2023-02-28 09:41Tiedote

TikTok-ilmiön seuraus? Kävelymattojen suosio 167 prosentin kasvussa – monin paikoin loppuneet kaupoista

kävelymatto

Kotikuntoilu voi tuoda monille mieleen koronavuosien synkimmät lockdown-vaiheet, mutta tuorein kuntoiluhitti yhdistää hauskalla tavalla etätyöt ja kotiliikunnan. TikTok-ilmiöksikin nousseet walking padit eli kävelymatot trendaavat tällä hetkellä voimakkaasti myös Suomessa ja ovat nousseet jo hintavertailupalvelun suosituimmaksi kuntoilulaitteeksi.

Kävelymatot ovat helposti kokoontaittuvia, pieneen tilaan mahtuvia kuntoiluvälineitä, jotka ovat nousseet viime kuukausien aikana suureen suosioon TikTok-vaikuttajien keskuudessa. Sosiaalisen median palvelussa on levinnyt alkuvuoden aikana runsaasti videoita, joissa ihmiset yhdistelevät erilaisin tavoin kotona työskentelyä ja hyötyliikuntaa.

Ilmiö näyttäisi nyt levinneen myös suomalaiskuluttajien keskuuteen. Kävelymattojen suosio on nimittäin noussut hintavertailupalvelu Hintaoppaassa marraskuun ja tammikuun välisenä kolmen kuukauden aikana peräti 167 prosenttia vuoden takaiseen vastaavaan aikaan verrattuna. Pelkästään tammikuun pakkasilla kasvua tuli 130 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Useat suosituimmat kävelymatot ovatkin tällä hetkellä loppu kauppojen varastoista, ja lisätoimituksia odotetaan myöhemmin keväällä.

”Koronavuodet nostivat niin etätöiden kuin kotikuntoilun suosion huippuunsa, ja muun muassa web-kameroiden ja käsipainojen suosiossa nähtiin satojen tai tuhansien prosenttien kasvua. Vaikka moni on jo siirtynyt takaisin kuntosaleille ja toimistotyöhön, voi kävelymattojen kasvaneen suosion nähdä jatkumona viime vuosina käynnistyneelle trendille. Ihmiset haluavat panostaa työergonomiaan ja päivittäiseen liikuntaan, ja kävelymatto on kätevä tapa saada päivittäiset askeleet täyteen tietokoneella työskennellessä”, Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Hintaoppaan juoksumattokategorian kymmenestä suosituimmasta tuotteesta kolme on tällä hetkellä kävelymattoja. Koko listan ykkösenä on hieman alle 600 euroa maksava Gymstick WalkingPad, joka on koko palvelun suosituin kuntoilulaite tällä hetkellä. Kävelymatot trendaavat vielä voimakkaammin esimerkiksi Norjassa, missä niiden suosio on noussut vastaavien kuukausien aikana yli 200 prosenttia.

“Siinä missä perinteisemmät juoksumatot tai sisäsoutulaitteet vaativat runsaasti tilaa, kävelymatot sopivat myös pienempien asuntojen kuntoiluratkaisuksi. Tämä selittää varmasti osaltaan jättisuosiota”, Matinvesi-Bassett jatkaa.

Työpöytien suosio edelleen lievässä nousussa

Koronasulkujen kiivaimpina aikoina esimerkiksi sähköpöydät myytiin monin paikoin jopa loppuun ja toimitusajat venyivät. Matinvesi-Bassettin mukaan suosio on sittemmin laantunut, mutta esimerkiksi työpöytien kysyntä on säilynyt varsin korkealla.

”Kolmen kuukauden jaksolla marraskuun alusta tammikuun loppuun työpöytien kysyntä oli edelleen 19 prosenttia vuoden takaiseen vastaavaan aikaan verrattuna. Aikaan ennen etätöiden yleistymistä ei varmasti enää palata, ja ihmiset panostavat edelleen runsaasti kodin käteviin työskentelyratkaisuihin”, Matinvesi-Bassett kommentoi.