2024-03-07 13:41Tiedote

Vähemmän tunnetut hajuvesimerkit hyötyvät nuorten ja TikTok-vaikuttajien suhteesta

Black and white picture of men's cologne bottles.

  • Hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuoreen datan mukaan Suomen haetuimpien tuotteiden kärkeen ovat nousseet Arabiemiraateista lähtöisin olevat, vähemmän tunnetut miesten hajuvedet.

  • Arabiemiraattilaiset merkit muista hajuvesimerkeistä erottaa niiden hyvin pitkälti TikTokiin perustuva suosio, mikä näkyy etenkin sosiaalisessa mediassa viihtyvien nuorten kuluttajien käytöksessä.

  • Trendin takana olevat Youtube- ja TikTok-videot keräävät parhaimmillaan jopa miljoona näyttökertaa. Videoilla vaikuttajat suosittelevat seuraajilleen hajuvesiteollisuuden uudempia tulokkaita, jotka ovat usein vaihtoehtoja kalliimmille luksusmerkeille. 

  • Hintaoppaan Top 100 -listan viidennelle sijalle yltäneen Afnan 9PM -hajuveden suosio on kasvanut tammikuun alusta peräti 6 750 prosentilla. 

Ulkonäköön ja tyyliin yhä enemmän panostavat nuoret miehet ovat hajuvesikaupoille kohtuullisen uusi ja kasvava kohderyhmä. Aiemmin nuoria ovat kiinnostaneet lähinnä Chanelin ja Diorin kaltaisten luksusmerkkien hajuvedet, mutta nyt suosiotaan kasvattavat myös edullisemmat vaihtoehdot. Erityisesti Arabiemiraateista tulevat merkit vaikuttavat kiinnostavan nuoria, sillä arabiemiraattilaiset hajuvesimerkit Afnan ja Rasasi ovat tällä hetkellä Haju- ja partavesi -kategorian kärkikaksikko. Kasvavan suosion takana ovat usein toiset nuoret, jotka toimivat TikTok-vaikuttajina ja suosittelevat uskollisille seuraajilleen vaihtoehtoja kalliimmille brändeille. 

“Tällä hetkellä monet vaikuttajat tekevät testivideoita, joilla he kertovat oman kokemuksensa ja näkemyksensä trendaavista hajuvesistä. Samalla he tulevat lisänneeksi aikaisemmin tuntemattomien merkkien tunnettuutta. Brändit pääsevät tällöin hyödyntämään vaikuttajan ja seuraajien välille muodostunutta parasosiaalista suhdetta – mahdollisesti jopa ilman korvausta. Tutun vaikuttajan suosituksen jälkeen nuoret uskaltavat ostaa hajuvesiä niin sanotusti sokkona, joten verkosta ostamisellekaan ei ole esteitä,” kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.  

Muun muassa TikTok-vaikuttaja ja tubettaja FBFragrances on suositellut Youtube-videollaan seuraajilleen Afnan 9PM -hajuvettä, sillä se muistuttaa kalliimpaa Jean Paul Gaultierin Ultra Male -hajuvettä. Myös JPG Ultra Male -hajuveden suosio on kasvanut 59 prosentilla tammikuun alusta ja se sijoittui Hintaoppaan Haju- ja partavesi -kategorian viidenneksi. TikTok-vaikuttaja fragranceknowledge taas on verrannut Rasasi Hawas for Him -tuoksua Paco Rabannen Invictus Aqua -tuoksuun. 

“Miesten hajuvesistä on TikTok-trendien kautta tullut osa valtavirtaa nuorille eikä kyseessä ole enää pienen ryhmän intohimo. Kun jonkin tuoteryhmän kysyntä kasvaa yleisellä tasolla, on luonnollista, että myös edullisempien merkkien kysyntä kasvaa. Nuorilla ei välttämättä ole varaa ostaa parhaimmillaan yli sata euroa maksavia luksusmerkkien hajuvesiä, joten he kääntyvät helposti internetin puoleen hakeakseen edullisempia vaihtoehtoja suosikeilleen. Osalle nuorista hajuvedet voivat olla jopa harrastus”, Matinvesi-Bassett jatkaa.

  • 100 millilitran pullo Afnan 9PM -hajuvettä maksaa halvimmillaan 27,90 euroa, kun taas JPG Ultra Male 75 millilitran pullo maksaa halvimmillaan 73,95 euroa.

  • Edullisin vaihtoehto suosituista miesten hajuvesistä on neljänneksi sijoittunut Nautica Voyage EDT, jonka 100 millilitran pullo maksaa vain 13,76 euroa. Sen suosio on kasvanut tammikuusta jo 22 prosentilla.


Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja PodMe.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett