2023-11-03 11:09Tiedote

Tutkimus: suomalaisten Black Friday -budjetissa 15 % kasvu viime vuoteen verrattuna

Kaavio suomalaisten kulutusaikomuksista Black Fridayn ja loppuvuoden aikana. 47% aikoo ostaa Black Fridayna ja ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 276€

  • Suomalaisten arvio omista kulutusmahdollisuuksistaan on heikentynyt, mutta Black Fridayhin ja joululahjoihin kulutetaan viime vuotta enemmän, selviää hintavertailupalvelu Hintaoppaan kuluttajatutkimuksesta*. 

  • Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 276 euroa, mikä tarkoittaa noin 36 euron nousua viime vuoteen. Miesten arvio koko loppuvuoden kulutuksestaan on jo kaksinkertainen naisten arvioon verrattuna.

  • Kuluttajat odottavat Black Fridaylta keskimäärin 25 prosentin suuruisia alennuksia, mutta viime vuoden toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli alle viisi prosenttia. Viidesosalla tuotteista hinta jopa nousi.

  • Hintaopas seurasi Black Fridayta edeltävän 30 päivän tarkastelujakson aikana 20 suosittua tuotekategoriaa, ja niistä 15 keskiarvohinta oli lokakuussa korkeampi verrattuna vuoden 2023 keskiarvohintaan.**

  • Vain hieman alle kolme prosenttia kuluttajista kokee, etteivät kohonneet elinkustannukset ole vaikuttaneet heidän kulutustottumuksiinsa mitenkään.

Peräti 47 prosenttia suomalaisista suunnittelee tekevänsä todennäköisesti ostoksia vuoden suosituimpana ostospäivänä Black Fridayna 24. marraskuuta. Luvussa on nousua viime vuodesta neljä prosenttiyksikköä. Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää tänä vuonna keskimäärin 276 euroa, mikä tarkoittaa noin 36 euron nousua viime vuoteen verrattuna. Yli puolet kuluttajista aikoo ostaa myös joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä.

Suomalaisten arvio omasta ostovoimasta laskussa – hyvät alennukset kiinnostavat

Suomalaisten kokonaisarvio omista kulutusmahdollisuuksistaan loppuvuodelle on kuitenkin Black Fridayta ja joulua lukuun ottamatta laskussa. Näin kertoo Hintaoppaan ostovoimaindeksi, joka asettuu loka-joulukuussa lukemaan 5,9 verrattuna edellisen kvartaalin lukemaan 6,1 asteikolla 1 (erittäin huonot) – 10 (erittäin hyvät). Ero miesten ja naisten arvioimien summien välillä on revennyt lähes 500 euroon, sillä miehet arvioivat kuluttavansa loka-joulukuussa 970 euroa ja naiset 471 euroa. Black Fridayn kohdalla vastaavat luvut ovat 353 ja 201 euroa. 

“Tämän vuoden Black Friday -myynnin ennustaminen ei ole helppoa. Kyseessä on perinteisesti vuoden vilkkain ja edullisin ostospäivä Suomessa, mutta kuluttajilla on tällä hetkellä erittäin tiukka ote lompakostaan, ja arvioitu ostovoima on laskussa. Moni asia viittaa kuitenkin Black Friday -myynnin kasvuun. Kuten kuluttajatutkimuksemme tulokset näyttävät, suomalaisten hintatietoisuus on kasvanut voimakkaasti, ja erityisesti isoja ostoksia harkitaan pidempään. Moni on säästänyt ostostarpeitaan loppuvuoteen ja odottaa Black Fridaylta huomattavia alennuksia. Tämä näkyy suurten alennusmyyntipäivien suosiossa, ja tutkimuksen perusteella suomalaisten Black Friday -budjetti kasvaa viime vuodesta, ja yhä useampi kuluttaja aikoo tehdä ostoksia”, kommentoi Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Tutkimuksen mukaan miehistä jopa 66 prosenttia aikoo ostaa elektroniikkaa talven alennusmyynneistä, naisista suurin osa lähtee puolestaan tarjouskaupoille muodin ja kauneustuotteiden perässä. 

“Uskomme, että myynnin kasvu jakautuu yhä pidemmälle myyntikaudelle, eli koko Black Weekin ja jopa Black Novemberin ajalle. Myös suomalaisten joululahjabudjetteihin on odotettavissa tutkimustulosten mukaan pientä nousua. Samaan aikaan on mielenkiintoista huomata, miten eri suuntiin miesten ja naisten arviot omasta kulutuksestaan ovat kehittyneet”, Matinvesi-Bassett jatkaa.

