Vuoden edullisinta ja suosituinta ostospäivää Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 28. marraskuuta. Jopa 46 prosenttia 18–75-vuotiaista suomalaisista suunnittelee tekevänsä todennäköisesti ostoksia Black Fridayna, kertoo Hintaoppaan teettämä tuore kuluttajatutkimus. Luvussa on viime vuoden selkeän laskun jälkeen nousua 6 prosenttiyksikköä.
“Viime vuonna Black Friday -ennuste povasi etukäteen selvää laskua, joten tämänvuotiset tulokset ovat tietysti kaupan alan kannalta erittäin positiiviset. Nousua on odotettavissa niin ostajien määrässä kuin heidän budjeteissaan. Huomionarvoista on vertailu naapurimaihin: Ruotsissa ostoksia aikoo tehdä 32 prosenttia vastaajista ja Norjassa 37 prosenttia, eli Suomi on selvästi vertailun kärjessä”, Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi kolmessa maassa toteutetun kuluttajatutkimuksen tuloksia.
Huomattavin nousu on tapahtunut 30–39-vuotiaiden ikäryhmässä. Viime vuonna 45 prosenttia heistä kertoi todennäköisesti suuntaavansa Black Friday -ostoksille, kun tänä vuonna luku on peräti 62 prosenttia.
Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää tänä vuonna keskimäärin 266 euroa, mikä tarkoittaa sekin noin 16 euron nousua viime vuoteen verrattuna. Miehet ja naiset suhtautuvat tutkimuksen mukaan Black Fridayhin yhtä innokkaasti, mutta budjeteissa on selvä ero: miehet suunnittelevat kuluttavansa 317 euroa, naiset puolestaan noin 214 euroa. Naisten budjetti on noussut viime vuodesta 38 eurolla, kun taas miesten budjetti on hieman laskenut.
“Yleinen taloudellinen tilanne on ajanut kulutusta kohti alennusmyyntejä. Näimme tästä viitteitä jo vuoden ensimmäisessä Kuluttajakompassissamme, jossa 49 prosenttia kuluttajista kertoi keskittävänsä tänä vuonna ostoksiaan alennusmyynteihin. Suomalaiset kuluttajat ovat nyt hintatietoisempia kuin koskaan aiemmin, ja Black Friday on tutkitusti vuoden edullisin ostospäivä”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Elektroniikka on perinteisesti ollut Black Fridayn selvästi suosituin tuotekategoria. Tänä vuonna elektroniikan ostajien määrä on pudonnut 40 prosenttiin (viime vuonna 46 %), ja sama osuus Black Friday -shoppailijoista aikoo ostaa muotia, vaatteita ja asusteita. Seuraavina ostoskategorioina tulevat urheilu ja vapaa-aika (27 %), kauneus ja terveys (24 %) sekä kirjat ja media (16 %).
Noin neljännes eli 27 prosenttia vastaajista aikoo ostaa joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä. Myös tämä luku on noussut 4 prosenttiyksikköä viime vuodesta.
Ensimmäiset kaupat ovat jo käynnistäneet Black Friday -kampanjointinsa – yli kuukautta ennen varsinaista päivää. Hintaopas kysyi kuluttajilta, oliko Black Friday heidän mielestään parempi, kun se kesti vain yhden päivän. 47 prosenttia vastasi kyllä.
“Lähes puolet suomalaisista on sitä mieltä, että Black Friday oli parempi, kun se kesti vain yhden päivän. Se kertoo kuluttajien kasvaneesta kriittisyydestä pitkittynyttä Black Friday -markkinointia kohtaan. Sama näkyy myös siinä, mistä ihmiset hakevat ja haluavat tietoa tarjouksista: yli puolet kuluttajista luottaa mainonnan sijaan kauppojen omiin verkkosivuihin”, Matinvesi-Bassett huomauttaa.
Hintaoppaan Kuluttajakompassi selvittää neljä kertaa vuodessa suomalaisten arvion omasta ostovoimastaan asteikolla 1 (erittäin huonot) – 10 (erittäin hyvät) sekä arvion kolmen kuukauden aikana tuotteisiin ja tavaroihin käytettävästä rahasummasta. Vuoden viimeisellä neljänneksellä kuluttajaluottamus on kokonaisuudessaan kasvussa, sillä ostovoimaindeksi on noussut viime kvartaalin 6,0:sta 6,2:een ja budjetti 554 eurosta 742 euroon.
“Uusin mittaus antaa todella positiivisia signaaleja loppuvuoden kulutusta koskien. Ostovoiman ja budjettien kasvu on kaupan alalle odotettu piristys, ja Black Friday ja joulukauppa muodostavat siitä merkittävän osan”, Matinvesi-Bassett kommentoi.
Suurinta nousua on havaittavissa naisten kulutusbudjetissa, joka on loikannut edellisen kvartaalin 365 eurosta 648 euroon, eli peräti 283 euroa. Yksittäisistä tuotekategorioista trendaa erityisesti lahjoina suositut kirjat ja media, joka on noussut yli 6 prosenttiyksikköä.
Lisää dataa Black Fridaysta ja kuluttajatutkimuksesta sekä useita asiantuntijahaastatteluita luettavissa Hintaoppaan uudesta Kuluttajakompassista.
*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa lokakuun alussa. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Hintaopas on Pohjoismaiden johtava puolueeton tuote- ja hintavertailupalvelu. Liikeidea on ollut sama vuodesta 2002 lähtien – auttaa kuluttajia tekemään parempia ostopäätöksiä. Hintaopas tekee tämän keräämällä ja välittämällä rehellistä ja läpinäkyvää tietoa lähes 900 Suomessa toimivasta kaupasta sekä niiden tuotteista ja hinnoista. Miljoonat kuluttajat käyttävät Hintaoppaan palvelua kuukausittain. Suomen lisäksi palvelu on saatavilla Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Ranskassa, Uudessa-Seelannissa ja Isossa-Britanniassa.