2023-11-09 12:54Tiedote

Uusi alennusmyyntilaki saattaa johtaa hintojen nousuun

Kuva tuomarin nuijasta pöydällä.

• Tänä vuonna kuluttajia suojaa alennusmyyntiostoksilla uusi laki. Sen mukaan kauppojen täytyy ilmoittaa tarjoustuotteiden hintalapuissa alin hinta, jolla tuotetta on markkinoitu edeltäneiden 30 päivän aikana kyseisessä myyntipisteessä tai -kanavassa.

• Ruotsissa samanlainen lakimuutos tuli voimaan jo viime vuoden syyskuussa. Tämä johti siihen, että osa kaupoista nosti hintojaan ennen Black Fridayta edeltävän 30 päivän tarkastelujakson alkamista.

• Vuoden suurin alennuspäivä Black Friday on tänä vuonna 24. marraskuuta, eli hieman alle kuukauden kuluttua.

• Hintavertailupalvelu Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen* mukaan 70 % kuluttajista ei luota kauppojen ilmoittamiin Black Friday-alennuksiin.

Hintojen pumppaus, eli keinotekoinen nostaminen ennen alennusmyyntejä, pyritään saamaan Suomessa kuriin tämän vuoden alussa voimaan tulleella lakimuutoksella. Lain perusteena on, että kuluttaja pystyy arvioimaan tuotteen todellista edullisuutta paremmin.

Kaupoilla on kuitenkin mahdollisuus reagoida hinnoittelussaan 30 päivän tarkastelujakson vaikutuksiin. Ruotsissa, jossa laki tuli voimaan jo viime vuonna, jopa 15 prosenttia hinnoista nousi ennen Black Fridayta edeltävän 30 päivän tarkastelujakson alkamista. Vuonna 2021, jolloin laki ei ollut Ruotsissa vielä voimassa, kyseinen luku oli 9 prosenttia.

”Samanlaista hintojen nostamista 30 päivää ennen Black Fridayta on mahdollisesti nähtävissä myös Suomessa. Datamme osoittaa, että hinnat ovat syys-lokakuussa korkealla monissa suosituissa kategorioissa. Tämä voi olla luonnollinen osa kauppojen hinnoittelustrategiaa, ja alennuksia tullaan todennäköisesti tänä vuonna myös jakamaan tuotteittain tai tuotekategorioittain esimerkiksi Singles’ Dayn, Black Fridayn ja joulun alennusmyynteihin. Lisäksi inflaatio on pitänyt hintoja korkealla. Kuluttajien on kuitenkin hyvä tiedostaa uuden alennusmyyntilain mahdolliset vaikutukset vuoden suosituimman ostossesongin käynnistyessä”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett vinkkaa.

Matinvesi-Bassettin mukaan on kuitenkin ollut ilo huomata, miten kattavasti viimeisen 30 päivän alin hinta ilmoitetaan jo suomalaiskaupoissa. Etenkin monet isommat kauppaketjut Suomessa ovat nähneet vaivaa tuodakseen hinnat esille kuluttajille.

“​​Laki suojaa EU-alueelta ostoksia tekevää kuluttajaa erityisesti siltä kannalta, että hinnoissa ei voi tapahtua nopeita muutoksia suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi. Tuore kuluttajakompassimme osoittaa, että suomalaisista jo 60 prosenttia tarkistaa ostoksia tehdessään alimman hinnan viimeisen 30 päivän ajalta. Tämä on erittäin hyvä suunta, minkä lisäksi kuluttajien kannattaa seurata myös pidempiaikaista hintahistoriaa aidosti parhaiden alennusten löytämiseksi”, Matinvesi-Bassett toteaa.

Lisää kuluttajadataa muun muassa trendaavista tuotekategorioista ja kyselyn tuloksista löydät Hintaoppaan kerran kvartaalissa julkaistavasta kuluttajakompassista. Alennusmyyntilain vaikutuksia käsitellään kuluttajakompassin sivuilla 10 ja 17.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa lokakuun alussa. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Hintaopas.fi on Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja PodMe.