2022-10-03 07:17Tiedote

Uusi selvitys: energiatehokkailla kodinkoneilla voi säästää lähes 300 euroa vuodessa

Energialuokitus

Kodinkoneiden energiatehokkuus on sähkön hinnannousun myötä tärkeämpää ja kannattavampaa kuin koskaan. Hintavertailupalvelu Hintaopas selvitti, kuinka paljon kuluttajat voivat säästää valitsemalla kodinkoneisiinsa oikean energialuokan ja käyttämällä laitteiden eco-ohjelmia. Esimerkiksi elokuun keskimääräisellä sähkönhinnalla viiden tutkitun tuotekategorian yhteenlaskettu vuosisäästö kohoaa 295 euroon.

Hintaoppaan data osoittaa, että kiinnostus energiatehokkaita tuotteita kohtaan on kasvanut 1.8.–19.9.2022 välisenä aikana 106 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna. Yhtiö on nyt selvittänyt, kuinka paljon kuluttajat voivat todella säästää valitsemalla hyvän energialuokan laitteen huonomman vaihtoehdon sijaan. Laitteiden energialuokitukset uudistuivat vuonna 2021 niin, että asteikko on nyt A-G entisten plusluokkien sijaan.

“Hakudatamme kertoo, että energiankulutus ja energiatehokkaat laitteet selvästi kiinnostavat suomalaisia tällä hetkellä, sillä yhä useammat kuluttajat suodattavat valikoimaa energiatehokkuus-filtterin avulla etsiessään itselleen sopivaa tuotetta. Kuitenkin valtaosa suosituimmista tuotteista Hintaoppaassa on vielä kehnompien energialuokkien koneita. Tällä hetkellä yksi kymmenestä suosituimmasta astianpesukoneesta ja kaksi kymmenestä suosituimmasta pyykinpesukoneesta on hyvän energialuokituksen (A tai B) koneita. Yksi selittävä syy voi olla hinta, sillä energiatehokkaat tuotteet ovat usein kalliimpia”, Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.

Selvitys osoittaa, että esimerkiksi energiatehokkaan astianpesukoneen (merkintä A/B) ja huonomman energialuokan astianpesukoneen (merkintä F) välinen sähkönkulutusero on noin 200 kWh vuodessa. Rahaksi muutettuna energiatehokkaan astianpesukoneen eco-ohjelman käytöllä on noin 75 euron suuruiset vuosikustannukset. Huonon energialuokituksen kone, jossa käytetään auto-ohjelmaa, maksaa käyttäjälleen 137 euroa vuodessa.

Huonon energialuokituksen pyykinpesukone auto-ohjelmalla maksaa puolestaan käyttäjälleen keskimäärin 101 euroa vuodessa. Käyttämällä hyvän energialuokan konetta ja eco-ohjelmaa vähentää sähkönkulutustaan noin kolmannekseen ja selviää 35 eurolla vuodessa. Myös jääkaappien ja pakastimien sähkönkulutus on yli tuplasti korkeampaa alhaisen energialuokituksen laitteilla.

Pörssisähkön verollinen keskihinta Suomessa oli elokuussa 32,43 senttiä kilowattitunnilta. Viime vuonna vastaavaan aikaan hinta oli 8,46 senttiä kilowattitunnilta. Hinta on siis kallistunut yli 280 prosentilla.

“Tutkimus osoittaa, että kun on hankkimassa uutta laitetta, ei kannata vertailla vain tuotteen ostohintaa. Energiatehokkaan laitteen tuoma rahallinen säästö on erityisen merkittävä nyt, kun sähkön hinta on ollut syksyn ajan ennätyksellisen korkealla ja talvelle ennustetaan uusia huippulukemia. Lisäksi energiatehokkaiden laitteiden käyttö on ympäristöystävällisempää”, Matinvesi-Bassett sanoo.

