2021-11-11 17:43Tiedote

Tutkimus alesesongista: maailman suurin ostospäivä Singles’ Day tuttu jo 70 prosentille suomalaisista, Black Friday -ostoksiin käytetään 400 euroa vähemmän kuin viime vuonna

  • Alennusmyyntien supersesonki alkaa maailman suurimmalla ostospäivällä Singles’ Daylla torstaina 11. marraskuuta ja jatkuu kohti Black Weekiä, Black Fridayta ja alekauden päättävää Cyber Mondayta. Yksittäisestä päivästä kokonaiseksi viikoksi paisuneen Black Weekin sijaan voidaan puhua pian jo Black Monthista.
  • Hintavertailupalvelu Hintaoppaan uuden kuluttajatutkimuksen mukaan sinkkupäivä on tuttu jo 70 prosentille suomalaisista. Black Friday -ostoksia aikoo tehdä noin puolet suomalaisista, mutta odotukset alennusten ja oman rahankäytön suhteen ovat maltillisia.
  • Kuluttajien on syytä olla tarkkana hintojen kanssa: esimerkiksi viime vuoden sinkkupäivänä 16 prosenttia hinnoista nousi, eivätkä alennusprosentit kerro koko totuutta. 

Kiinasta lähtöisin oleva Singles’ Day on alun perin verkkokauppajätti Alibaban aloittama ostosjuhla, joka on kasvanut vuosien saatossa myynniltään maailman suurimmaksi ostospäiväksi – ohi useissa maissa tunnetumman Black Fridayn.

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan ja Bilendin teettämästä tuoreesta tutkimuksesta* selviää, että suomalaisista 19 prosenttia on kuullut sinkkupäivästä ja tehnyt ostoksia sinkkupäivänä. 50 prosenttia vastaajista on kuullut sinkkupäivästä, mutta ei ole tehnyt ostoksia ja 32 prosenttia ei ole kuullut sinkkupäivästä ollenkaan.

Valtavan ostospäivän tunnettuus on noussut Suomessa viime vuodesta reippaasti, sillä vuosi sitten vain 11% oli tehnyt ostoksia, 36% kuullut sinkkupäivästä ja jopa 53%:lle päivä oli vielä täysin tuntematon. 

“Sinkkupäivä on kasvanut vuosi vuodelta myös Suomessa. Sama trendi ja tunnettuuden kasvu näkyvät myös Hintaoppaan luvuissa. Palvelussamme sinkkupäivä oli viime vuonna 35 prosenttia edellisvuotta suositumpi, mutta edelleen kuitenkin reilusti Black Fridayta sekä Cyber Mondayta pienempi ostospäivä. Sinkkupäivä on vuosi vuodelta enemmän esillä ja yhä useampi kauppa lähtee siihen mukaan, mikä on varmasti lisännyt tunnettuutta”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

30 prosentilla Hintaoppaan listaamista tuotteista hinta laski viime vuoden sinkkupäivänä, mutta 16 prosentilla hinta nousi. Kokonaisuudessaan hinnat laskivat keskimäärin vain noin yhdellä prosentilla, mutta niissä tuotteissa, joiden hinnat laskivat vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennus oli 19 prosenttia.

Black Fridayn tapaan myös sinkkupäivänä suositut tuotteet painottuvat elektroniikkaan: suosituimmiksi kategorioiksi Hintaoppaassa vuonna 2020 nousivat matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet. Yksittäisistä tuotteista suosituimpia olivat Sony Playstation 5 (PS5) -pelikonsoli, Apple iPhone 11 64GB -puhelin ja Samsung Galaxy S10 128GB -puhelin. 

 

Hintaoppaan suosituimmat tuotekategoriat sinkkupäivänä 2020

  1. Matkapuhelimet
  2. Pelikonsolit
  3. Kuulokkeet
  4. Televisiot
  5. Urheilukellot

Hintaoppaan suosituimmat tuotteet sinkkupäivänä 2020

  1. Sony Playstation 5 (PS5)
  2. Apple iPhone 11 64GB
  3. Samsung Galaxy S10 128GB
  4. Apple iPhone 11 Pro 64GB
  5. Microsoft Xbox Series X 1TB

 

Black Friday -ostoksiin kolmannes viime vuoden budjetista – Suurin osa tekee aleostokset verkossa

Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 26. marraskuuta. Kuluttajatutkimuksen vastaajista 39 prosenttia kertoi tehneensä ostoksia viime vuoden Black Fridayna ja tänä vuonna ostoksia suunnittelee melko tai erittäin todennäköisesti tekevänsä 47 prosenttia vastaajista. Ostoksille lähdetään reippaasti viime vuotta niukemmilla suunnitelmilla: rahaa Black Week - tai Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 232 euroa, kun viime vuonna vastaajat suunnittelivat käyttävänsä keskimäärin jopa 635 euroa.

“Myös alennusodotuksissa suomalaiset ovat nyt melko maltillisia, sillä keskimäärin odotetaan 26 prosentin suuruisia alennuksia. Esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on 42 prosenttia”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Jopa 55 prosenttia suomalaisista aikoo tehdä ostoksia ensisijaisesti verkossa, 17 prosenttia kivijalkakaupoissa ja 28 prosenttia kummassakin.

Alennusten kanssa syytä olla tarkkana

Matinvesi-Bassett kehottaa kuluttajia olemaan tarkkana suurissa alennusmyynneissä, sillä läheskään kaikki tuotteet eivät ole silloin alennuksessa, eivätkä alennusprosentit välttämättä kerro koko totuutta.

“Kuluttajan on tärkeä vertailla hintoja erityisesti suurina alennuspäivinä ja varmistaa ennen tuotteen ostoa, että alennus on aidosti hyvä. Alennusprosentin sijaan kannattaa katsoa tuotteen euromääräistä hinnanlaskua sekä tarkistaa, miten hinta on liikkunut ylös ja alas. Tuotteen hinnan vaihtelut voi tarkistaa esimerkiksi Hintaoppaan hintahistoriasta.”

Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 549 692 indeksoitua tuotetta ja 1145 kauppaa. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 11.10.–14.10.2021. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

 


Meistä Hintaopas

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori, Oikotie ja Lendo.


Yhteystiedot

Liisa Matinvesi-Bassett
Country Manager - FI
Liisa Matinvesi-Bassett