2023-03-29 06:59Tiedote

Talvirenkaiden ostajalle ei säästöjä tarjolla tänä keväänä – Kesärenkaiden hankinnassa kannattaa kiirehtiä

renkaat

• Kesärenkaiden hinnat lähtevät pian kovaan nousuun, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan selvitys. Jos renkaiden päivitys on edessä, kannattaa siis toimia nopeasti.

• Talvirenkaiden perinteisiä kevätalennuksia ei ole ainakaan vielä näköpiirissä, sillä niiden hinnat ovat noin 12 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa korkeammalla.

Helmi-maaliskuu on ollut Hintaoppaan datan perusteella perinteisesti erinomainen aika korvata vanhat talvirenkaat uusilla. Hinnat ovat tuona aikana keskimäärin 10 prosenttia vuoden korkeimpia hintoja alempana, mikä voi tarkoittaa vähintään kymmenien ja mallista riippuen jopa satojen eurojen säästöä. Näin oli myös viime vuonna, jolloin hinnat pysyivät alimmillaan helmikuun puolesta välistä maaliskuun puoleenväliin, ollen alimmillaan jopa noin 16 prosenttia vuoden korkeimpia hintoja halvempia.

Tänä vuonna vastaavia säästöjä ei ole kuitenkaan ollut kuluttajille saatavilla. Talvirenkaiden keskihinnat ovat pysytelleet helmi-maaliskuussa noin 10–14 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa korkeammalla. Hinnat ovat myös lähteneet poikkeukselliseen nousuun marras-joulukuusta, eikä talvirenkaita saa tällä hetkellä edes kuluvan talven alimpaan hintaan.

“Talvirenkaiden hinnat ovat juuri nyt vuoden 2023 korkeimmalla tasolla, ja lähellä koko viimeisen 12 kuukauden korkeinta hintatasoa, joka osui loppukesään 2022. Kalleimpien rengasmallien kohdalla puhutaan jopa satoja euroja korkeammista hinnoista kuin viime keväänä, joten uusien talvirenkaiden hankinta voi olla viisasta siirtää myöhempään ja seurata kuukausittaista hintakehitystä”, Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Kuluttajat silti aktiivisia talvirengaskaupoilla

Vaikka hinnat ovat olleet maaliskuussa keskimääräistä korkeammalla, on kuluttajien mieleen selvästi iskostunut ajatus siitä, että kevättalvi on otollista aikaa talvirenkaiden päivittämiselle. Niiden suosio on nimittäin Hintaoppaan datan perusteella 50 prosenttia viime vuotta korkeammalla.

“Keskihinnat ovat nyt korkealla, mutta odotettavissa on, että syksyn ja alkutalven kysyntäpiikki nostaa talvirenkaiden hintoja entisestään. Vaikka talvirenkaiden saatavuus on pysynyt tänä talvena hyvänä pariin aikaisempaan vuoteen verrattuna, voivat mahdolliset saatavuusongelmat ja maailmantalouden epävarmuus tuoda myös osaltaan lisää nousupainetta keskihintoihin. Näistä syistä on ymmärrettävää, että kuluttajat etsivät uusia renkaita juuri nyt”, Matinvesi-Bassett jatkaa.

Kesärenkaiden hankinnassa kannattaa kiirehtiä, suosio- ja hintapiikki tulossa

Myös kesärenkaiden hintataso on talvirenkaiden tapaan koholla viime vuodesta, mutta hintaero on kuitenkin pienempi. Keskihinnat ovat tällä hetkellä noin kolme prosenttia korkeammat kuin viime vuoden vastaavana aikana. Hinnannousua on kuitenkin pian odotettavissa, ennustaa Matinvesi-Bassett.

“Kesärenkaiden suosiossa on nähty parina viime vuonna todella kova suosiopiikki huhtikuussa, mikä on tietysti täysin luonnollista kesän lähestyessä. Tämä näkyy perinteisesti hinnoissa usean prosentin kasvuna, joka käynnistyy juuri maaliskuun loppupuolella. Nyt on siis todennäköisesti korkea aika etsiä hyviä alennuksia eikä kannata viivytellä, jos aikoo hankkia uudet kesärenkaat vielä tänä keväänä”, Matinvesi-Bassett vinkkaa.

Viime vuonna keväällä käynnistynyt kesärenkaiden hintojen nousu jatkui pitkin vuotta, ja hintataso on pysynyt aiempaa korkeammalla. Keskihinnat ovat vuoden 2022 alkuun verrattuna noin seitsemän prosenttia korkeammalla. Iso syy tähän on ollut Venäjän Ukrainassa käymä hyökkäyssota ja sen vaikutukset renkaiden raaka-ainehintoihin ja toimitusketjuihin.

Matinvesi-Bassettin mukaan kesärenkaiden hinnoissa nähdään kuitenkin perinteisesti pieni notkahdus toukokuun alussa kevään nousun jälkeen.

“Tämänhetkisten hintatrendien perusteella laskua nähdään tänä vuonna aiempaa vähemmän, mutta jos on mahdollisuus odottaa kesärenkaiden kuumimman vaihtosesongin yli, toukokuussa voi silti löytää hyviä säästöjä”, hän kertoo viime vuosien hintakehityksen perusteella.

Hintaoppaan suosituimmat kesärenkaat ja niiden halvimmat hinnat 24.3.

1. Altenzo Sports Navigator 275/55 R 20 117V, halvin hinta 108,50 euroa

2. Continental ContiPremiumContact 6 205/55 R 16 91V, halvin hinta 90,23 euroa

3. Nokian Hakka Blue 3 205/55 R 16 94V, halvin hinta 95,10 euroa

4. Continental ContiPremiumContact 7 225/45 R 17 94V XL, halvin hinta 101,04 euroa