2023-10-10 14:14Tiedote

Uuden iPhone 15 -mallin hinnassa voi säästää merkittävästi odottamalla

Picture of a dark blue iPhone

Applen tämän vuoden neljä iPhone 15-uutuusmallia julkistettiin syyskuussa. Hintahistoria osoittaa, että iPhone-mallien hinnat laskevat merkittävästi vuoden aikana, ja jo puolen vuoden odotuksella hinnassa voi säästää jopa yli 20 prosenttia. Kuluttajan kannalta kehnoin aika uutuuden hankinnalle on nyt. Hintavertailupalvelun data kertoo myös, että julkistukset laskevat entisestään vanhempien puhelinmallien hintoja. Ne ovat keskimäärin vähintään viidenneksen halvempia uutuuksien tullessa markkinoille.

Odotetut iPhone 15 -uutuusmallit julkaistiin syyskuun 12. päivä järjestetyssä tapahtumassa. Tilaisuudessa esiteltiin neljä uutta mallia: iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 15 Pro ja iPhone 15 Pro Max. 128 gigatavun tallennustilalla varustettujen mallien lähtöhinnat ovat 989 euroa (iPhone 15), 1139 euroa (iPhone 15 Plus), 1249 euroa (iPhone 15 Pro) ja 1499 euroa (iPhone 15 Pro Max, 256 Gt).

Hintojen uumoiltiin etukäteen olevan edeltäjiään kalliimpia, mutta ne jäävät lopulta hieman iPhone 14 -malleja edullisemmiksi. Säästöjä etsivän kuluttajan ei kuitenkaan kannata rynnätä välittömästi ostoksille, sillä odottamalla voi säästää satoja euroja.

“Yhä useampi kuluttaja ei ole valmis maksamaan uudesta puhelimesta niiden lanseeraushintaa. Olemme seuranneet uusien iPhone-mallien hintakehitystä, ja jo puolen vuoden odotuksella voi säästää hinnassa merkittävästi. Esimerkiksi viimeisin iPhone 14 maksoi julkaisuhetkellä 1029 euroa, ja sen hinta on ollut edullisimmillaan viimeisen kuukauden sisään 755 euroa”, sanoo Hintaopas-hintavertailupalvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Vuonna 2020 julkaistun iPhone 12 -mallin hinta putosi kuudessa kuukaudessa 16 prosentilla 929 eurosta 779 euroon ja vuodessa 22 prosentilla 729 euroon. Vuoden 2021 iPhone 13 -mallin taas sai kuuden kuukauden jälkeen 13 prosenttia julkaisuhintaa edullisemmin ja vuosi julkaisun jälkeen 17 prosenttia julkaisuhintaa halvemmalla.

Jo lyhyelläkin odotuksella voi toisinaan säästää merkittävästi: esimerkiksi iPhone 14 -mallin hinta oli 10 viikkoa julkaisun jälkeen alimmillaan 929 euroa, eli 10 prosenttia julkaisuhintaa vähemmän.

“Hintatietoisen kuluttajan ei siis kannata hankkia uutta mallia heti, vaan odotella jonkin aikaa ja seurata hinnan kehittymistä. Ehdottomasti kannattaa myös tutustua vanhempiin malleihin, sillä jos uuden mallin ominaisuudet eivät ole kehittyneet merkittävästi, voi vanhempi ja edullisempi versio palvella erinomaisesti. Vanhempien mallien hinnat yleensä laskevat entisestään uuden version tullessa markkinoille, ja ovat keskimäärin vähintään 20 prosenttia julkaisuhintaa edullisempia. Eli nyt on erinomainen aika esimerkiksi iPhone 13 tai 14 -mallien hankintaan”, Matinvesi-Bassett vinkkaa.