2024-11-05 10:36Tiedote

Tutkimus: Suomalaisten Black Friday -budjetti pienentynyt noin 10 prosenttia – lähes 60 prosenttia ei luota alennusmyynteihin

Kuvassa näkyy ihmisiä ostoksilla Black Friday -alennusmyyntien aikaan.

  • Suomalaiskuluttajien Black Friday -budjetit ovat laskussa, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan teettämä kyselytutkimus*. Suomalaiset aikovat käyttää tänä vuonna Black Friday -ostoksiinsa keskimäärin 250 euroa, mikä on 26 euroa (9,4 prosenttia) vähemmän kuin viime vuonna.
  • 40 prosenttia vastaajista aikoo suunnata Black Friday -ostoksille – luku on pudonnut viime vuodesta 7 prosenttiyksikköä. Suosio laskee erityisesti nuorilla ja nuorilla aikuisilla, jotka ovat perinteisesti ajaneet ostosjuhlan suosiota.
  • Kuluttajat odottavat Black Fridaylta keskimäärin 24 prosentin suuruisia alennuksia, mutta viime vuoden toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli -4,2 prosenttia. Neljänneksellä tuotteista hinta jopa nousi.
  • Suosituimmat ostoskategoriat ovat tänä vuonna elektroniikka (46 %), muoti, vaatteet ja asusteet (39 %) sekä kauneus- ja terveystuotteet (26 %).


Vuoden perinteisesti edullisinta ja suosituinta ostospäivää Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 29. marraskuuta. 40 prosenttia suomalaisista suunnittelee tekevänsä todennäköisesti ostoksia Black Fridayna, kertoo Hintaoppaan teettämä tuore kuluttajatutkimus. Luvussa on usean kasvuvuoden jälkeen laskua 7 prosenttiyksikköä viime vuoteen verrattuna. Black Fridayn suosio on tutkimuksen perusteella laskussa kaikissa muissa ikäryhmissä paitsi 50–59-vuotiaiden keskuudessa.

”Huomionarvoista on Black Fridayn suosion lasku nuorten ikäryhmien kohdalla. 18–29-vuotiaiden kohdalla laskua viime vuoteen on 9 prosenttia ja 30–39-vuotiailla peräti 16 prosenttia. Nuoret kuluttajat ovat perinteisesti olleet se ryhmä, joka on ajanut Black Fridayn kasvua Suomessa, joten käsillä saattaa olla hyvinkin merkittävä murros koskien suuria alennuspäiviä”, arvioi Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää tänä vuonna keskimäärin 250 euroa, mikä tarkoittaa sekin noin 26 euron laskua viime vuoteen verrattuna. Miehet suunnittelevat kuluttavansa 331 euroa, naiset puolestaan noin puolet siitä eli 176 euroa.

“Miesten kohdalla budjetti on laskenut viime vuodesta 22 eurolla, naisten kohdalla 25 eurolla. Inflaatioon suhteutettuna lasku on tietysti todellisuudessa vielä suurempi”, Matinvesi-Bassett kommentoi.

32 prosenttia niistä vastaajista, jotka eivät aio tehdä Black Friday -ostoksia, on sitä mieltä, että alennuskampanjoita tuntuu jo olevan ympäri vuoden.

“Nähtävissä on, että Black Friday -kampanjointi on tänä vuonna alkanut heti marraskuun alussa. Tämä "Black Month" on osa laajempaa trendiä, jossa alennusmyyntejä on yhä useammin, ne jatkuvat pidempään, ja kuluttajat ovat tottuneet ostamaan lähes kaiken alennuksesta. Jatkuvaa hintapainetta osassa tuotekategorioista lisäävät myös Temun ja Sheinin kaltaiset verkkokaupat, joilla on pysyvästi alhaiset hinnat ja aggressiivista markkinointia”, Matinvesi-Bassett näkee.

Vuoden 2023 toteutunut alennusprosentti oli -4,2

Kuluttajat odottavat Black Fridaylta keskimäärin 24 prosentin suuruisia alennuksia, kun viime vuoden toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli -4,2 prosenttia. Päivä on kuitenkin kokonaisuudessaan vuoden edullisin.

