivät sosiaalisesta lokakuusta - näitä tuotteita kuluttajat hankkivat nyt

Lokakuun alussa Suomi on suurilta osin vapaa erilaisista koronarajoituksista, kun kokoontumisrajoitukset poistuvat. Vaikka hygieniavaatimukset ja ravintoloiden asiakaspaikka- ja anniskelurajoitukset jatkuvat edelleen, ovat suomalaiset varautuneet aiempaa sosiaalisempaan ja liikkuvaisempaan elämään. Tämä näkyy selvästi hintavertailupalvelu Hintaoppaan datassa: matkustustuotteiden, kauneus- ja kosmetiikkatuotteiden sekä toimistolle paluu -tuotteiden kategoriat ovat nyt erityisen suosittuja.

Moni suomalainen on vastikään palannut toimistolle tai suunnittelee paluuta lähitulevaisuudessa. Toimistoelämä yhdistettynä korkeampaan rokotekattavuuteen ja paranevaan koronatilanteeseen tarkoittaa monelle reilusti aiempaa sosiaalisempaa syksyä. Trendi näkyy selkeästi hintavertailupalvelu Hintaoppaan datassa, joka perustuu tuotteisiin ja tuotekategorioihin, joita kuluttajat ovat olleet kiinnostuneita ostamaan.* Tilastoissa on verrattu 29.8.–27.9.2021 välistä ajanjaksoa viime vuoden vastaavaan aikaan.

Tapaamme vihdoin toisiamme: hius- ja kosmetiikkakategoriat kasvussa

Tuotteet ja kategoriat, jotka viestivät sosiaalisesta kanssakäymisestä sekä ulkonäköön panostamisesta, kiinnostavat nyt kuluttajia ja selvää kasvua viime vuoteen on muun muassa hajuvesissä (73%), hiustensuoristimissa ja kihartimissa (100%), hiustenmuotoilutuotteissa (158%), parranajokoneissa (76%), huulipunissa (108%) ja huultenrajauskynissä (100%), luomiväreissä (50%) ja silmienrajaustuotteissa (51%) sekä peitevoiteissa (355%). Ostokiinnostus myös vaakoja kohtaan on kasvanut 85 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Paluu toimistoympyröihin: kotitoimiston varustelu ei enää kiinnosta

Toimistolle paluusta signaloi nyt useampikin eri tuoteryhmä ja suomalaisten hankintalistalla ovat ainakin kellot (49%), läppärilaukut (41%), miesten kävelykengät (64%), silitysraudat ja höyryttimet (387%) sekä herätyskellot (85%). Nyt kun kotona ei vietetä enää niin paljon aikaa, myös kodinhoidon nopeuttaminen ja helpottaminen kiinnostaa kuluttajia: robottipölynimureiden suosio on kasvanut 118 prosenttia.

Toisaalta pandemian alkupuolella suureen suosioon nousseiden kotitoimistovarusteiden kuten web-kameroiden (-41%) ja näyttöjen (-31%) suosio on kuluneena syyskuuna laskenut selvästi.

Matkustus elpyy ja lämpö houkuttelee

Tuplarokotusten ja digitaalisen koronatodistuksen sekä eri maiden lieventyneiden matkustusrajoitusten seurauksena sekä liikematkat että vapaa-ajan reissut ovat taas tulleet ajankohtaisiksi. Syyskuussa viime vuotta reilusti enemmän ovat kiinnostaneet myös aurinkovoiteet (658%), sandaalit (106%), aurinkolasit (80%) ja matkalaukut (70%).

Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

*Hintaoppaan kuluttajaindeksi on työkalu, joka kertoo satojen tuhansien suomalaisten ostotavoista ja kiinnostuksesta (klikkaukset Hintaoppaasta kauppoihin) eri tuotteita ja tuotekategorioita kohtaan. Tämä tilasto sisältää kuluttajien ostokiinnostuksen aikavälillä 29.8.–27.9.2021, verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna.

 


Meistä Hintaopas

Hintaopas on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett