2021-06-22 14:25Tiedote

Tutkimus: Viidennes siirtää kesälomamatkojaan – Lomailutuotteiden kysyntä laskussa, ulkoilu- ja pihatuotteissa satojen prosenttien nousu

• 21 prosenttia suomalaisista aikoo siirtää lomamatkaansa myöhempään ajankohtaan, selviää hintavertailupalvelu Hintaoppaan ja Bilendin tuoreesta tutkimuksesta.

• 51 prosentilla vastaajista ei ole kesälomamatkoja ollenkaan suunniteltuna.
  • Luvassa on lähimatkailun, ulkoilun, retkeilyn ja piha-aktiviteettien superkesä: esimerkiksi ulkoporealtaiden kysyntä on noussut lähes 600 prosenttia.
  • Lähes kolmannes tutkimukseen vastanneista tuntee olonsa turvattomaksi kesätapahtumissa rokotteen jälkeenkin.

• Yli puolet aikoo laittaa käyttämättä jääneet rahat säästöön.

Vilkkain kesälomakausi on alkamassa ja moni pohtii, millaiset kesäsuunnitelmat ovat tämänhetkisessä koronatilanteessa mahdollisia. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan teettämän tutkimuksen * mukaan joka viides (21 prosenttia) suomalainen aikoo varmasti tai mahdollisesti siirtää omaa kesälomamatkaansa myöhempään ajankohtaan, jotta on saanut yhden tai molemmat rokotukset ennen matkalle lähtöä.

”Huomionarvoista on myös se, että jopa 51 prosentilla ei ole kesälomamatkoja edes suunniteltuna. Epävarmassa tilanteessa reissuja ei uskalleta varata, mutta moni tuntee olonsa selvästi turvallisemmaksi rokotteen saatuaan”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Matkojen lykkääntyminen tarkoittaa myös sitä, että perinteisiä lomailutuotteita ostetaan normaalia myöhemmin. Hintaoppaan data osoittaa muun muassa, että aurinkolasien kysyntä on touko-kesäkuussa 31 prosenttia viime vuotta jäljessä.** Samoin matkalaukkujen ja kassien kysyntä on 14 prosenttia vuoden takaista alhaisempaa.

Tutkimustulokset kertovat sen sijaan, että odotettavissa on lähimatkailun, ulkoilun, retkeilyn ja piha-aktiviteettien superkesä: kolmannes tutkimukseen vastanneista on kiinnostunut kokeilemaan kesälomallaan pyöräretkeilyä, 28 prosenttia vaellusta ja 27 prosenttia kalastusta.

Tutkimustuloksia tukevat myös Hintaoppaan trendaavat kategoriat.

"Vaelluskenkiä on etsitty kuluneen kuukauden aikana jopa 35 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa aktiivisemmin, sähköpyöriä 60 prosenttia aktiivisemmin ja pyöräilyvaunuja huimat 194 prosenttia aktiivisemmin. Myös pihoja ja mökkejä varustellaan entistä paremmilla tuotteilla: esimerkiksi ulkoporealtaiden haut ovat kasvaneet 564 prosenttia. Vaikka ulkoilun ja lähiretkeilyn suosio alkoi kasvaa heti pandemia-ajan alussa, tänä kesänä se vaikuttaa olevan entistäkin suositumpaa”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Kuva: Bestway Global Holding Lay-Z-Spa Helsinki -ulkoporealtaan suosion kehitys ja sijoitus Hintaoppaassa. Lähde: Hintaopas.fi

Kesän matkarahat menevät säästöön

Turvallisuudentunne nousee tärkeään osaan myös kesätapahtumien ja kesäjuhlien kohdalla. 58 prosenttia tutkimuksen vastaajista kokee melko tai erittäin turvalliseksi osallistua kesätapahtumaan tai suurempiin kesäjuhliin saatuaan koronarokotuksen. Vaikka suuria kesätapahtumia olisi mahdollista järjestää, 28 prosenttia suomalaisista kokee silti osallistumisen melko tai erittäin turvattomaksi myös rokotteen saatuaan.

Puolet tutkimukseen vastanneista uskoo, että rahaa säästyy koronatilanteen vuoksi peruuntuneiden kesälomamatkojen ja kesäaktiviteettien myötä. Yleisin arvio (22 prosenttia vastaajista) on, että rahaa säästyy 500 euroa ja toiseksi yleisin arvio (18%) on, että rahaa säästyy jopa 1000 euroa. Yli puolet vastaajista (56 prosenttia) aikoo laittaa käyttämättä jääneet rahat säästöön. 18 prosentilla rahat menevät kodin varusteluun, 17 prosentilla kotimaanmatkailuun, ja noin neljännes (24 prosenttia) kuluttaa säästöt muihin ostoksiin.

”Koronatilanteen helpottuminen lisää varmasti kulutusta ja kotimaan aktiviteetteja, mutta iso osa suomalaisista kokee edelleen tarvetta laittaa rahaa säästöön epävarman tilanteen johdosta”, Matinvesi-Bassett sanoo.

Noin joka kymmenes vastaajista (11 prosenttia) paikkaa säästyneillä varoilla muuta tulonmenetystä. Vastaajista 5 prosenttia aikoo käyttää säästetyt rahat mökin varusteluun, ja 5 prosenttia ei koe koronatilanteen vaikuttavan kesän kulutukseen.

Hintaoppaan urheilu ja vapaa-aika -kategoria löytyy täältä.

Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 549 692 indeksoitua tuotetta ja 1145 kauppaa. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

* Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 2.-6.6.2021. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

** Hintaoppaan kuluttajaindeksi on työkalu, joka kertoo satojen tuhansien suomalaisten ostotavoista ja kiinnostuksesta (klikkaukset Hintaoppaasta kauppoihin) eri tuotteita ja tuotekategorioita kohtaan. Tämä tilasto kertoo suomalaisten aktiivisuudesta aikavälillä 15.5.-15.6.2020 ja 15.5.-15.6.2021.