2023-04-11 11:35Tiedote

Yllättävästä hiiligrillistä kesän hitti? Grillien keskihinnat nousussa kesäkuuhun asti

Mies valmistaa kanaa grillillä terassilla.

• Hintavertailupalvelun selvitys kertoo, että huhtikuussa käynnistyvä grillaussesonki nostaa grillien keskihintoja. Alennuksia etsivän on syytä odottaa heinäkuun alkuun.

• Kevään suosituimmaksi grillimalliksi on noussut perinteisten mallien sijaan yllättäen kannettava Everdure Cube -hiiligrilli, jonka suunnittelija on huippukokki Heston Blumenthal. Hiiligrillit ovat muutenkin tällä hetkellä poikkeuksellisen kovassa suosiossa.

• Suomalaiset ovat alkuvuonna etsineet grillejä 51 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa vilkkaammin.

Hintaoppaan vertailu edellisvuosien hintadatasta kertoo, että grillien hinnat lähtevät perinteisesti selvään nousuun maalis-huhtikuun vaihteessa. Nousu jatkuu aina kesäkuun alkuun asti, ja siitä hinnat laskevat tasaisesti heinäkuun alkuun asti.

”Jos etsii grilliä halpaan hintaan ja on mahdollista odottaa, keskihinnoiltaan paras aika ostaa grilli on heinäkuun alussa tai Black Fridayna marraskuun lopussa. Näinä ajankohtina päästään maaliskuun lopun alhaiselle hintatasolle. Yksittäisiä alennuskampanjoita voi tietysti olla tarjolla jo nyt huhtikuussa grillikauden käynnistyessä”, Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Hinnoittelu seuraa voimakkaasti grillien kysyntää.

”Grillien suosio trendaa juuri huhtikuun lopussa, jolloin niiden hinnat ovat korkeimmillaan. Tämä on luonnollisesti se aika vuodesta, jolloin grillihankintoja keskimäärin tehdään. Kun suosio lähtee laskuun heinäkuun alussa, myös niiden hinnat putoavat. Kannattaa siis ehkä miettiä, riittäisikö nykyisessä grillissä puhtia vielä heinäkuuhun asti”; Matinvesi-Bassett vinkkaa.

Suomalaiset ovat hakeneet tammi-maaliskuussa grillejä 51 prosenttia viime vuotta vilkkaammin.

“Alkukevään vilkkain grillien ostospäivä on viime vuosina ajoittunut huhtikuun puolesta välistä huhtikuun loppuun, mutta alkuvuoden kohonnut suosio ja tulevalle viikonlopulle ennustettu aurinkoinen pääsiäissää saattavat hyvinkin aikaistaa suosiopiikkiä tänä vuonna”; Matinvesi-Bassett ennustaa.

Yllätysmalli suosituimpien grillien kärjessä – Hiiligrillit trendaavat voimakkaasti

Hintaoppaan suosituimpien grillien listoja hallitsevat perinteisesti tutut mallit, kuten Weberin ja Landmannin kaasugrillit. Tällä hetkellä suosituimpien grillien listaykkösenä komeilee kuitenkin yllätysmalli.

”Helposti liikuteltava Everdure Cube -hiiligrilli on haetuin grillimalli ja koko Hintaoppaan 21. suosituin tuote tällä hetkellä. Tämä poikkeaa merkittävästi aiemmista vuosista, vaikka silloinkin yksittäiset erikoismallit ovat saattaneet kolkutella grillilistojen kärkisijoja”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Suosituimpien grillien listalla on perinteisesti ollut eniten kaasu- ja sähkögrillejä, mutta tänä kesänä suomalaiset näyttäisivät panostavan hiiligrillaukseen. Kymmenen suosituimman grillin listalla on Everdure Cuben lisäksi peräti neljä muutakin hiiligrilliä.

”Esimerkiksi kesällä 2021 Suomessa trendasivat kätevät sähkökäyttöiset pöytägrillit. Nyt taas haetaan selvästi eniten hiiligrillejä. Kertooko tämä ilmiö sitten kaipuusta perinteiseen grillaustyyliin vai kodin sähkönsäästöstä, on mielenkiintoinen asia analysoitavaksi”, Matinvesi-Bassett pohtii.

Hintaoppaan 10 suosituinta grillimallia ja niiden halvin hinta 5. huhtikuuta 2023:

1. Everdure Cube -hiiligrilli, halvin hinta 169 €

2. Weber Genesis II E-310 -kaasugrilli, halvin hinta 949 €