Yhteissäästö satoja euroja

Selvityksessä vertailtiin yhteensä 100 suosittua tuotetta viidessä eri tuotekategoriassa (astianpesukoneet, pyykinpesukoneet, jääkaapit ja pakastimet, kuivausrummut, tietokoneen näytöt). Kategoriasta riippuen kuluttaja voi säästää keskimäärin 25–85 euroa vuodessa valitsemalla oikean energialuokan ja käyttämällä laitteen eco-ohjelmaa. Esimerkiksi elokuun toteutuneella keskimääräisellä sähkönhinnalla viiden tutkitun tuotekategorian yhteenlaskettu vuosisäästö kohoaa 295 euroon.

“Paremmalla energialuokituksella varustettu tuote on usein kalliimpi vaihtoehto ja takaisinmaksuaika on joissain tapauksissa jopa vuosia. Isot kulutuserot kuitenkin osoittavat, että energiatehokkailla kodinkoneilla voi säästää sähkölaskuissa ajan mittaan paljonkin rahaa. Ja päinvastoin alhaisen energialuokituksen edulliset kodinkoneet voivat osoittautua sähkön hinnan noustessa kulutukseltaan yllättävänkin kalliiksi vaihtoehdoiksi”, Matinvesi-Bassett jatkaa.

Kolme energiansäästövinkkiä kodinelektroniikan ostajalle

1. Selvitä ensin aidot tarpeesi: tarpeitasi vastaavan tuotteen valitseminen on ykkösprioriteetti. Mieti esimerkiksi, pitäisikö astianpesukoneen olla tietyn kokoinen tai haluatko pesukoneen, jossa on myös kuivausominaisuudet.

2. Määritä budjettisi: tietyn budjetin sisältä voi löytyä useitakin malleja, jotka vastaavat tarpeitasi. Valitse sinulle sopivasta hintaluokasta pari suosikkiasi.

3. Pidä sähkölasku mielessä: tarkista tuotteiden energiamerkintä ja -kustannukset. Joskus kalliimpi tuote voi tulla pitkällä aikavälillä halvemmaksi. Hintavertailupalveluista, kuten Hintaoppaasta voit helposti hakea tuotteita energialuokan ja sähkönkulutuksen mukaan.

Kategoria

Sähkönkulutus vuodessa (kWh)

Kustannus vuodessa (€)

Astianpesukoneet

Hyvä energialuokka (eco-ohjelma)

Hyvä energialuokka (auto-ohjelma)

Huonompi energialuokka (eco-ohjelma)

Huonompi energialuokka (auto-ohjelma)

Jääkaapit ja pakastimet

Kuivausrummut

Pyykinpesukoneet

Hyvä energialuokka (eco-ohjelma)

Hyvä energialuokka (auto-ohjelma)

Huonompi energialuokka (eco-ohjelma)

Huonompi energialuokka (auto-ohjelma)

Tietokoneen näytöt

Huonompi energialuokka (HDR-asetus)

Näin selvitys tehtiin

Hintaopas selvitti, kuinka suuria eroja hyvillä ja huonoilla energiamerkinnöillä varustettujen kodinkoneiden sähkönkulutuksessa on. Tutkimuksessa on tarkasteltu yhteensä 100 tuotetta viidessä eri tuoteryhmässä. Jokaisessa tuotekategoriassa on katsottu kymmentä Hintaoppaan suosittua hyvän energialuokan tuotetta ja kymmentä suosittua huonon energialuokan tuotetta ja tarkasteltu niiden keskimääräistä energiankulutusta. Kulut on laskettu niin, että astianpesukonetta käytetään kerran päivässä, kuivausrumpua 160 kertaa vuodessa, pyykinpesukonetta 220 kertaa vuodessa ja tietokoneen näyttöä 1000 tuntia vuodessa. Vuosikustannus on laskettu elokuun 2022 toteutuneella arvonlisäverollisella spot-hinnan keskiarvolla Suomessa (lähde: Lumme Energia, Omavoima, Helen). Elokuun keskiarvo oli ennätyksellinen 32,43 snt/kWh.