Toteutuneet alennusprosentit jäävät kauas kuluttajien toiveista

Suomalaiset odottavat tänä vuonna Black Fridayn alennusprosenttien olevan keskimäärin -24,7 prosenttia, kun viime vuonna toteutunut hintojen lasku oli keskimäärin noin -4,7 prosenttia. Luvut eivät kuitenkaan ole niin yksiselitteiset.

“Black Friday on silti kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostospäivä, ja tarjolla on aina poikkeuksellisen korkeita alennuksia. Esimerkiksi viime vuonna niillä tuotteilla, joiden hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 %. Kuluttajan kannattaa kuitenkin vertailla tuotteiden pitkäaikaista hintahistoriaa löytääkseen aidosti parhaat alennukset. Viime vuonna noin 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna jopa kalliimpi kuin marraskuun alussa, eli kaikki ei todellakaan ole automaattisesti halvempaa”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.  

Niin sanottujen keinotekoisten alennusten määrä laski viime vuonna kahdeksaan prosenttiin. Näillä tuotteilla hintaa oli ensin nostettu ja sen jälkeen laskettu Black Fridayksi suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi. Uuden alennusmyyntilain myötä kauppojen tulee ilmoittaa alin hinta, millä tuotetta on markkinoitu edellisen 30 päivän aikana – keinotekoisten alennusten lukumäärä voi laskea entisestään, mutta juuri tällä hetkellä hinnoissa on nähtävissä nousua. 

“Kuluttajan on hyvä tiedostaa, että uuden lain myötä yhtäkkisiä nousuja ja laskuja hinnoissa tuskin tulee tapahtumaan samassa mittakaavassa kuin edellisinä vuosina, mutta hinnat tulevat todennäköisesti olemaan korkealla 30 päivän ajan ennen alennusmyyntejä. Lain tarkoitus on suojata kuluttajaa feikkialennuksilta, mutta edelleen kuluttajan kannattaa olla tarkkana siitä, mistä hinnasta alennusprosentti on laskettu ja tarkistaa hinta myös useammasta eri kaupasta”, Matinvesi-Bassett huomauttaa. 

Hinnan merkitys korostunut entisestään

Peräti 63 prosenttia Hintaoppaan tutkimukseen vastanneista kertoo, että maailmantilanteen, inflaation ja kallistuneiden hintojen myötä tuotteen hinnan merkitys on korostunut suhteessa tuotteen ekologisuuteen. Viime vuonna luku oli 46 prosenttia, eli kasvu on huomattava. 

“Yli kolmannes vastaajista kokee lisäksi, että elinkustannusten nousu on vaikuttanut heidän ostotottumuksiinsa paljon tai erittäin paljon. Loppuvuoden kulutus keskittyneekin Black Fridayn ja joululahjojen ympärille, mutta näitä jaksoja edeltävät ja niiden väliin ajoittuvat päivät saattavat olla kulutuksen puolesta viileimpiä, mitä olemme kokeneet pitkään aikaan”, Matinvesi-Bassett uskoo. 

Moni suomalaiskuluttaja ei pohdi juurikaan alennuspäiviin liittyviä eettisiä kysymyksiä. 67,4 % prosenttia ei aio jättää Black Friday -ostoksia väliin kestävyys- ja ympäristösyiden takia. Samaan aikaan 37,3 % pitää tärkeänä, että ostamallaan tuotteella on ympäristömerkki tai että se on valmistettu vastuullisesti. Sukupuolten välillä on kuitenkin eroja: naisista 47,4 % pitää vastuullisuutta tärkeänä kriteerinä ostopäätöksessä, kun taas miehillä vastaava luku on 27,2 %. 

Lisää Black Friday -kuluttajadataa muun muassa trendaavista tuotekategorioista ja kuluttajakyselyn tuloksista löydät Hintaoppaan kerran kvartaalissa julkaistavasta kuluttajakompassista

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa lokakuun alussa. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

** 20 suosituinta tuotekategoriaa ovat puhelimet, kuulokkeet, hajuvedet, televisiot, pelikonsolit, takit, näytöt, älykellot, näytönohjaimet, juoksukengät, urheilukellot, vapaa-ajan jalkineet, pölynimurit, kannettavat tietokoneet, lautapelit, kovalevyt, tabletit, vaelluskengät, legot ja PS5 pelit. Näistä kategorioista keskiarvohinta oli noussut kaikissa muissa paitsi televisioissa, kannettavissa tietokoneissa, lautapeleissä, kovalevyissä ja legoissa.



Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja PodMe.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett

Aiheeseen liittyvä media