“Black Fridayn luonnetta kuvastaa hyvin se, että saatavilla on paljon erinomaisia, jopa 20–30 prosentin alennuksia. Samaan aikaan keinotekoisia alennuksia nähtiin niitä hillitsevästä laista huolimatta viime vuonna edelleen runsaasti, ja neljänneksellä tuotteista hinta nousi Black Fridayna marraskuun 1. päivään verrattuna. Kuluttajien onkin hyvä muistaa, että kaikki ei ole Black Fridayna edullista, ja tuotteen hintahistoria kannattaa tarkistaa pitkältä aikaväliltä aidosti hyvien alennusten tunnistamiseksi”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Lähes 60 prosenttia Hintaoppaan tutkimukseen vastanneista ei luota lainkaan tai juurikaan kauppojen alennusmyyntihintoihin. Kaksi kolmasosaa Black Friday -ostoksille suuntaavista uskoo kuitenkin löytävänsä hyviä alennuksia, ja 43 prosenttia heistä aikoo ostaa joululahjoja jo Black Friday -alesta.

Suosituimmat ostoskategoriat ovat tänä vuonna elektroniikka (46 %), muoti, vaatteet ja asusteet (39 %) sekä kauneus- ja terveystuotteet (26 %).

Yleinen ostovoimaindeksi nousussa – miesten ja naisten välinen ero kasvaa

Hintaoppaan Kuluttajakompassi selvittää neljä kertaa vuodessa suomalaisten arvion omasta ostovoimastaan asteikolla 1 (erittäin huonot) – 10 (erittäin hyvät) sekä arvion kolmen kuukauden aikana tuotteisiin ja tavaroihin käytettävästä rahasummasta. Vaikka suomalaiset aikovat käyttää tänä Black Fridayna vähemmän rahaa kuin viime vuonna, loppuvuoden kulutusbudjetit ovat silti kasvamassa. Uusimman Kuluttajakompassinmukaan suomalaisten yleinen ostovoimaindeksi on noussut vuoden viimeisessä kvartaalissa poikkeuksellisen korkealle ja asettuu lukemaan 6,3. Kyseessä on indeksin ensimmäinen merkittävä nousu yli vuoteen. Vuoden kolmannella kvartaalilla se oli 5,9.

“Näimme jo kolmannella kvartaalilla hienoisia merkkejä talouden virkoamisesta, ja nyt alkaa vaikuttaa siltä, että myös kuluttajat ovat alkaneet hitaasti havahtua uuteen tilanteeseen”, Matinvesi-Bassett kommentoi.

Suomalaiset arvioivat käyttävänsä loka-joulukuussa fyysisiin tuotteisiin kokonaisuudessaan keskimäärin 766 euroa, mikä on noin 150 euroa enemmän kuin heinä-syyskuussa. Nousua tulee erityisesti miehistä, jotka aikovat käyttää 1 125 euroa loppuvuoden aikana. Summa on noussut edellisestä kyselystä lähes 350 euroa. Naisten vastaava kulutusarvio on 412 euroa, joten eroa sukupuolten välillä on jo 713 euroa.

“Miehillä nousu on suurta etenkin verrattuna viime kvartaalin poikkeuksellisen mataliin lukuihin, jolloin miehet suunnittelivat käyttävänsä tavaroihin alle 800 euroa. Vaikuttaa siltä, että isompia ostopäätöksiä on säästetty loppuvuoteen. Yksi merkittävistä syistä voi olla juuri Black Friday, jolloin erityisesti miehet tekevät perinteisesti kalliimpia elektroniikkaostoksia”, Matinvesi-Bassett lisää.

Hintaoppaan tutkimustulosten mukaan neljännes niistä, jotka aikovat tehdä ostoksia tämän vuoden Black Fridayna, on varta vasten säästänyt ostostarpeitaan vuoden parhaaseen alennuskauteen.

Lisää Black Friday -dataa muun muassa trendaavista tuotekategorioista, hintahistoriasta ja kuluttajakyselyn tuloksista löydät Hintaoppaan Black Friday -teemaisesta Kuluttajakompassista.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa syyskuussa 2024. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.



Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja PodMe.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett