2022-06-02 12:44Tiedote

Uuden Top Gunin vaikutus: Pilottilasien suosio räjähti

Top Gun -efekti

Moni asia on muuttunut siitä, kun ensimmäinen Top Gun julkaistiin 34 vuotta sitten. Mutta yksi seikka on ennallaan myös uudessa Top Gun: Maverick -elokuvassa: Tom Cruisella on päässään ajattomat Ray-Ban Aviator -aurinkolasit. Viime viikolla julkaistun jatko-osan jättisuosio näkyy nyt myös aurinkolasikaupassa, sillä ikonisen Aviator-mallin suosio on noussut hintavertailupalvelu Hintaoppaassa peräti 86 prosenttia ensi-iltapäivään verrattuna.

Ray-Ban Aviator RB3025 -malli on samalla noussut globaalisti Hintaoppaan haetuimmaksi aurinkolasimalliksi. Ennen ensi-iltaa malli oli sijalla 9.

1980-luvun alussa Ray-Ban myi ainoastaan 18 000 aurinkolasit vuodessa. 80-luvun lopulle tultaessa laseja myytiin jo miljoonia vuosittain. Yksi syy tähän oli maailman isoin leffastara Tom Cruise, jolla oli usein Ray-Banit päässään elokuvissaan. Vuoden 1982 Riskibisnes nosti Wayfarer-mallin suosion uudelle tasolle, ja neljä vuotta myöhemmin ilmestynyt Top Gun teki Aviatoreista suositummat kuin koskaan. Eräiden lähteiden mukaan Aviator-mallin myynti nousi 40 prosenttia pian Top Gunin ilmestyttyä elokuvateattereihin.*

Nyt historia näyttää toistavan itseään. Suomessa Aviator-mallin suosio on noussut Hintaopas-hintavertailupalvelussa 86 prosenttia sen jälkeen, kun Top Gun: Maverick saapui teattereihin viime viikon torstaina. Iso-Britanniassa vastaava luku on +158 prosenttia, Ruotsissa +64 prosenttia, Norjassa +42 prosenttia ja Ranskassa peräti +700 prosenttia.

”Näin suuri ja nopea ostokiinnostuksen nousu on harvinaista. Vaikka säät ovat olleet Suomessakin vuodenaikaan nähden viileitä ja sateisia, poikkeuksellisen monet ovat etsineet nimenomaan pilottilaseja. Maverickin ilmestyminen on räjäyttänyt ikonisen Aviator-mallin kiinnostuksen jo nyt lähes 90 prosentin kasvuun, ja ennustamme suosion jatkuvan”, sanoo Hintaopas-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett

Ikoniset Aviator-lasit julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1937. Alunperin niiden tavoitteena oli estää auringonsäteitä häikäisemästä yhdysvaltalaissotilaiden silmiä.

Lista: Suosituimmat Ray-Ban Aviator -pilottimallit Hintaopas-palvelussa

Ray-Ban RB3025 Aviator
Ray-Ban RB3025 Aviator Gradient
Ray-Ban RB3362 Cockpit